Balls & Glory is winkelconcept van het jaar

Gehaktballenrestaurant Balls & Glory wint de Mercuriusprijs en krijgt daarmee de titel “winkelconcept van het jaar”. De tweede en derde plaats zijn voor Thuiszorgwinkel en Elektro Van Assche

 

"Horeca is retail op zijn best"

De winnaar speelt in op de trend naar de 'dagschotel 2.0': de snelle hap die géén fastfood is, maar kwalitatief, authentiek en duurzaam. Niet alleen vleeseters komen er aan hun trekken; er zijn ook vegetarische en veganistische opties. Juryvoorzitter Gino Van Ossel (Vlerick Business School) is enthousiast over de winnaar: "De jury koos dit jaar met Balls & Glory voor ondernemerschap van bij ons, voor een winkelconcept dat op een intelligente manier in omnichannel wordt uitgerold, voor een model dat eerst de thuismarkt en dan de wereld kan veroveren. Na een aantal 'trial & errors' is het model nu gereed voor de grote doorbraak. Met de toekenning van de Mercuriusprijs wil de jury de passie van de ondernemer en de focus op het product belonen."

 

De man achter de ballen, Wim Ballieu, is ook tevreden: "Ik ben super fier op deze prijs. We zien deze erkenning als een waardering voor de horecasector in zijn totaliteit: horeca is retail op zijn best, een mooie mix van product, service & beleving." De juryvoorzitter vult aan: "Balls & Glory heeft het perfecte evenwicht gevonden tussen de behoeftes van de klant en de noden van de ondernemer. Het bedrijfsmodel met centrale keuken laat toe op een efficiënte en winstgevende manier met een witte kassa te werken. Het is een concept dat schaalbaar tot een keten kan worden uitgerold."

 

“Advies op maat”

De traditionele sector van de thuiszorg werd grondig geïnnoveerd: het winkelconcept Thuiszorgwinkel stelt de klant centraal en biedt oplossingen en advies aan, eerder dan producten. De winkel is nu opgedeeld in meerdere corners en thematische adviesruimtes, waar de klant op zijn gemak producten kan uittesten en raad kan vragen. Ook via huisbezoeken, beleving en acties werkt het concept drempelverlagend.

 

De jury is ook onder de indruk van de 'alles onder één dak'-oplossing: "de zorgsector is in volle expansie en dan lijkt voor de jury de oplossing van thuiszorgwinkel waarbij alle specialisten aanwezig zijn onder één dak aan te sluiten bij de groeiende maatschappelijke behoeftes."

 

Winkelbeleving

Elektro Van Assche in Zingem is 'all the way' gegaan voor een rotsvast geloof in winkelbeleving.  Deze elektrozaak weet zich in een digitale wereld te onderscheiden dankzij een uitmuntende klantgerichte service en via een doordachte winkelinrichting. Ze zet in op opleidingen en workshops en slaagt erin om zich te verankeren in de lokale gemeenschap door deel te nemen aan evenementen samen met andere retailers.

 

De Mercuriusprijs is al dertig jaar de meest prestigieuze prijs in de handel en wordt uitgereikt door Comeos, de federatie voor handel en diensten in België.