Belg koopt ‘bewuster’ in de solden | RetailDetail

Belg koopt ‘bewuster’ in de solden

Belg koopt ‘bewuster’ in de solden

Tijdens de eerste soldenweek registreerde Keyware, na Worldline de grootste verhuurder van betaalterminals, 19% meer transacties per terminal dan vorig jaar. Er kwam dus wel degelijk meer volk naar de solden, maar die gaven gemiddeld wel minder uit.

Ook minder gekocht op krediet

Op de eerste soldendag, toen de thermometer 30 graden en méér aangaf, steeg het aantal transacties met 8,85%. Dat was echter wel de enige dag dat de klanten meer uitgaven dan vorig jaar: 85 euro. De dagen erna lokten de winkels meer bezoekers dan op die eerste dag (19% meer transacties), maar de klanten gaven minder uit: gemiddeld 81,33 euro uit per transactie, dat is 2% minder dan in 2014, toen de Belg nog 82,46 euro besteedde.

 

Experts schrijven dit toe aan een 'budgetbewuster' koopgedrag tijdens deze koopjesperiode: "De consumenten gaan op zoek naar het beste koopje en gaan daarom hun aankopen spreiden. Ze kopen liever vier bloesjes in vier winkels dan dat ze in één winkel al hun aankopen doen. Zo hebben ze telkens de beste prijs", zegt Wim Hamaekers van Haystack.

 

Opmerkelijk: Keyware stelt vast dat de klanten minder vaak hun kredietkaart bovenhalen. Vorig jaar lag het aantal betalingen met een kredietkaart in de eerste soldenweek op 19%, dit jaar was dat maar 16%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?