Belg koopt ‘bewuster’ in de solden

Belg koopt ‘bewuster’ in de solden

Tijdens de eerste soldenweek registreerde Keyware, na Worldline de grootste verhuurder van betaalterminals, 19% meer transacties per terminal dan vorig jaar. Er kwam dus wel degelijk meer volk naar de solden, maar die gaven gemiddeld wel minder uit.

Ook minder gekocht op krediet

Op de eerste soldendag, toen de thermometer 30 graden en méér aangaf, steeg het aantal transacties met 8,85%. Dat was echter wel de enige dag dat de klanten meer uitgaven dan vorig jaar: 85 euro. De dagen erna lokten de winkels meer bezoekers dan op die eerste dag (19% meer transacties), maar de klanten gaven minder uit: gemiddeld 81,33 euro uit per transactie, dat is 2% minder dan in 2014, toen de Belg nog 82,46 euro besteedde.

 

Experts schrijven dit toe aan een 'budgetbewuster' koopgedrag tijdens deze koopjesperiode: "De consumenten gaan op zoek naar het beste koopje en gaan daarom hun aankopen spreiden. Ze kopen liever vier bloesjes in vier winkels dan dat ze in één winkel al hun aankopen doen. Zo hebben ze telkens de beste prijs", zegt Wim Hamaekers van Haystack.

 

Opmerkelijk: Keyware stelt vast dat de klanten minder vaak hun kredietkaart bovenhalen. Vorig jaar lag het aantal betalingen met een kredietkaart in de eerste soldenweek op 19%, dit jaar was dat maar 16%.

Tags: