Belg koopt ‘bewuster’ in de solden | RetailDetail

Belg koopt ‘bewuster’ in de solden

Belg koopt ‘bewuster’ in de solden

Tijdens de eerste soldenweek registreerde Keyware, na Worldline de grootste verhuurder van betaalterminals, 19% meer transacties per terminal dan vorig jaar. Er kwam dus wel degelijk meer volk naar de solden, maar die gaven gemiddeld wel minder uit.

Ook minder gekocht op krediet

Op de eerste soldendag, toen de thermometer 30 graden en méér aangaf, steeg het aantal transacties met 8,85%. Dat was echter wel de enige dag dat de klanten meer uitgaven dan vorig jaar: 85 euro. De dagen erna lokten de winkels meer bezoekers dan op die eerste dag (19% meer transacties), maar de klanten gaven minder uit: gemiddeld 81,33 euro uit per transactie, dat is 2% minder dan in 2014, toen de Belg nog 82,46 euro besteedde.

 

Experts schrijven dit toe aan een 'budgetbewuster' koopgedrag tijdens deze koopjesperiode: "De consumenten gaan op zoek naar het beste koopje en gaan daarom hun aankopen spreiden. Ze kopen liever vier bloesjes in vier winkels dan dat ze in één winkel al hun aankopen doen. Zo hebben ze telkens de beste prijs", zegt Wim Hamaekers van Haystack.

 

Opmerkelijk: Keyware stelt vast dat de klanten minder vaak hun kredietkaart bovenhalen. Vorig jaar lag het aantal betalingen met een kredietkaart in de eerste soldenweek op 19%, dit jaar was dat maar 16%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top