Belgen hebben al 2 miljoen klantenkaarten op hun smartphones

Belgen hebben al 2 miljoen klantenkaarten op hun smartphones

Steeds meer shoppers vervangen de vele plastic klantenkaarten in hun portefeuille door digitale varianten op hun smartphone. Ook reclamefolders worden vaker digitaal geraadpleegd, blijkt uit nieuwe cijfers van BD myShopi. 

Uitpuilende portefeuille

De mobiele applicatie myShopi, die klantenkaarten en promofolders digitaal beschikbaar maakt, heeft de kaap van 1,2 miljoen Belgische downloads gerond. Het bedrijf achter de applicatie telt de app nu zo’n 600.000 maandelijks actieve gebruikers. “Belgen zijn trouwe gebruikers van klantenkaarten, maar we kennen ook allemaal de frustratie van net die ene kaart niet op zak hebben of een uitpuilende portefeuille meezeulen. Net om die reden hebben de Belgische gebruikers al bijna 2 miljoen digitale klantenkaarten in myShopi geactiveerd,” aldus CCO Tim De Witte.

 

De gebruikersstatistieken van de app leveren interessante inzichten op over het koopgedrag van de Belg. Zo weet BD myShopi dat vrouwen gemiddeld ruim 6 kaarten in hun smartphone hebben, mannen doen het met een kaartje minder.

 

Colruyt populairst

De klantenkaarten van Colruyt, Carrefour, Delhaize, Hubo en Decathlon worden het vaakst gedigitaliseerd. In de top tien vinden we vooral supermarkten of retailers met grote verkooppunten. Ook opvallend: gebruikers ouder dan 36 digitaliseren significant meer klantenkaarten dan de millennials (19 tot 35 jaar), al doen deze het met iets meer dan vier klantenkaarten per gebruiker lang niet slecht. De echte klantenkaartkampioenen zijn de 55-plussers met bijna zeven kaarten per gebruiker. 

 

Naast klantenkaarten biedt myShopi gebruikers toegang tot de digitale reclamefolders van 200 Belgische retailers. Ook hier zijn de supermarktfolders met stip het populairst. Ze worden vooral geraadpleegd in het weekend – vóór het wekelijkse supermarktbezoek, dus – en op weekdagen tussen 20u en 22u. Steeds meer digitale folders worden voorzien van links naar de webshop van de retailer, om de consument te activeren tot aankopen.

 

Top 10 gedigitaliseerde klantenkaarten per retailer
1.    Colruyt
2.    Carrefour
3.    Delhaize
4.    Hubo
5.    Decathlon
6.    AVEVE
7.    JBC
8.    Albert Heijn
9.    Ici Paris XL
10.    Gamma