Belgen hebben al 2 miljoen klantenkaarten op hun smartphones | RetailDetail

Belgen hebben al 2 miljoen klantenkaarten op hun smartphones

Belgen hebben al 2 miljoen klantenkaarten op hun smartphones

Steeds meer shoppers vervangen de vele plastic klantenkaarten in hun portefeuille door digitale varianten op hun smartphone. Ook reclamefolders worden vaker digitaal geraadpleegd, blijkt uit nieuwe cijfers van BD myShopi. 

Uitpuilende portefeuille

De mobiele applicatie myShopi, die klantenkaarten en promofolders digitaal beschikbaar maakt, heeft de kaap van 1,2 miljoen Belgische downloads gerond. Het bedrijf achter de applicatie telt de app nu zo’n 600.000 maandelijks actieve gebruikers. “Belgen zijn trouwe gebruikers van klantenkaarten, maar we kennen ook allemaal de frustratie van net die ene kaart niet op zak hebben of een uitpuilende portefeuille meezeulen. Net om die reden hebben de Belgische gebruikers al bijna 2 miljoen digitale klantenkaarten in myShopi geactiveerd,” aldus CCO Tim De Witte.

 

De gebruikersstatistieken van de app leveren interessante inzichten op over het koopgedrag van de Belg. Zo weet BD myShopi dat vrouwen gemiddeld ruim 6 kaarten in hun smartphone hebben, mannen doen het met een kaartje minder.

 

Colruyt populairst

De klantenkaarten van Colruyt, Carrefour, Delhaize, Hubo en Decathlon worden het vaakst gedigitaliseerd. In de top tien vinden we vooral supermarkten of retailers met grote verkooppunten. Ook opvallend: gebruikers ouder dan 36 digitaliseren significant meer klantenkaarten dan de millennials (19 tot 35 jaar), al doen deze het met iets meer dan vier klantenkaarten per gebruiker lang niet slecht. De echte klantenkaartkampioenen zijn de 55-plussers met bijna zeven kaarten per gebruiker. 

 

Naast klantenkaarten biedt myShopi gebruikers toegang tot de digitale reclamefolders van 200 Belgische retailers. Ook hier zijn de supermarktfolders met stip het populairst. Ze worden vooral geraadpleegd in het weekend – vóór het wekelijkse supermarktbezoek, dus – en op weekdagen tussen 20u en 22u. Steeds meer digitale folders worden voorzien van links naar de webshop van de retailer, om de consument te activeren tot aankopen.

 

Top 10 gedigitaliseerde klantenkaarten per retailer
1.    Colruyt
2.    Carrefour
3.    Delhaize
4.    Hubo
5.    Decathlon
6.    AVEVE
7.    JBC
8.    Albert Heijn
9.    Ici Paris XL
10.    Gamma

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.