Belgen hebben al 2 miljoen klantenkaarten op hun smartphones | RetailDetail

Belgen hebben al 2 miljoen klantenkaarten op hun smartphones

Belgen hebben al 2 miljoen klantenkaarten op hun smartphones

Steeds meer shoppers vervangen de vele plastic klantenkaarten in hun portefeuille door digitale varianten op hun smartphone. Ook reclamefolders worden vaker digitaal geraadpleegd, blijkt uit nieuwe cijfers van BD myShopi. 

Uitpuilende portefeuille

De mobiele applicatie myShopi, die klantenkaarten en promofolders digitaal beschikbaar maakt, heeft de kaap van 1,2 miljoen Belgische downloads gerond. Het bedrijf achter de applicatie telt de app nu zo’n 600.000 maandelijks actieve gebruikers. “Belgen zijn trouwe gebruikers van klantenkaarten, maar we kennen ook allemaal de frustratie van net die ene kaart niet op zak hebben of een uitpuilende portefeuille meezeulen. Net om die reden hebben de Belgische gebruikers al bijna 2 miljoen digitale klantenkaarten in myShopi geactiveerd,” aldus CCO Tim De Witte.

 

De gebruikersstatistieken van de app leveren interessante inzichten op over het koopgedrag van de Belg. Zo weet BD myShopi dat vrouwen gemiddeld ruim 6 kaarten in hun smartphone hebben, mannen doen het met een kaartje minder.

 

Colruyt populairst

De klantenkaarten van Colruyt, Carrefour, Delhaize, Hubo en Decathlon worden het vaakst gedigitaliseerd. In de top tien vinden we vooral supermarkten of retailers met grote verkooppunten. Ook opvallend: gebruikers ouder dan 36 digitaliseren significant meer klantenkaarten dan de millennials (19 tot 35 jaar), al doen deze het met iets meer dan vier klantenkaarten per gebruiker lang niet slecht. De echte klantenkaartkampioenen zijn de 55-plussers met bijna zeven kaarten per gebruiker. 

 

Naast klantenkaarten biedt myShopi gebruikers toegang tot de digitale reclamefolders van 200 Belgische retailers. Ook hier zijn de supermarktfolders met stip het populairst. Ze worden vooral geraadpleegd in het weekend – vóór het wekelijkse supermarktbezoek, dus – en op weekdagen tussen 20u en 22u. Steeds meer digitale folders worden voorzien van links naar de webshop van de retailer, om de consument te activeren tot aankopen.

 

Top 10 gedigitaliseerde klantenkaarten per retailer
1.    Colruyt
2.    Carrefour
3.    Delhaize
4.    Hubo
5.    Decathlon
6.    AVEVE
7.    JBC
8.    Albert Heijn
9.    Ici Paris XL
10.    Gamma

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

CRU strijkt neer op Antwerpse Groenplaats

12/06/2018

Colruyt gaat volgend jaar een CRU-markt openen in Antwerpen: de luxeketen van de Halse groep krijgt een stekje op de Groenplaats. De uitbreiding gaat ten koste van Wijnegem, en van een Spar.