Belgen spenderen 10,67 miljard euro online

2018 was voor de Belgische e-commerce een recordjaar: vorig jaar gaven we samen 10,67 miljard euro uit online, een half miljard euro meer dan in 2017.

 

Speelgoed sterke groeier

Gemiddeld kocht een Belgische consument 11,6 keer via het internet, voor een totaalbedrag van 1273 euro. 18% van de totale bestedingen gebeurt nu online volgens de BeCommerce Market Monitor. In Vlaanderen was de stijging sterker (+8%) dan in Wallonië (+4%). Meer zelfs :in het laatste kwartaal van 2018 daalden de onlineuitgaven in Wallonië zelfs met 3% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. 

 

Vliegtuigreizen en accommodatie blijft met 85% in 2018 de populairste categorie om online te kopen, gevolgd door tickets voor attracties en evenementen (77%) en pakketreizen (65%). De sterkste jaarlijkse groei wordt opgetekend door de categorie speelgoed (+38%). Hoewel het online aandeel van uitgaven voor gezondheid en schoonheid klein is, is deze categorie toch aan een opmars bezig: een groei van 35%. Op de derde plaats staat kleding met 18%.

 

Mobiel betalen wint aan populariteit

De Belg verkiest steeds vaker de smartphone bij het shoppen via het internet: “In 2018 gebruikte één op drie Belgen voor minstens één aankoop zijn smartphone. In 2017 was dit nog 28%. Ook geeft de Belg met de smartphone gemiddeld zo’n 62 euro uit”, verklaart directeur Sofie Geeroms van BeCommerce. De laptop staat nog steeds op de eerste plaats, met een aandeel van 52%. De desktop volgt op de tweede plaats, maar verliest terrein: ‘slechts’ 28% van de online uitgaven gebeurden namelijk via de desktopcomputer. 

 

“Ook opvallend is de toenemende interesse in 'V-commerce'. 28% van de ondervraagden heeft interesse om een voice assistant zoals Siri of Google Assistant te gebruiken bij het online shoppen. Bovendien geeft 7% aan al minstens eenmaal gebruik gemaakt te hebben van deze technologie.” 

 

Bancontact werd in 2018 door 68% van de Belgische webshoppers gebruikt, goed voor 30% van het totale aantal online uitgaven. De kredietkaart volgt op de tweede plaats en neemt 42% voor zijn rekening. PayPal wint aan populariteit: in 2018 gebruikte meer dan één op drie Belgische online kopers PayPal, goed voor 9% van de online uitgaven.