België op drie na meest open economie van de wereld | RetailDetail

België op drie na meest open economie van de wereld

België op drie na meest open economie van de wereld
Na Hongkong, Ierland en Singapore is ons land de meest open economie ter wereld. Aangezien Hongkong eigenlijk deel uitmaakt van China, krijgt België dus eigenlijk zelfs de bronzen plak toebedeeld.  Dat blijkt uit de globaliseringsindex die Ernst & Young elk jaar samen met The Economist Intelligence Unit publiceert aan de vooravond van het Wereld Economisch Forum in Davos. In de editie van vorig jaar stond België nog op de zesde plek.
De top-10 :
 1. Hongkong
 2. Ierland
 3. Singapore
 4. België
 5. Zweden
 6. Denemarken
 7. Nederland
 8. Zwitserland
 9. Finland
10. Hongarije

België twee banken vooruit

Met zijn globaliseringsindex meet Ernst & Young de openheid van de 60 grootste economieën ter wereld op het vlak van handel, kapitaalbewegingen, technologie, buitenlandse werknemers en culturele integratie. Ons land gaat voor al die criteria vooruit, ondermeer omdat ons land vorig jaar een aantal grote investeringen aantrok. Alleen qua culturele integratie scoren we minder goed, al blijven we boven het gemiddelde van alle gescreende landen.

 

"België scoort traditioneel sterk in de globaliseringsindex", zegt Rudi  Braes, managing partner van E&Y België, "en dat is ook logisch gezien de grootte van ons land en het belang van de export en buitenlandse investeringen in België voor onze welvaart en economie. Dit betekent echter ook dat de economische vooruitzichten voor ons land erg afhankelijk zijn van de ontwikkelingen in de wereld."

 

Helft van de bedrijfsleiders ziet recessie opdoemen

Zoals wel vaker heeft de studie goed en slechts nieuws. Het goede is dat de grootste economieën, na een dieptepunt in 2009, toch weer verder blijven globaliseren. De helft van de 1000 ondervraagde bedrijfsleiders gelooft echter wel dat de economie eind 2012 opnieuw in een recessie sukkelt. "Slecht nieuws voor een kleine, open economie als de Belgische, aangezien deze sterk afhankelijk is van macro-economische ontwikkelingen waarop ze weinig tot geen vat heeft", aldus nog E&Y.

 

Opvallend: 46% van de deelnemers gelooft dat China een dramatische economische terugval zal kennen in de komende vijf jaar en één derde denkt hetzelfde over India en Brazilië. Overigens vreest liefst 90% van de respondenten een toename van het protectionisme: "Het moeilijke economische klimaat en de torenhoge overheidsschulden verhogen de druk op de politieke leiders om te kiezen voor een protectionistische aanpak", aldus nog Rudi Braes.

 

Ander operationeel model voor groeilanden

Driekwart van de bevraagde bedrijfsleiders lonkt nog altijd naar de opkomende landen om te groeien. De manier waarop verandert wel: de concurrentie komt meer en meer van spelers uit die lokale markten zelf. Het is dus "niet langer voldoende om aanwezig te zijn in groeilanden met gestandaardiseerde globale processen", maar het wordt steeds belangrijker om "het juiste evenwicht te vinden tussen lokale kennis en globale coördinatie", waarschuwt Ernst & Young.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.