België op drie na meest open economie van de wereld | RetailDetail

België op drie na meest open economie van de wereld

België op drie na meest open economie van de wereld
Na Hongkong, Ierland en Singapore is ons land de meest open economie ter wereld. Aangezien Hongkong eigenlijk deel uitmaakt van China, krijgt België dus eigenlijk zelfs de bronzen plak toebedeeld.  Dat blijkt uit de globaliseringsindex die Ernst & Young elk jaar samen met The Economist Intelligence Unit publiceert aan de vooravond van het Wereld Economisch Forum in Davos. In de editie van vorig jaar stond België nog op de zesde plek.
De top-10 :
 1. Hongkong
 2. Ierland
 3. Singapore
 4. België
 5. Zweden
 6. Denemarken
 7. Nederland
 8. Zwitserland
 9. Finland
10. Hongarije

België twee banken vooruit

Met zijn globaliseringsindex meet Ernst & Young de openheid van de 60 grootste economieën ter wereld op het vlak van handel, kapitaalbewegingen, technologie, buitenlandse werknemers en culturele integratie. Ons land gaat voor al die criteria vooruit, ondermeer omdat ons land vorig jaar een aantal grote investeringen aantrok. Alleen qua culturele integratie scoren we minder goed, al blijven we boven het gemiddelde van alle gescreende landen.

 

"België scoort traditioneel sterk in de globaliseringsindex", zegt Rudi  Braes, managing partner van E&Y België, "en dat is ook logisch gezien de grootte van ons land en het belang van de export en buitenlandse investeringen in België voor onze welvaart en economie. Dit betekent echter ook dat de economische vooruitzichten voor ons land erg afhankelijk zijn van de ontwikkelingen in de wereld."

 

Helft van de bedrijfsleiders ziet recessie opdoemen

Zoals wel vaker heeft de studie goed en slechts nieuws. Het goede is dat de grootste economieën, na een dieptepunt in 2009, toch weer verder blijven globaliseren. De helft van de 1000 ondervraagde bedrijfsleiders gelooft echter wel dat de economie eind 2012 opnieuw in een recessie sukkelt. "Slecht nieuws voor een kleine, open economie als de Belgische, aangezien deze sterk afhankelijk is van macro-economische ontwikkelingen waarop ze weinig tot geen vat heeft", aldus nog E&Y.

 

Opvallend: 46% van de deelnemers gelooft dat China een dramatische economische terugval zal kennen in de komende vijf jaar en één derde denkt hetzelfde over India en Brazilië. Overigens vreest liefst 90% van de respondenten een toename van het protectionisme: "Het moeilijke economische klimaat en de torenhoge overheidsschulden verhogen de druk op de politieke leiders om te kiezen voor een protectionistische aanpak", aldus nog Rudi Braes.

 

Ander operationeel model voor groeilanden

Driekwart van de bevraagde bedrijfsleiders lonkt nog altijd naar de opkomende landen om te groeien. De manier waarop verandert wel: de concurrentie komt meer en meer van spelers uit die lokale markten zelf. Het is dus "niet langer voldoende om aanwezig te zijn in groeilanden met gestandaardiseerde globale processen", maar het wordt steeds belangrijker om "het juiste evenwicht te vinden tussen lokale kennis en globale coördinatie", waarschuwt Ernst & Young.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.