The Belgian Chocolate House wint Mercuriusprijs 2017

The Belgian Chocolate House wint Mercuriusprijs 2017

The Belgian Chocolate House wint Mercuriusprijs 2017
(c) IDF - TBCH

The Belgian Chocolate House, een onderdeel van International Duty Free, heeft gisteravond de Mercuriusprijs van Comeos voor ‘winkelconcept van het jaar’ gewonnen. Een opsteker van formaat voor de keten die luidop droomt van (inter)nationale expansie. 

860 ton chocolade per jaar

Twee jaar geleden lanceerde IDF, het vroegere Belgian Sky Shops, het nieuwe concept ‘The Belgian Chocolate House’ (TBCH). Dat concept brengt de grootste Belgische chocolademerken onder één dak samen: denk daarbij aan Godiva, Neuhaus en Corné PortRoyal, maar ook Galler, Leonidas, Dandoy en Destrooper. Jaarlijks gaat er in de winkels van de keten 860 ton chocolade over de toonbank: dat is liefst 1,6 kilogram per minuut en goed voor 30 à 35 miljoen euro omzet.

 

“The Belgian Chocolate House is Belgisch ondernemerschap op z’n best”, zegt Claude Boffa, juryvoorzitter en academisch directeur van het Solvay Retail Management Programme. “De krachten werden gebundeld, topmerken uit de chocoladewereld werden verzameld in een concept dat volledig klopt. Belgische prestige en moderniteit onder één dak. Het concept werkt, want het is gefocust op een specifieke doelgroep: toeristen. Zowel de pricing als de service spelen hierop in. Het is een winkelconcept waarvan we hopen dat het binnenkort in elke grote luchthaven en treinstation prominent aanwezig is.”

 

(Inter)nationale expansie

Intussen telt The Belgian Chocolate House een tiental winkels, de meeste op Brussels Airport, maar ook in de luchthaven van Charleroi en in treinstation Brussel-Zuid. In het voorjaar opende de keten ook zijn eerste stadswinkel: in Luxemburg-Stad.

 

TBCH claimt een jaarlijkse omzetgroei met 15 à 20% sinds de start van het nieuwe concept en koestert, gesterkt door dat succes, volop expansieplannen. In eigen land staan Brugge en Antwerpen op de agenda, internationaal mikt de groep op rijke oliestaten (Abu Dhabi, Dubai), het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten (New York en Washington) en het Verre Oosten (Tokio en Sjanghai).

 

Voor de volledigheid: de chocoladeketen haalde het van Media Markt Wilrijk (zilver) en Atelier Veritas (brons).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.