E-commerce met 15 procent gegroeid | RetailDetail

Belgische e-commerce met 15% gegroeid

Belgische e-commerce met 15% gegroeid

Uit cijfers van branchevereniging Comeos blijkt dat de e-commerce in België het voorbije jaar is gegroeid met 15%. De sector is nu goed voor een omzet van 7,43 miljard euro, waarmee online 8% van de totale omzet uitmaakt.

Veel aankopen na traditionele openingsuren

“De consumenten hebben nu duidelijk de weg gevonden naar online en ze passen zich snel aan, getuige het succes van Black Friday 2016. Twee jaar geleden was het een dag zoals alle andere, nu blijkt uit de statistieken dat Black Friday de op twee na drukste dag was in de online verkopen van het afgelopen jaar, een absolute topdag die puur online werd gerealiseerd”, aldus Dominique Michel, CEO van Comeos.

 

Bovendien blijkt uit de cijfers dat consumenten e-commerce vooral handig vinden buiten de traditionele openingsuren van de fysieke winkels. Meer dan 40% van de aankopen vindt plaats na 17 uur en ook zondag is een drukke dag voor online aankopen. “Dat maakt duidelijk dat we als sector in België over de nodige flexibiliteit moeten kunnen beschikken om de klanten tegemoet te komen”, aldus Michel.

 

Comeos is wel minder tevreden over het aandeel online uitgaven dat richting het buitenland gaat. Bijna 54% van de online bestedingen wordt immers in het buitenland verwerkt: “Dat heeft zware gevolgen, als sector missen we 13,739 jobs die niet gecreëerd zijn en naar het buitenland vloeien.  Website, order picking, logistiek, datamining, noem maar op, allemaal jobs die ook hier hadden kunnen ontstaan.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.