E-commerce met 15 procent gegroeid | RetailDetail

Belgische e-commerce met 15% gegroeid

Belgische e-commerce met 15% gegroeid

Uit cijfers van branchevereniging Comeos blijkt dat de e-commerce in België het voorbije jaar is gegroeid met 15%. De sector is nu goed voor een omzet van 7,43 miljard euro, waarmee online 8% van de totale omzet uitmaakt.

Veel aankopen na traditionele openingsuren

“De consumenten hebben nu duidelijk de weg gevonden naar online en ze passen zich snel aan, getuige het succes van Black Friday 2016. Twee jaar geleden was het een dag zoals alle andere, nu blijkt uit de statistieken dat Black Friday de op twee na drukste dag was in de online verkopen van het afgelopen jaar, een absolute topdag die puur online werd gerealiseerd”, aldus Dominique Michel, CEO van Comeos.

 

Bovendien blijkt uit de cijfers dat consumenten e-commerce vooral handig vinden buiten de traditionele openingsuren van de fysieke winkels. Meer dan 40% van de aankopen vindt plaats na 17 uur en ook zondag is een drukke dag voor online aankopen. “Dat maakt duidelijk dat we als sector in België over de nodige flexibiliteit moeten kunnen beschikken om de klanten tegemoet te komen”, aldus Michel.

 

Comeos is wel minder tevreden over het aandeel online uitgaven dat richting het buitenland gaat. Bijna 54% van de online bestedingen wordt immers in het buitenland verwerkt: “Dat heeft zware gevolgen, als sector missen we 13,739 jobs die niet gecreëerd zijn en naar het buitenland vloeien.  Website, order picking, logistiek, datamining, noem maar op, allemaal jobs die ook hier hadden kunnen ontstaan.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch.