Belgische handel zit in krimpmodus | RetailDetail

Belgische handel zit in krimpmodus

Belgische handel zit in krimpmodus

De Belgische retailsector zag zijn verhandelde volume in februari 2,4% onder het peil van dezelfde maand van 2015 uitkomen. Dat was de slechtste prestatie van de 28 landen in de Europese Unie, leren cijfers van Eurostat.

Grootste terugval voor elektrozaken

De grootste terugval van de retailverkoop werd genoteerd in de branche van de elektro- en huishoudapparaten, waar het verhandelde volume met 9,4% zakte. Verder deed ook de sector van textiel, kledij en schoenen het niet goed met een daling met 2,5%. In de telecomsector liep de verkoop dan weer 2,4% terug.

 

De cijfers staan in contrast met de evolutie in Frankrijk, waar de verkopen met 3,5% aantrokken en in Duitsland, waar een stijging met 1,6% werd bekendgemaakt. In Nederland bleven de resultaten voor februari nog confidentieel, maar in januari was er een stijging met 0,2%. Voor de hele eurozone werd een toename van de activiteit in de kleinhandel met 2,4% opgetekend. Voor de hele Europese Unie ging het zelfs om een stijging met 3,0%.

 

Een echte verrassing is de slechte mare voor de Belgische retail niet: de verkoop in ons land zit al sinds oktober 2015 onder het niveau van dezelfde maand het jaar voordien. In januari 2016 bedroeg de terugval zelfs nog 3,5%.

 

Sector raakt niet uit zaagtandpatroon

Dat de handel het moeilijk heeft om in de juiste cadans te komen, blijkt ook uit de cijfers van de maand-op-maandveranderingen, telkens gecorrigeerd voor seizoens-en-kalendereffecten. Het jongste halfjaar wordt een maand met een stijging steevast afgewisseld door een maand met een daling. In januari was er nog een daling met 0,7% tegenover december, in februari een stijging met 0,5% tegenover januari.

 

Vergeleken met 2010 groeide de Belgische retail amper 0,9%. Nederland komt aan +5,6%, Duitsland aan +6,9% en Frankrijk zelfs aan +17,3%.

 

De zwakke prestatie van de voorbije maand wordt onder meer toegeschreven aan de vrees voor nieuwe besparingen en/of belastingen die op de Belgische consument afkomen, nu het begrotingstekort weer uit de hand loopt. De hogere elektriciteitsfactuur, de duurdere drankenprijzen en de hogere taksen op brandstof zijn daar een voorbode van. Daardoor zet de consument, ondanks de erg lage rente, trouwens ook meer geld op zijn spaarboekje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.