Belgische handel zit in krimpmodus

Belgische handel zit in krimpmodus

De Belgische retailsector zag zijn verhandelde volume in februari 2,4% onder het peil van dezelfde maand van 2015 uitkomen. Dat was de slechtste prestatie van de 28 landen in de Europese Unie, leren cijfers van Eurostat.

Grootste terugval voor elektrozaken

De grootste terugval van de retailverkoop werd genoteerd in de branche van de elektro- en huishoudapparaten, waar het verhandelde volume met 9,4% zakte. Verder deed ook de sector van textiel, kledij en schoenen het niet goed met een daling met 2,5%. In de telecomsector liep de verkoop dan weer 2,4% terug.

 

De cijfers staan in contrast met de evolutie in Frankrijk, waar de verkopen met 3,5% aantrokken en in Duitsland, waar een stijging met 1,6% werd bekendgemaakt. In Nederland bleven de resultaten voor februari nog confidentieel, maar in januari was er een stijging met 0,2%. Voor de hele eurozone werd een toename van de activiteit in de kleinhandel met 2,4% opgetekend. Voor de hele Europese Unie ging het zelfs om een stijging met 3,0%.

 

Een echte verrassing is de slechte mare voor de Belgische retail niet: de verkoop in ons land zit al sinds oktober 2015 onder het niveau van dezelfde maand het jaar voordien. In januari 2016 bedroeg de terugval zelfs nog 3,5%.

 

Sector raakt niet uit zaagtandpatroon

Dat de handel het moeilijk heeft om in de juiste cadans te komen, blijkt ook uit de cijfers van de maand-op-maandveranderingen, telkens gecorrigeerd voor seizoens-en-kalendereffecten. Het jongste halfjaar wordt een maand met een stijging steevast afgewisseld door een maand met een daling. In januari was er nog een daling met 0,7% tegenover december, in februari een stijging met 0,5% tegenover januari.

 

Vergeleken met 2010 groeide de Belgische retail amper 0,9%. Nederland komt aan +5,6%, Duitsland aan +6,9% en Frankrijk zelfs aan +17,3%.

 

De zwakke prestatie van de voorbije maand wordt onder meer toegeschreven aan de vrees voor nieuwe besparingen en/of belastingen die op de Belgische consument afkomen, nu het begrotingstekort weer uit de hand loopt. De hogere elektriciteitsfactuur, de duurdere drankenprijzen en de hogere taksen op brandstof zijn daar een voorbode van. Daardoor zet de consument, ondanks de erg lage rente, trouwens ook meer geld op zijn spaarboekje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top