Belgische non-foodmarkt daalt in tweede kwartaal

Belgische non-foodmarkt daalt in tweede kwartaal

In het tweede kwartaal is de omzet in de non-foodmarkt in België met 1,3% gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Toch is het niet overal kommer en kwel: volgens onderzoeksbureau GfK liggen de resultaten binnen de verschillende sectoren ver uit elkaar.

Sterke verkoop tv’s

Zo steeg de omzet binnen de sector consumentenelektronica met 3,3% dankzij de sterke verkoop van televisietoestellen in de aanloop naar het EK voetbal. Er werden maar liefst 25% meer tv’s verkocht in het tweede kwartaal dan een jaar eerder. Dde markt van de grote huishoudtoestellen steeg zelfs met 6,6 % dankzij de populariteit van grote Amerikaanse koelkasten. Bij kleine huishoudtoestellen was er dan weer sprake van een stijging van 8,4%.

 

In het kantoorsegment was er dan weer een kleine daling van 0,5%. Het IT-gedeelte kende dankzij het EK een mooie opmars, omwille van de verkoop van videoprojectors en grote monitors, maar de terugval binnen de verkoop van kantoorbenodigdheden betekende dat er toch sprake was van een daling voor de hele sector.

 

Terugval bij mode

Ook entertainment zag de omzet met 1,1% dalen, waarbij vooral de verkoop van oudere titels binnen de gamingsector teleurstellend was. De boekverkoop viel terug met 4,3 %. Het slechte weer in juni zorgde er dan weer voor dat de omzet in de modesector daalde met 4,8% en binnen het woonsegment met 4 %.

 

Het positiefste nieuws was te vinden binnen telecom, waar de omzet met 12% groeide. Dat is deels te danken aan de deals die telecomoperatoren aanbieden voor de aankoop van smartphones, waardoor de consument sneller kiest voor een duurder model.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland slechts "een kwestie van tijd" zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Back to top