Belgische non-foodmarkt daalt in tweede kwartaal

Belgische non-foodmarkt daalt in tweede kwartaal

Belgische non-foodmarkt daalt in tweede kwartaal

In het tweede kwartaal is de omzet in de non-foodmarkt in België met 1,3% gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Toch is het niet overal kommer en kwel: volgens onderzoeksbureau GfK liggen de resultaten binnen de verschillende sectoren ver uit elkaar.

Sterke verkoop tv’s

Zo steeg de omzet binnen de sector consumentenelektronica met 3,3% dankzij de sterke verkoop van televisietoestellen in de aanloop naar het EK voetbal. Er werden maar liefst 25% meer tv’s verkocht in het tweede kwartaal dan een jaar eerder. Dde markt van de grote huishoudtoestellen steeg zelfs met 6,6 % dankzij de populariteit van grote Amerikaanse koelkasten. Bij kleine huishoudtoestellen was er dan weer sprake van een stijging van 8,4%.

 

In het kantoorsegment was er dan weer een kleine daling van 0,5%. Het IT-gedeelte kende dankzij het EK een mooie opmars, omwille van de verkoop van videoprojectors en grote monitors, maar de terugval binnen de verkoop van kantoorbenodigdheden betekende dat er toch sprake was van een daling voor de hele sector.

 

Terugval bij mode

Ook entertainment zag de omzet met 1,1% dalen, waarbij vooral de verkoop van oudere titels binnen de gamingsector teleurstellend was. De boekverkoop viel terug met 4,3 %. Het slechte weer in juni zorgde er dan weer voor dat de omzet in de modesector daalde met 4,8% en binnen het woonsegment met 4 %.

 

Het positiefste nieuws was te vinden binnen telecom, waar de omzet met 12% groeide. Dat is deels te danken aan de deals die telecomoperatoren aanbieden voor de aankoop van smartphones, waardoor de consument sneller kiest voor een duurder model.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?