Belgische non-foodretail eindigt 2015 in de min | RetailDetail

Belgische non-foodretail eindigt 2015 in de min

Belgische non-foodretail eindigt 2015 in de min

Het laatste trimester van 2015 heeft niet gegeven wat de retailsector ervan had gehoopt. In vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder is er zelfs een achteruitgang met 1,3%, zo blijkt uit het zopas gepubliceerde GfK Retail Report.

 

Tv-markt komt weer boven water

GfK schrijft die globale daling van de non-foodmarkt in ons land vooral toe aan de zwakke prestatie van de sectoren IT & Kantoorbenodigdheden (-2,4% in waarde) en Mode (-3,1%). De verkoop van tablets is nu écht over zijn hoogtepunt heen. En dat de modeboetieks zwaar geleden hebben onder het veel te warme weer voor de tijd van het jaar, is al langer bekend.

 

Ook de boekenverkoop kende een flinke dip in het laatste kwartaal, al slaagt de sector er wel in status quo te blijven over het hele jaar. Idem dito voor de Home Improvement-sector (+0,8%): de groeiende vraag naar isolatie (+8%) en LED-lampen (+40%) kon de daling in de andere segmenten (multi-tools -15%, behang -1,9% enz.) ternauwernood opvangen

 

Iets beter nieuws is er van het front van de consumentenelektronica. De scherpe daling die werd opgetekend in de eerste drie kwartalen van 2015 zwakte wat af, met dank aan sterke promo-acties op televisieschermen. In het vierde kwartaal gingen er liefst 195.000 tv’s de deur uit, goed voor 28% van de totale jaarverkoop.

 

Recordjaar voor grote huishoudtoestellen

Dankzij de eindejaarsfeesten wist de Media & Entertainment-tak wel met groei uit te pakken (+1,1%): games en spelconsoles ontpopten zich eens te meer tot een populair eindejaarscadeau.

 

Ook de telecomsector gaat vooruit, ondanks de daling van de smartphoneverkoop (-1%). Die markt is duidelijk verzadigd. Gelukkig legde de Belg wel flink wat smartwatches en andere gezondheids- en fitnesstrackers onder de kerstboom. Over heel 2015 werden er liefst 130.000 van die zogeheten ‘wearables’ verkocht; ruim 40% daarvan alleen al in het laatste kwartaal.

 

Ook de kleine huishoudelektro ging vlot over de toonbank. Vooral strijkijzers en stofzuigers dan. Al kampt de hele categorie toch met een duidelijke groeivertraging. De grote huishoudtoestellen daarentegen realiseerden een indrukwekkende groei: zes van de negen categorieën noteerden zelfs een recordverkoop, met de wasmachines en inbouwvaatwassers als absolute toppers.

 

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top