Belgische non-foodretail eindigt 2015 in de min | RetailDetail

Belgische non-foodretail eindigt 2015 in de min

Belgische non-foodretail eindigt 2015 in de min

Het laatste trimester van 2015 heeft niet gegeven wat de retailsector ervan had gehoopt. In vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder is er zelfs een achteruitgang met 1,3%, zo blijkt uit het zopas gepubliceerde GfK Retail Report.

 

Tv-markt komt weer boven water

GfK schrijft die globale daling van de non-foodmarkt in ons land vooral toe aan de zwakke prestatie van de sectoren IT & Kantoorbenodigdheden (-2,4% in waarde) en Mode (-3,1%). De verkoop van tablets is nu écht over zijn hoogtepunt heen. En dat de modeboetieks zwaar geleden hebben onder het veel te warme weer voor de tijd van het jaar, is al langer bekend.

 

Ook de boekenverkoop kende een flinke dip in het laatste kwartaal, al slaagt de sector er wel in status quo te blijven over het hele jaar. Idem dito voor de Home Improvement-sector (+0,8%): de groeiende vraag naar isolatie (+8%) en LED-lampen (+40%) kon de daling in de andere segmenten (multi-tools -15%, behang -1,9% enz.) ternauwernood opvangen

 

Iets beter nieuws is er van het front van de consumentenelektronica. De scherpe daling die werd opgetekend in de eerste drie kwartalen van 2015 zwakte wat af, met dank aan sterke promo-acties op televisieschermen. In het vierde kwartaal gingen er liefst 195.000 tv’s de deur uit, goed voor 28% van de totale jaarverkoop.

 

Recordjaar voor grote huishoudtoestellen

Dankzij de eindejaarsfeesten wist de Media & Entertainment-tak wel met groei uit te pakken (+1,1%): games en spelconsoles ontpopten zich eens te meer tot een populair eindejaarscadeau.

 

Ook de telecomsector gaat vooruit, ondanks de daling van de smartphoneverkoop (-1%). Die markt is duidelijk verzadigd. Gelukkig legde de Belg wel flink wat smartwatches en andere gezondheids- en fitnesstrackers onder de kerstboom. Over heel 2015 werden er liefst 130.000 van die zogeheten ‘wearables’ verkocht; ruim 40% daarvan alleen al in het laatste kwartaal.

 

Ook de kleine huishoudelektro ging vlot over de toonbank. Vooral strijkijzers en stofzuigers dan. Al kampt de hele categorie toch met een duidelijke groeivertraging. De grote huishoudtoestellen daarentegen realiseerden een indrukwekkende groei: zes van de negen categorieën noteerden zelfs een recordverkoop, met de wasmachines en inbouwvaatwassers als absolute toppers.

 

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.