Belgische non-foodretail eindigt 2015 in de min

Belgische non-foodretail eindigt 2015 in de min

Het laatste trimester van 2015 heeft niet gegeven wat de retailsector ervan had gehoopt. In vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder is er zelfs een achteruitgang met 1,3%, zo blijkt uit het zopas gepubliceerde GfK Retail Report.

 

Tv-markt komt weer boven water

GfK schrijft die globale daling van de non-foodmarkt in ons land vooral toe aan de zwakke prestatie van de sectoren IT & Kantoorbenodigdheden (-2,4% in waarde) en Mode (-3,1%). De verkoop van tablets is nu écht over zijn hoogtepunt heen. En dat de modeboetieks zwaar geleden hebben onder het veel te warme weer voor de tijd van het jaar, is al langer bekend.

 

Ook de boekenverkoop kende een flinke dip in het laatste kwartaal, al slaagt de sector er wel in status quo te blijven over het hele jaar. Idem dito voor de Home Improvement-sector (+0,8%): de groeiende vraag naar isolatie (+8%) en LED-lampen (+40%) kon de daling in de andere segmenten (multi-tools -15%, behang -1,9% enz.) ternauwernood opvangen

 

Iets beter nieuws is er van het front van de consumentenelektronica. De scherpe daling die werd opgetekend in de eerste drie kwartalen van 2015 zwakte wat af, met dank aan sterke promo-acties op televisieschermen. In het vierde kwartaal gingen er liefst 195.000 tv’s de deur uit, goed voor 28% van de totale jaarverkoop.

 

Recordjaar voor grote huishoudtoestellen

Dankzij de eindejaarsfeesten wist de Media & Entertainment-tak wel met groei uit te pakken (+1,1%): games en spelconsoles ontpopten zich eens te meer tot een populair eindejaarscadeau.

 

Ook de telecomsector gaat vooruit, ondanks de daling van de smartphoneverkoop (-1%). Die markt is duidelijk verzadigd. Gelukkig legde de Belg wel flink wat smartwatches en andere gezondheids- en fitnesstrackers onder de kerstboom. Over heel 2015 werden er liefst 130.000 van die zogeheten ‘wearables’ verkocht; ruim 40% daarvan alleen al in het laatste kwartaal.

 

Ook de kleine huishoudelektro ging vlot over de toonbank. Vooral strijkijzers en stofzuigers dan. Al kampt de hele categorie toch met een duidelijke groeivertraging. De grote huishoudtoestellen daarentegen realiseerden een indrukwekkende groei: zes van de negen categorieën noteerden zelfs een recordverkoop, met de wasmachines en inbouwvaatwassers als absolute toppers.

 

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Vijf nieuwe winkels voor A12 Shopping

08/12/2017

In het winkelgebied A12 Shopping, langs de Boomsesteenweg in Schelle, openen de komende weken vijf nieuwe winkels. Ze vervoegen er onder andere Decathlon, dat al langer aanwezig is op het winkelgebied.

Belg interim-topman bij speelgoedketen Intertoys

07/12/2017

Stefaan Vansteenkiste is de nieuwe topman bij speelgoedketen Intertoys. Die aanstelling gebeurt in het kader van de overname van Intertoys door Alteri eerder deze week. Vansteenkiste zal het bedrijf nu leiden tot er een permanente CEO is gevonden. 

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Winkeldiefstallen pieken na zonsondergang

07/12/2017

Tijdens de ‘donkere’ maanden november tot maart ligt het aantal winkeldiefstallen bij valavond gemiddeld 13% hoger dan in de maanden waarin het zomeruur nog geldt. Handelaars vragen dan ook meer politie in de winkelstraat en een snelle invoering van de ‘winkeldiefstalboete’ naar Nederlands voorbeeld.

Hudson’s Bay lijdt fors verlies in derde kwartaal

07/12/2017

In het derde kwartaal van 2017 heeft het Canadese Hudson’s Bay opnieuw fors verlies geleden. Het moederbedrijf van onder meer Saks OFF 5th zag daarnaast ook de omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Hema opent eerste Belgische flagshipstores met internationale formule

06/12/2017

Het Nederlandse Hema heeft vandaag aan het Muntplein in Brussel de eerste Belgische flagshipstore geopend volgens het internationale concept. Eind deze week opent ook in Antwerpen zo'n winkel de deuren.

Back to top