Belgische non-foodretail eindigt 2015 in de min | RetailDetail

Belgische non-foodretail eindigt 2015 in de min

Belgische non-foodretail eindigt 2015 in de min

Het laatste trimester van 2015 heeft niet gegeven wat de retailsector ervan had gehoopt. In vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder is er zelfs een achteruitgang met 1,3%, zo blijkt uit het zopas gepubliceerde GfK Retail Report.

 

Tv-markt komt weer boven water

GfK schrijft die globale daling van de non-foodmarkt in ons land vooral toe aan de zwakke prestatie van de sectoren IT & Kantoorbenodigdheden (-2,4% in waarde) en Mode (-3,1%). De verkoop van tablets is nu écht over zijn hoogtepunt heen. En dat de modeboetieks zwaar geleden hebben onder het veel te warme weer voor de tijd van het jaar, is al langer bekend.

 

Ook de boekenverkoop kende een flinke dip in het laatste kwartaal, al slaagt de sector er wel in status quo te blijven over het hele jaar. Idem dito voor de Home Improvement-sector (+0,8%): de groeiende vraag naar isolatie (+8%) en LED-lampen (+40%) kon de daling in de andere segmenten (multi-tools -15%, behang -1,9% enz.) ternauwernood opvangen

 

Iets beter nieuws is er van het front van de consumentenelektronica. De scherpe daling die werd opgetekend in de eerste drie kwartalen van 2015 zwakte wat af, met dank aan sterke promo-acties op televisieschermen. In het vierde kwartaal gingen er liefst 195.000 tv’s de deur uit, goed voor 28% van de totale jaarverkoop.

 

Recordjaar voor grote huishoudtoestellen

Dankzij de eindejaarsfeesten wist de Media & Entertainment-tak wel met groei uit te pakken (+1,1%): games en spelconsoles ontpopten zich eens te meer tot een populair eindejaarscadeau.

 

Ook de telecomsector gaat vooruit, ondanks de daling van de smartphoneverkoop (-1%). Die markt is duidelijk verzadigd. Gelukkig legde de Belg wel flink wat smartwatches en andere gezondheids- en fitnesstrackers onder de kerstboom. Over heel 2015 werden er liefst 130.000 van die zogeheten ‘wearables’ verkocht; ruim 40% daarvan alleen al in het laatste kwartaal.

 

Ook de kleine huishoudelektro ging vlot over de toonbank. Vooral strijkijzers en stofzuigers dan. Al kampt de hele categorie toch met een duidelijke groeivertraging. De grote huishoudtoestellen daarentegen realiseerden een indrukwekkende groei: zes van de negen categorieën noteerden zelfs een recordverkoop, met de wasmachines en inbouwvaatwassers als absolute toppers.

 

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.