Belgische webwinkels kampen met technologische achterstand

Belgische webshops zijn gemiddeld minder goed geoptimaliseerd dan hun buitenlandse concurrenten: ze laden bijvoorbeeld trager en worden lager beoordeeld door Google. Dat is een concurrentieel nadeel. 

 

Internationale concurrentie

Dat Belgische webwinkels het in hun sector vaak moeten opnemen tegen populaire buitenlandse onlinewinkels, is bekend. Vaak werken die concurrenten met grotere teams en betreden ze beter voorbereid de markt. Dat is ook te merken wanneer men de technische prestaties van binnenlandse webshops vergelijkt met de buitenlandse spelers. ProGlove, een startup die intelligente handschoenen maakt om logistieke processen in de retailsector te optimaliseren, onderzocht de locaties, het aantal werknemers, de ‘domain authority’, de socialemediakanalen, de Google Speed Scores en de websitegrootte in kaart voor alle webshops met het BeCommerce-certificaat.

 

Eerste vaststelling? Slechts 52,8% procent van de 475 onderzochte webshops was gevestigd in België. De overige webwinkels kwamen voornamelijk uit Nederland (31,2%), Frankrijk (5,3%), en Duitsland (4,2%). Binnen België zijn de webshops voornamelijk gevestigd in Vlaanderen (180), veel minder in Brussel (36) en Wallonië (35). Antwerpen is veruit de grootste webwinkelprovincie, met 24,7% van alle Belgische webshops.

 

Het belang van laadsnelheid

Buitenlandse webshops beschikken doorgaans over grotere teams: de mediaan ligt in de categorie elf tot en met vijftig werknemers, terwijl Belgische e-commercebedrijven het moeten doen met tien of minder medewerkers. Het aandeel middelgrote en grote ondernemingen bedraagt 58% in het buitenland, 35% in België.

 

“Buitenlandse bedrijven hebben meer mankracht voor innovatie en marketing. Dat maakt het voor hen makkelijker om klanten te winnen”, zegt marketingmanager Derk Steemers van ProGlove. “Dat zien we bijvoorbeeld in hoe de websites technisch zijn geoptimaliseerd. Volgens Googles online tools scoren buitenlandse webshops beter als het gaat om laadsnelheid. Waar de meeste Belgische websites 68 scoren (op een schaal van 1 tot 100), behalen de buitenlandse winkels 74. Dat komt onder andere doordat de gemiddelde website in het buitenland kleiner is dan die België: in België zijn de homepages gemiddeld 2 megabyte groot en daarbuiten slechts 1,6 megabyte. Dit laadt natuurlijk sneller, zeker wanneer de klant via de smartphone winkelt en minder snel internet gebruikt.”

 

Websiteoptimalisatie

Ook beoordeelt Google de buitenlandse websites beter als het gaat om websiteoptimalisatie. Zo scoren ze consequent vaker een goed of voldoende, zowel voor de mobiele als voor de desktop uitvoering. Belgische webwinkels scoren vaker een slecht tot voldoende. “We kunnen met deze scores geen hard oordeel vellen over de kwaliteit van de websites, want wat Google goed vindt is niet per sé belangrijk om een goede website te hebben. Maar het is wel in lijn met de constatering dat buitenlandse websites technisch beter in elkaar zitten.”

 

Een voordeel voor Belgische webshops is dat ze een thuiswedstrijd spelen. Dat blijkt uit de zogenaamde ‘domain authority’, een indicator die aangeeft hoe een site scoort in zoekmachineresultaten. Gemiddeld hebben de Belgen net één puntje meer volgens Moz’s domain authority. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat het makkelijker is voor Belgische webshops om links te krijgen naar hun .be domein. Toch is deze voorsprong te klein om écht een voordeel te zijn. Ook hebben Belgische webshops vaker meer socialemediaprofielen, maar helaas zijn er geen data beschikbaar over hoe actief de verschillende kampen hun sociale media gebruiken.

 

“Of je een succesvolle webshop hebt, hangt uiteraard van meer factoren af dan louter technische voorsprong. Klanten kunnen bijvoorbeeld merktrouw winkelen. Ook het hebben van fysieke winkels in de buurt kan een doorslaggevend voordeel zijn”, besluit Steemers. “Toch moeten Belgische retailondernemers opletten dat zij niet overspoeld worden door de buitenlandse competitie. Het optimaliseren van de websites en het verbeteren van de logistieke systemen kan daarbij zeker helpen.”