Tweestrijd in bestuur Unilever | RetailDetail

Bestuur Unilever bakkeleit over toekomst

Bestuur Unilever bakkeleit over toekomst

Het bestuur van Unilever zou zich in een tweedstrijd bevinden door totaal verschillende klemtonen: de Britse aandeelhouders zouden meer nadruk op aandeelhouderswaarde willen, hun Nederlandse tegenhangers kiezen voor duurzaamheid.

Nasleep overnamebod Kraft Heinz

Momenteel focust Unilever onder leiding van CEO Paul Polman op een duurzame koers, die vooral op lange termijn zijn vruchten moet afwerpen. Polman wil het bedrijf tegen 2020 volledig energieneutraal maken, al heeft ook hij al laten verstaan niet weigerachtig te staan tegenover een koerswijziging. Een aantal aandeelhouders vindt echter dat die investeringen ten koste gaan van winsten op korte termijn.

 

De discussie wordt bij Unilever gevoerd in de nasleep van het overnamebod van Kraft Heinz, dat resoluut werd afgewezen door Unilever. Het verhogen van de winstgevendheid zou ook daar een rol kunnen spelen: als die stijgt, dan stijgt ook de waarde van het bedrijf, waardoor het moeilijker over te nemen is. In een bericht over de overname zegt Unilever alvast dat het bod van Kraft Heinz een ‘trigger’ was om het debat los te maken over hogere winsten op korte termijn.

 

Splitsing

Daarnaast wordt er binnen Unilever nog gesproken over een mogelijke splitsing van het bedrijf in enkele verschillende onderdelen. Ook dat zou de waarde voor de aandeelhouders de hoogte in kunnen jagen, aangezien aparte onderdelen meestal meer waard zijn dan wanneer ze allemaal deel uitmaken van hetzelfde concern. Het is dezelfde tactiek die de Duitse Metro Group een tijdje geleden tot uitvoering bracht, toen de tak consumentenelektronica werd afgesplitst.

 

In de media wordt nu ook gesuggereerd dat er een tweestrijd aan de gang is tussen CEO Paul Polman en CFO Graeme Pitkethly. Die laatste staat aan de kant van de (Britse) aandeelhouders die willen dat Unilever sneller voor hogere winst gaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top