Bestuur Unilever bakkeleit over toekomst

Bestuur Unilever bakkeleit over toekomst

Het bestuur van Unilever zou zich in een tweedstrijd bevinden door totaal verschillende klemtonen: de Britse aandeelhouders zouden meer nadruk op aandeelhouderswaarde willen, hun Nederlandse tegenhangers kiezen voor duurzaamheid.

Nasleep overnamebod Kraft Heinz

Momenteel focust Unilever onder leiding van CEO Paul Polman op een duurzame koers, die vooral op lange termijn zijn vruchten moet afwerpen. Polman wil het bedrijf tegen 2020 volledig energieneutraal maken, al heeft ook hij al laten verstaan niet weigerachtig te staan tegenover een koerswijziging. Een aantal aandeelhouders vindt echter dat die investeringen ten koste gaan van winsten op korte termijn.

 

De discussie wordt bij Unilever gevoerd in de nasleep van het overnamebod van Kraft Heinz, dat resoluut werd afgewezen door Unilever. Het verhogen van de winstgevendheid zou ook daar een rol kunnen spelen: als die stijgt, dan stijgt ook de waarde van het bedrijf, waardoor het moeilijker over te nemen is. In een bericht over de overname zegt Unilever alvast dat het bod van Kraft Heinz een ‘trigger’ was om het debat los te maken over hogere winsten op korte termijn.

 

Splitsing

Daarnaast wordt er binnen Unilever nog gesproken over een mogelijke splitsing van het bedrijf in enkele verschillende onderdelen. Ook dat zou de waarde voor de aandeelhouders de hoogte in kunnen jagen, aangezien aparte onderdelen meestal meer waard zijn dan wanneer ze allemaal deel uitmaken van hetzelfde concern. Het is dezelfde tactiek die de Duitse Metro Group een tijdje geleden tot uitvoering bracht, toen de tak consumentenelektronica werd afgesplitst.

 

In de media wordt nu ook gesuggereerd dat er een tweestrijd aan de gang is tussen CEO Paul Polman en CFO Graeme Pitkethly. Die laatste staat aan de kant van de (Britse) aandeelhouders die willen dat Unilever sneller voor hogere winst gaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top