Tweestrijd in bestuur Unilever | RetailDetail

Bestuur Unilever bakkeleit over toekomst

Bestuur Unilever bakkeleit over toekomst

Het bestuur van Unilever zou zich in een tweedstrijd bevinden door totaal verschillende klemtonen: de Britse aandeelhouders zouden meer nadruk op aandeelhouderswaarde willen, hun Nederlandse tegenhangers kiezen voor duurzaamheid.

Nasleep overnamebod Kraft Heinz

Momenteel focust Unilever onder leiding van CEO Paul Polman op een duurzame koers, die vooral op lange termijn zijn vruchten moet afwerpen. Polman wil het bedrijf tegen 2020 volledig energieneutraal maken, al heeft ook hij al laten verstaan niet weigerachtig te staan tegenover een koerswijziging. Een aantal aandeelhouders vindt echter dat die investeringen ten koste gaan van winsten op korte termijn.

 

De discussie wordt bij Unilever gevoerd in de nasleep van het overnamebod van Kraft Heinz, dat resoluut werd afgewezen door Unilever. Het verhogen van de winstgevendheid zou ook daar een rol kunnen spelen: als die stijgt, dan stijgt ook de waarde van het bedrijf, waardoor het moeilijker over te nemen is. In een bericht over de overname zegt Unilever alvast dat het bod van Kraft Heinz een ‘trigger’ was om het debat los te maken over hogere winsten op korte termijn.

 

Splitsing

Daarnaast wordt er binnen Unilever nog gesproken over een mogelijke splitsing van het bedrijf in enkele verschillende onderdelen. Ook dat zou de waarde voor de aandeelhouders de hoogte in kunnen jagen, aangezien aparte onderdelen meestal meer waard zijn dan wanneer ze allemaal deel uitmaken van hetzelfde concern. Het is dezelfde tactiek die de Duitse Metro Group een tijdje geleden tot uitvoering bracht, toen de tak consumentenelektronica werd afgesplitst.

 

In de media wordt nu ook gesuggereerd dat er een tweestrijd aan de gang is tussen CEO Paul Polman en CFO Graeme Pitkethly. Die laatste staat aan de kant van de (Britse) aandeelhouders die willen dat Unilever sneller voor hogere winst gaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.