Bic schroeft groeiprognose terug

Bic schroeft groeiprognose terug

Bic, de Franse fabrikant van onder meer wegwerpaanstekers, -balpennen en -scheermesjes, is het voorbije halfjaar ter plaatse blijven trappelen. Het management heeft meteen zijn groeiprognose voor het hele jaar verlaagd.

1,063 miljard euro omzet

Bic realiseerde een semesteromzet van 1,063 miljard euro (+0,3% tegenover het eerste semester van vorig jaar). Met dank aan de afdeling ‘schrijfwaren’, die er 3,3% op vooruitging en met ruim 428 miljoen euro veruit de grootste inkomstenbron blijft. De nieuwigheden die Bic lanceerde voor het komende schooljaar werden goed onthaald door de distributeurs, klinkt het op de hoofdzetel in Clichy.

 

Ook de wegwerpaanstekers van Bic blijven vlot verkopen: zij zijn goed voor 356,9 miljoen euro, een stijging met 0,8%. De verkoop van wegwerpscheermesjes heeft het dan weer moeilijk: de omzet daalde met 4,3% tot 236,4 miljoen euro. Dat is vooral toe te schrijven aan een terugval in de Verenigde Staten, want in Europa en de groeilanden was er wel nog groei in die categorie.

 

Hoewel de omzet van het tweede kwartaal beter was dan die van het eerste, schroeft het management zijn groeiprognose voor het hele jaar toch wat terug. “Gezien de blijvende volatiliteit van de markt in de rest van het jaar en gezien de recente signalen van een dalende consumptie in Brazilië mikken we dit jaar op een organische nettogroei van 3 à 4%”, laat de groep weten. Drie maanden geleden streefde Bic nog naar een groei met 5%, maar toen al was bij analisten te horen dat dat cijfer te optimistisch was. De Franse groep klokte vorig jaar af op een omzet van 2,026 miljard euro en een nettowinst van 249,7 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland slechts "een kwestie van tijd" zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Back to top