Bic schroeft groeiprognose terug

Bic schroeft groeiprognose terug

Bic schroeft groeiprognose terug

Bic, de Franse fabrikant van onder meer wegwerpaanstekers, -balpennen en -scheermesjes, is het voorbije halfjaar ter plaatse blijven trappelen. Het management heeft meteen zijn groeiprognose voor het hele jaar verlaagd.

1,063 miljard euro omzet

Bic realiseerde een semesteromzet van 1,063 miljard euro (+0,3% tegenover het eerste semester van vorig jaar). Met dank aan de afdeling ‘schrijfwaren’, die er 3,3% op vooruitging en met ruim 428 miljoen euro veruit de grootste inkomstenbron blijft. De nieuwigheden die Bic lanceerde voor het komende schooljaar werden goed onthaald door de distributeurs, klinkt het op de hoofdzetel in Clichy.

 

Ook de wegwerpaanstekers van Bic blijven vlot verkopen: zij zijn goed voor 356,9 miljoen euro, een stijging met 0,8%. De verkoop van wegwerpscheermesjes heeft het dan weer moeilijk: de omzet daalde met 4,3% tot 236,4 miljoen euro. Dat is vooral toe te schrijven aan een terugval in de Verenigde Staten, want in Europa en de groeilanden was er wel nog groei in die categorie.

 

Hoewel de omzet van het tweede kwartaal beter was dan die van het eerste, schroeft het management zijn groeiprognose voor het hele jaar toch wat terug. “Gezien de blijvende volatiliteit van de markt in de rest van het jaar en gezien de recente signalen van een dalende consumptie in Brazilië mikken we dit jaar op een organische nettogroei van 3 à 4%”, laat de groep weten. Drie maanden geleden streefde Bic nog naar een groei met 5%, maar toen al was bij analisten te horen dat dat cijfer te optimistisch was. De Franse groep klokte vorig jaar af op een omzet van 2,026 miljard euro en een nettowinst van 249,7 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.