Bic schroeft groeiprognose terug

Bic schroeft groeiprognose terug

Bic, de Franse fabrikant van onder meer wegwerpaanstekers, -balpennen en -scheermesjes, is het voorbije halfjaar ter plaatse blijven trappelen. Het management heeft meteen zijn groeiprognose voor het hele jaar verlaagd.

1,063 miljard euro omzet

Bic realiseerde een semesteromzet van 1,063 miljard euro (+0,3% tegenover het eerste semester van vorig jaar). Met dank aan de afdeling ‘schrijfwaren’, die er 3,3% op vooruitging en met ruim 428 miljoen euro veruit de grootste inkomstenbron blijft. De nieuwigheden die Bic lanceerde voor het komende schooljaar werden goed onthaald door de distributeurs, klinkt het op de hoofdzetel in Clichy.

 

Ook de wegwerpaanstekers van Bic blijven vlot verkopen: zij zijn goed voor 356,9 miljoen euro, een stijging met 0,8%. De verkoop van wegwerpscheermesjes heeft het dan weer moeilijk: de omzet daalde met 4,3% tot 236,4 miljoen euro. Dat is vooral toe te schrijven aan een terugval in de Verenigde Staten, want in Europa en de groeilanden was er wel nog groei in die categorie.

 

Hoewel de omzet van het tweede kwartaal beter was dan die van het eerste, schroeft het management zijn groeiprognose voor het hele jaar toch wat terug. “Gezien de blijvende volatiliteit van de markt in de rest van het jaar en gezien de recente signalen van een dalende consumptie in Brazilië mikken we dit jaar op een organische nettogroei van 3 à 4%”, laat de groep weten. Drie maanden geleden streefde Bic nog naar een groei met 5%, maar toen al was bij analisten te horen dat dat cijfer te optimistisch was. De Franse groep klokte vorig jaar af op een omzet van 2,026 miljard euro en een nettowinst van 249,7 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Decathlon trekt naar VS en Canada

23/08/2017

De Franse sportketen Decathlon keert terug naar Noord-Amerika: nog dit jaar opent een winkel in San Francisco, voor volgend jaar staat een verkooppunt nabij Montréal in Canada op de planning.

Verkoopcijfers Foot Locker stellen zwaar teleur

23/08/2017

De Amerikaanse sportkledingdistributeur Foot Locker heeft een erg teleurstellend tweede kwartaal achter de rug, met een vergelijkbare omzetdaling van 6%. Bovendien zijn de vooruitzichten niet meteen veel beter.

Algemeen directeur Blokker treedt terug

22/08/2017

Rob Heesen, algemeen directeur bij winkelketen Blokker, treedt met onmiddellijke ingang af. Zijn functie wordt overgenomen door Casper Meijer, CEO van de Blokker Holding: hij zal de beide functies voortaan combineren.

Overname van Danone door Kraft Heinz op komst?

22/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat Kraft Heinz zijn oog heeft laten vallen op Danone, na het gefaalde overnamebod op Unilever. Een deal tussen beide partijen is echter nog ver weg, menen analisten.

Storesquare mikt op 1 miljoen bezoekers - en Nederland

21/08/2017

Sinds de start in februari 2016 is Storesquare uitgegroeid tot de grootste Vlaamse start-up in e-commerce. Met een nieuwe look, een aangepaste prijsstructuur en doorgedreven data-analyse zet het bedrijf nieuwe stappen - ook richting Nederland. 

Lotus Bakeries groeit ondanks zwakker Brits pond

21/08/2017

Ondanks de zwakke positie van het Britse pond wist koekjesmaker Lotus Bakeries in de eerste helft van het jaar zijn omzet met een procent te laten stijgen. Met een recordgroei in 2016 had Lotus nochtans een zware vergelijkingsbasis.

Back to top