Bic schroeft groeiprognose terug

Bic schroeft groeiprognose terug

Bic schroeft groeiprognose terug

Bic, de Franse fabrikant van onder meer wegwerpaanstekers, -balpennen en -scheermesjes, is het voorbije halfjaar ter plaatse blijven trappelen. Het management heeft meteen zijn groeiprognose voor het hele jaar verlaagd.

1,063 miljard euro omzet

Bic realiseerde een semesteromzet van 1,063 miljard euro (+0,3% tegenover het eerste semester van vorig jaar). Met dank aan de afdeling ‘schrijfwaren’, die er 3,3% op vooruitging en met ruim 428 miljoen euro veruit de grootste inkomstenbron blijft. De nieuwigheden die Bic lanceerde voor het komende schooljaar werden goed onthaald door de distributeurs, klinkt het op de hoofdzetel in Clichy.

 

Ook de wegwerpaanstekers van Bic blijven vlot verkopen: zij zijn goed voor 356,9 miljoen euro, een stijging met 0,8%. De verkoop van wegwerpscheermesjes heeft het dan weer moeilijk: de omzet daalde met 4,3% tot 236,4 miljoen euro. Dat is vooral toe te schrijven aan een terugval in de Verenigde Staten, want in Europa en de groeilanden was er wel nog groei in die categorie.

 

Hoewel de omzet van het tweede kwartaal beter was dan die van het eerste, schroeft het management zijn groeiprognose voor het hele jaar toch wat terug. “Gezien de blijvende volatiliteit van de markt in de rest van het jaar en gezien de recente signalen van een dalende consumptie in Brazilië mikken we dit jaar op een organische nettogroei van 3 à 4%”, laat de groep weten. Drie maanden geleden streefde Bic nog naar een groei met 5%, maar toen al was bij analisten te horen dat dat cijfer te optimistisch was. De Franse groep klokte vorig jaar af op een omzet van 2,026 miljard euro en een nettowinst van 249,7 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omzet Coca-Cola Europa in één klap kwart hoger

16/02/2018

Coca-Cola European Partners, de Europese tak van de frisdankproducent, zag in 2017 de omzet boven 11 miljard euro groeien. Daarbij maakte ook de winst een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017

15/02/2018

Nestlé heeft in 2017 een teleurstellende groei gekend (+0,4%), waarbij het niet voldeed aan de verwachtingen van analisten. 

Back to top