Bijna alle Brusselse handelaars zijn vóór voetgangerszone

Bijna alle Brusselse handelaars zijn vóór voetgangerszone

Bijna alle Brusselse handelaars zijn vóór voetgangerszone

Uit een onderzoek van Union des Classes Moyennes blijkt dat 85 procent van de Brusselse handelaars geen problemen heeft met de invoering van de voetgangerszone. Ze zijn echter niet tevreden met de manier waarop dat gebeurd is.

Meer communicatie

“Wat de handelaars eigenlijk zeggen is: een voetgangerszone, ja, maar dan goed voorbereid en goed beheerd”, aldus Phillippe Godfroid, voorzitter van de UCM. Heel wat handelaars hebben immers wel problemen met de planning en de netheid van de voetgangerszone. Daarnaast klagen ze ook het gebrek aan een parkeergeleiding aan. Ook rond de veiligheid, de afbakening en de toegankelijkheid rijzen er vragen op.

 

“Deze dingen kunnen snel door het stadsbestuur aangepakt worden”, zegt Godfroid, “maar dan samen met erkende experten, die hun sporen al elders hebben verdiend.” De handelaars zijn ook niet te spreken over het feit dat ze amper zijn gecontacteerd voor de aanleg van de voetgangerszone. Ze willen dus meer inspraak over de invulling.

 

Ook dit onderzoek meldt dat de omzet van de handelaars in de zone is gedaald: meer dan zes op de tien spreken van een daling, gaande van 10 tot 40%. Heel wat handelaars wijzen er wel op dat vooral de terreuraanslagen een bijzonder grote invloed hebben gehad. Recent kreeg de voetgangerszone nog goed nieuws, door de intrede van een aantal mooie nieuwkomers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdagochtend tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.