Bijna alle Brusselse handelaars zijn vóór voetgangerszone

Bijna alle Brusselse handelaars zijn vóór voetgangerszone

Bijna alle Brusselse handelaars zijn vóór voetgangerszone

Uit een onderzoek van Union des Classes Moyennes blijkt dat 85 procent van de Brusselse handelaars geen problemen heeft met de invoering van de voetgangerszone. Ze zijn echter niet tevreden met de manier waarop dat gebeurd is.

Meer communicatie

“Wat de handelaars eigenlijk zeggen is: een voetgangerszone, ja, maar dan goed voorbereid en goed beheerd”, aldus Phillippe Godfroid, voorzitter van de UCM. Heel wat handelaars hebben immers wel problemen met de planning en de netheid van de voetgangerszone. Daarnaast klagen ze ook het gebrek aan een parkeergeleiding aan. Ook rond de veiligheid, de afbakening en de toegankelijkheid rijzen er vragen op.

 

“Deze dingen kunnen snel door het stadsbestuur aangepakt worden”, zegt Godfroid, “maar dan samen met erkende experten, die hun sporen al elders hebben verdiend.” De handelaars zijn ook niet te spreken over het feit dat ze amper zijn gecontacteerd voor de aanleg van de voetgangerszone. Ze willen dus meer inspraak over de invulling.

 

Ook dit onderzoek meldt dat de omzet van de handelaars in de zone is gedaald: meer dan zes op de tien spreken van een daling, gaande van 10 tot 40%. Heel wat handelaars wijzen er wel op dat vooral de terreuraanslagen een bijzonder grote invloed hebben gehad. Recent kreeg de voetgangerszone nog goed nieuws, door de intrede van een aantal mooie nieuwkomers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.