40 procent franchisenemers ontevreden over samenwerking met franchisegever

Bijna helft franchisenemers ontevreden over franchisegever

Bijna helft franchisenemers ontevreden over franchisegever

Uit onderzoek van Rabobank blijkt dat liefst vier van de tien van de franchisenemers niet tevreden zijn over de samenwerking met de franchisegever. Bijna de helft ziet te weinig toegevoegde waarde van de franchisegever in verhouding tot de kosten.

Ontevredenheid over online aspect

Daarnaast zegt meer dan 40% onvoldoende inkomen te kunnen genereren binnen het verdienmodel van hun formule. Ook over de communicatie (40%), het toekomstperspectief (25%) en de logistiek (35%) heerst er ontevredenheid. Zelfs 60% vindt dat de verdeling van de kosten en de opbrengsten van de online verkoop niet eerlijk is: “De online verkopen komen uitsluitend ten goede aan de franchisegever, deze is hiermee een extra concurrent”, stelt één van de franchisenemers volgens het onderzoek.

 

Op een aantal vlakken zijn er wel grote verschillen tussen foodretail en non-foodretail: zo is 71% in de foodretail tevreden over het verdienmodel, terwijl dat bij non-food slechts 46% is. Langs de andere kant is slechts 33% van foodretailers tevreden over de online verkoop; bij non-food is dat met 54% een stuk hoger.

 

80% van de ondernemers zegt tevreden te zijn over de vrijheid in ondernemerschap, zoals het zelfstandig opstellen van commerciële acties en de inrichting van de winkel. 68% is tevreden over de vrijheid rond het samenstellen van het assortiment.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.