Black Friday en Cyber Monday breken door in België

Black Friday en Cyber Monday breken door in België

Black Friday en Cyber Monday zijn definitief doorgebroken in België, zegt handelsfederatie Comeos. Sommige van haar leden noteerden een omzetstijging van liefst 80% in vergelijking met vorig jaar, dankzij de vaak erg hoge kortingen.

Deelnemers koopjesdagen zien omzet fors stijgen

Black Friday is in de Verenigde Staten de dag na het feest van Thanksgiving, waarop retailers tradioneel probeerden met grote kortingen van onverkochte cadeaus af te raken. Cyber Monday werd er in 2005 aan toegevoegd om ook de online handel een graantje te laten meepikken van de koopjes.

 

In Europa zijn de opmars van Black Friday en Cyber Monday van recentere datum: pas nu breekt het gebruik hier echt door, merkt Comeos: “We stellen vast dat de handelaars die hebben deelgenomen aan de actie een spectaculair verkoopweekend achter de rug hebben. We zagen ook dat de stijging verspreid zit over alle sectoren”, aldus topman Dominique Michel.

 

Gouden zaken voor elektro, mode en interieur

Het overzicht van Comeos leert dat elektrozaken een omzetstijging van 50% noteerden in vergelijking met 2015, in een aantal modewinkels liep de toename van de verkopen op tot 80% en de interieurwinkels noteerden tussen vrijdag en zondag zelfs een verdubbeling van hun verkoop. De opmars wordt bevestigd door Worldline, de uitbater van het elektronische betaalnetwerk. Dat telde op Black Friday maar liefst 6,3 miljoen kaartbetalingen, waarvan 1 miljoen na 18.30u.  Een jaar geleden bleef de aanwijzer nog staan op 5 miljoen kaartbetalingen.

 

Ook de pure onlinespelers hebben volgens Comeos een schitterend weekend achter de rug, met stijgingen die voorheen enkel op feestdagen merkbaar waren. “De toevloed van bezoekers online was in België zodanig groot dat bepaalde webshops zondagavond trager geladen werden”, zegt de organisatie.

 

Cyber Monday begint al op Black Friday

Voor volledige cijfers uit de Verenigde Staten, de bakermat van de koopjesdagen, is het nog te vroeg. Het wordt niettemin hoe dan ook uitkijken of de verschuiving van 2015 zich voortzet: toen daalde de omzet er op Black Friday voor het allereerst. De verkopen kwamen ‘slechts’ uit op 10,4 miljard dollar, tegenover 11,6 miljard in 2014.

 

Volgens Adobe lagen de verkopen in de ‘high street’ dit jaar 10% onder het niveau van vorig jaar, maar dat wordt gecompenseerd door de opmars van de online handel.  Het feest van de e-commerce begint er nu trouwens ook al op vrijdag. Nog volgens Adobe zou op Black Friday voor liefst 3,34 miljard dollar via pc, tablet of smartphone zijn besteld.