Black Friday en Cyber Monday té succesvol?

Klanten die pakjes hebben besteld op Black Friday en Cyber Monday hebben wat extra geduld moeten oefenen: de webshops en/of koeriers spreken van ongeziene druktepieken.

 

Even geduld a.u.b.

Zoals voorspeld waren Black Friday en Cyber Monday een doorslaand succes: zo verwerkte Bol.com na Black Friday (afgelopen vrijdag) het recordaantal van 800.000 pakjes, bijna vijf keer meer dan op een gewone dag én dubbel zo veel als op Black Friday vorig jaar. Modewebshop Zalando kreeg die dag naar eigen zeggen liefst twee miljoen bestellingen binnen, wat neerkomt op 4200 orders per minuut.

 

Dé uitdaging is dan natuurlijk om al die pakjes tijdig geleverd te krijgen bij de klanten, en volgens vele reacties op sociale media loopt dat niet altijd even vlot: klanten moesten soms meerdere dagen wachten, meldt ook het VTM Nieuws. Zo moest Bpost maandag een piek van 266.000 pakjes verwerken, bijna 3,5 keer meer dan op een gewone dag. 

 

Ook in Nederland konden de koeriers amper volgen: bij PostNL komt normaliter 98% van de bestellingen op tijd aan; nu ligt dit percentage enkele procentpunten lager. DHL, dat op normale dagen 99 à 100% van de bestellingen op tijd kan leveren, spreekt dezer dagen van amper 90%. "Het is zo druk en er zijn zo veel bestellingen dat iedereen wel weet dat de 100 procent next day delivery onder druk kan komen”, zegt een woordvoerder daar.