Black Friday steekt teen in het water in België

Black Friday steekt teen in het water in België

Het fenomeen van Black Friday steekt ook in België de neus aan het venster. Zowel in de fysieke handel als online duikt het her en der op. Toch is er nog geen sprake van een hype, laat trendwatcher Herman Konings optekenen.

Schuchtere initiatieven

Slechts enkele voorbeelden: Media Markt maakte van Black Friday een heuse vierdaagse. Van vrijdag tot en met maandag pakte het elke dag uit met een reeks bliksemaanbiedingen. Op zondag moest de consument die wel online zoeken. Ook Maasmechelen Village springt op de kar: het outletcenter pakte op Black Friday tussen 16u en 21u uit met kortingen tussen 10% en 90%.

 

Het kan trendwatcher Herman Konings echter niet verleiden tot straffe uitspraken. Volgens hem moeten we nog niet vrezen voor een kopie van het Amerikaanse winkelfeest, waar retailers de dag na Thanksgiving uitpakken met enorme kortingen en daarbij zelfs een koopwoede ontketenen.

 

Geen doorbraak

Konings ziet in een gesprek met Knack enkele redenen waarom het Amerikaanse gebruik slechts na veel vertraging – in de VS bestaat het al sinds 1966 – doordringt in onze contreien. Ten eerste hangt het daar samen met Thanksgiving, een feest dat wij niet kennen. Voorts is het vooral een gebruik in de online verkooppunten en België loopt achterop in het domein van de elektronische handel.

 

Ook hebben we eigen regels en gebruiken rond koopjes, en ten slotte gedraagt de Vlaamse koper zich veel nuchterder dan de Amerikaanse. Konings ziet Black Friday dan ook niet meteen aanzienlijke proporties aannemen in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top