Black Friday steekt teen in het water in België | RetailDetail

Black Friday steekt teen in het water in België

Black Friday steekt teen in het water in België

Het fenomeen van Black Friday steekt ook in België de neus aan het venster. Zowel in de fysieke handel als online duikt het her en der op. Toch is er nog geen sprake van een hype, laat trendwatcher Herman Konings optekenen.

Schuchtere initiatieven

Slechts enkele voorbeelden: Media Markt maakte van Black Friday een heuse vierdaagse. Van vrijdag tot en met maandag pakte het elke dag uit met een reeks bliksemaanbiedingen. Op zondag moest de consument die wel online zoeken. Ook Maasmechelen Village springt op de kar: het outletcenter pakte op Black Friday tussen 16u en 21u uit met kortingen tussen 10% en 90%.

 

Het kan trendwatcher Herman Konings echter niet verleiden tot straffe uitspraken. Volgens hem moeten we nog niet vrezen voor een kopie van het Amerikaanse winkelfeest, waar retailers de dag na Thanksgiving uitpakken met enorme kortingen en daarbij zelfs een koopwoede ontketenen.

 

Geen doorbraak

Konings ziet in een gesprek met Knack enkele redenen waarom het Amerikaanse gebruik slechts na veel vertraging – in de VS bestaat het al sinds 1966 – doordringt in onze contreien. Ten eerste hangt het daar samen met Thanksgiving, een feest dat wij niet kennen. Voorts is het vooral een gebruik in de online verkooppunten en België loopt achterop in het domein van de elektronische handel.

 

Ook hebben we eigen regels en gebruiken rond koopjes, en ten slotte gedraagt de Vlaamse koper zich veel nuchterder dan de Amerikaanse. Konings ziet Black Friday dan ook niet meteen aanzienlijke proporties aannemen in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.