Black Friday steekt teen in het water in België

Black Friday steekt teen in het water in België

Het fenomeen van Black Friday steekt ook in België de neus aan het venster. Zowel in de fysieke handel als online duikt het her en der op. Toch is er nog geen sprake van een hype, laat trendwatcher Herman Konings optekenen.

Schuchtere initiatieven

Slechts enkele voorbeelden: Media Markt maakte van Black Friday een heuse vierdaagse. Van vrijdag tot en met maandag pakte het elke dag uit met een reeks bliksemaanbiedingen. Op zondag moest de consument die wel online zoeken. Ook Maasmechelen Village springt op de kar: het outletcenter pakte op Black Friday tussen 16u en 21u uit met kortingen tussen 10% en 90%.

 

Het kan trendwatcher Herman Konings echter niet verleiden tot straffe uitspraken. Volgens hem moeten we nog niet vrezen voor een kopie van het Amerikaanse winkelfeest, waar retailers de dag na Thanksgiving uitpakken met enorme kortingen en daarbij zelfs een koopwoede ontketenen.

 

Geen doorbraak

Konings ziet in een gesprek met Knack enkele redenen waarom het Amerikaanse gebruik slechts na veel vertraging – in de VS bestaat het al sinds 1966 – doordringt in onze contreien. Ten eerste hangt het daar samen met Thanksgiving, een feest dat wij niet kennen. Voorts is het vooral een gebruik in de online verkooppunten en België loopt achterop in het domein van de elektronische handel.

 

Ook hebben we eigen regels en gebruiken rond koopjes, en ten slotte gedraagt de Vlaamse koper zich veel nuchterder dan de Amerikaanse. Konings ziet Black Friday dan ook niet meteen aanzienlijke proporties aannemen in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top