Black Friday steekt teen in het water in België

Black Friday steekt teen in het water in België

Het fenomeen van Black Friday steekt ook in België de neus aan het venster. Zowel in de fysieke handel als online duikt het her en der op. Toch is er nog geen sprake van een hype, laat trendwatcher Herman Konings optekenen.

Schuchtere initiatieven

Slechts enkele voorbeelden: Media Markt maakte van Black Friday een heuse vierdaagse. Van vrijdag tot en met maandag pakte het elke dag uit met een reeks bliksemaanbiedingen. Op zondag moest de consument die wel online zoeken. Ook Maasmechelen Village springt op de kar: het outletcenter pakte op Black Friday tussen 16u en 21u uit met kortingen tussen 10% en 90%.

 

Het kan trendwatcher Herman Konings echter niet verleiden tot straffe uitspraken. Volgens hem moeten we nog niet vrezen voor een kopie van het Amerikaanse winkelfeest, waar retailers de dag na Thanksgiving uitpakken met enorme kortingen en daarbij zelfs een koopwoede ontketenen.

 

Geen doorbraak

Konings ziet in een gesprek met Knack enkele redenen waarom het Amerikaanse gebruik slechts na veel vertraging – in de VS bestaat het al sinds 1966 – doordringt in onze contreien. Ten eerste hangt het daar samen met Thanksgiving, een feest dat wij niet kennen. Voorts is het vooral een gebruik in de online verkooppunten en België loopt achterop in het domein van de elektronische handel.

 

Ook hebben we eigen regels en gebruiken rond koopjes, en ten slotte gedraagt de Vlaamse koper zich veel nuchterder dan de Amerikaanse. Konings ziet Black Friday dan ook niet meteen aanzienlijke proporties aannemen in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Back to top