Black Friday steekt teen in het water in België | RetailDetail

Black Friday steekt teen in het water in België

Black Friday steekt teen in het water in België

Het fenomeen van Black Friday steekt ook in België de neus aan het venster. Zowel in de fysieke handel als online duikt het her en der op. Toch is er nog geen sprake van een hype, laat trendwatcher Herman Konings optekenen.

Schuchtere initiatieven

Slechts enkele voorbeelden: Media Markt maakte van Black Friday een heuse vierdaagse. Van vrijdag tot en met maandag pakte het elke dag uit met een reeks bliksemaanbiedingen. Op zondag moest de consument die wel online zoeken. Ook Maasmechelen Village springt op de kar: het outletcenter pakte op Black Friday tussen 16u en 21u uit met kortingen tussen 10% en 90%.

 

Het kan trendwatcher Herman Konings echter niet verleiden tot straffe uitspraken. Volgens hem moeten we nog niet vrezen voor een kopie van het Amerikaanse winkelfeest, waar retailers de dag na Thanksgiving uitpakken met enorme kortingen en daarbij zelfs een koopwoede ontketenen.

 

Geen doorbraak

Konings ziet in een gesprek met Knack enkele redenen waarom het Amerikaanse gebruik slechts na veel vertraging – in de VS bestaat het al sinds 1966 – doordringt in onze contreien. Ten eerste hangt het daar samen met Thanksgiving, een feest dat wij niet kennen. Voorts is het vooral een gebruik in de online verkooppunten en België loopt achterop in het domein van de elektronische handel.

 

Ook hebben we eigen regels en gebruiken rond koopjes, en ten slotte gedraagt de Vlaamse koper zich veel nuchterder dan de Amerikaanse. Konings ziet Black Friday dan ook niet meteen aanzienlijke proporties aannemen in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Gratis verzending voor leden Bol.com Select

08/08/2018

In navolging van Amazon voert Bol.com zijn lidmaatschapsservice op: Select-leden kunnen nu het hele assortiment gratis bezorgd krijgen. Althans, als ze de lidmaatschapskost betalen.