Black Friday werkt (online) beter dan solden

Foto: Shutterstock

Haalt Black Friday de solden in? Vorig jaar bracht Black Friday online 63% meer dan de hele eerste week van de solden, en dat op een dag. November wordt een echte koopjesmaand, meent BeCommerce.

 

Twee derde in winkels

November wordt een van de belangrijkste koopmaanden van het jaar, meent vakvereniging voor onlinehandelaars BeCommerce. Vorig jaar gebeurden er in België al meer online aankopen in de maand november dan tijdens de andere maanden van het jaar, blijkt uit de Market Monitor van de organisatie. 


Black Friday doet het inmiddels zelfs beter dan de solden: vorig jaar werd op de koopjesdag in België voor 137,5 miljoen euro gekocht, wat liefst 63% meer is dan de omzet in de eerste week van de solden. Ook de fysieke winkels zouden mee profiteren van het succes van de uit Amerika overgewaaide shopfeestdagen: twee derde van de omzet komt op Black Friday van de bakstenen winkels, wat vorig jaar goed was voor 95,3 miljoen euro. Dat is 21,2% meer dan een jaar eerder.

 

Eindejaarsdrukte in november

Zeker de groeiende populariteit valt op: afgelopen jaar bracht Black Friday een derde meer op dan in 2018. Dit jaar verwacht BeCommerce nog meer van de novemberkoopjes, gezien het succes van e-commerce in deze coronatijden. “We verwachten een enorm druk najaar voor onze partners en willen zowel de consument als de webshops alvast oproepen hier rekening mee te houden: bestel op tijd en stel zeker alternatieven in voor de bezorging”, roept Managing Director Sofie Geeroms daarom op.


“Er zullen vertragingen mogelijk zijn, dus spreid je kortingsacties zodat bestellingen zo veel mogelijk gespreid kunnen worden en de consumenten ruimschoots op tijd kunnen bestellen, communiceer met de klant, communiceer over de bestelling en stel alternatieven in voor de bezorging”, waarschuwt ook de brancheorganisatie van de koeriers. Vorig jaar werden in november 15% meer pakketjes geleverd, dit jaar rekenen de bezorgers op “eindejaarsdrukte”.