Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid | RetailDetail

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid
Foto: ChameleonsEye / Shutterstock.com

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

 

AH Eindhoven: Op stap met een buddy en speciale bril 

Op 24 januari kunnen shoppers in de AH XL van Eindhoven ervaren hoe het is om als slechtziende boodschappen te doen in de hypermarkt. Deelnemers krijgen een speciale bril waardoor ze zelf niet of slecht zien en gaan vervolgens samen met iemand die blind of slechtziend is de supermarkt in. De opdracht: samen een boodschappenlijstje afwerken. 

 

De proef wordt georganiseerd door het Nederlandse expertisecentrum voor blinde en slechtziende personen Koninklijke Visio en kadert in een jaarlijkse hackathon, die de organisatie houdt om te zoeken naar nieuwe manieren om de leefwereld van mensen met een visuele beperking toegankelijker te maken.

 

Boodschappen doen leuker en toegankelijker voor iedereen

“Het is belangrijk dat er nieuwe stappen worden gezet in het toegankelijker maken van openbare gebouwen voor slechtzienden. Als het gaat om innovatie is Albert Heijn koploper in de supermarktbranche. Zij zijn er zich van bewust dat een supermarkt toegankelijk moet zijn voor iedereen”, zegt Michiel Bormans van Koninklijke Visio aan Distrifood.

 

De bedoeling is dat de ervaringen van de duo’s uiteindelijk resulteren in inzichten die AH kan aanwenden om boodschappen doen leuker en toegankelijker te maken voor iedereen. Dat kan bijvoorbeeld met nieuwe diensten, producten of technologieën. 

 

Carrefour Grands Prés: Medewerkers begeleiden slechtziende shoppers

Bij de Carrefour-hypermarkt van het winkelcentrum Grands Prés in Bergen (Mons) namen ze het heft in eigen handen. Nadat een medewerkster zag hoe een blinde klant aan de kassa hulp vroeg, kreeg ze twee jaar geleden het idee om er een vaste dienst van te maken in de supermarkt. Ondertussen heeft de organisatie Amis des Aveugles tien medewerkers opgeleid om blinde en slechtziende mensen te begeleiden bij hun aankopen. De medewerkers, die zich vrijwillig opgaven, volgden twee dagen vorming bij het team ergotherapeuten om shoppers zo goed mogelijk te begeleiden en de juiste handelingen te doen.

 

Klanten van de Carrefour-hypermarkt kunnen zich voortaan aanmelden aan het onthaal en een personeelslid loopt dan mee doorheen de rekken. Afhankelijk van de hulp die iemand wenst, kunnen ze producten tonen, een arm aanreiken, mensen helpen oriënteren door te zeggen hoeveel rekken er zijn en zo meer. “Een supermarkt kan een echt doolhof zijn. Begeleid boodschappen kunnen doen is dan een opluchting”, aldus een slechtziende klant aan regionale omroep Télé MB. Momenteel zijn er tien getrainde medewerkers, maar daar kunnen altijd nog vrijwilligers bijkomen.

 

Ook het winkelcentrum Les Grands-Près, waar de Carrefour-vestiging zich in bevindt, is met de hulp van Amis des Aveugles toegankelijker gemaakt met looplijnen en visuele aanduidingen op onder meer spiegels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Vlaams minister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.