Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid | RetailDetail

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid
Foto: ChameleonsEye / Shutterstock.com

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

 

AH Eindhoven: Op stap met een buddy en speciale bril 

Op 24 januari kunnen shoppers in de AH XL van Eindhoven ervaren hoe het is om als slechtziende boodschappen te doen in de hypermarkt. Deelnemers krijgen een speciale bril waardoor ze zelf niet of slecht zien en gaan vervolgens samen met iemand die blind of slechtziend is de supermarkt in. De opdracht: samen een boodschappenlijstje afwerken. 

 

De proef wordt georganiseerd door het Nederlandse expertisecentrum voor blinde en slechtziende personen Koninklijke Visio en kadert in een jaarlijkse hackathon, die de organisatie houdt om te zoeken naar nieuwe manieren om de leefwereld van mensen met een visuele beperking toegankelijker te maken.

 

Boodschappen doen leuker en toegankelijker voor iedereen

“Het is belangrijk dat er nieuwe stappen worden gezet in het toegankelijker maken van openbare gebouwen voor slechtzienden. Als het gaat om innovatie is Albert Heijn koploper in de supermarktbranche. Zij zijn er zich van bewust dat een supermarkt toegankelijk moet zijn voor iedereen”, zegt Michiel Bormans van Koninklijke Visio aan Distrifood.

 

De bedoeling is dat de ervaringen van de duo’s uiteindelijk resulteren in inzichten die AH kan aanwenden om boodschappen doen leuker en toegankelijker te maken voor iedereen. Dat kan bijvoorbeeld met nieuwe diensten, producten of technologieën. 

 

Carrefour Grands Prés: Medewerkers begeleiden slechtziende shoppers

Bij de Carrefour-hypermarkt van het winkelcentrum Grands Prés in Bergen (Mons) namen ze het heft in eigen handen. Nadat een medewerkster zag hoe een blinde klant aan de kassa hulp vroeg, kreeg ze twee jaar geleden het idee om er een vaste dienst van te maken in de supermarkt. Ondertussen heeft de organisatie Amis des Aveugles tien medewerkers opgeleid om blinde en slechtziende mensen te begeleiden bij hun aankopen. De medewerkers, die zich vrijwillig opgaven, volgden twee dagen vorming bij het team ergotherapeuten om shoppers zo goed mogelijk te begeleiden en de juiste handelingen te doen.

 

Klanten van de Carrefour-hypermarkt kunnen zich voortaan aanmelden aan het onthaal en een personeelslid loopt dan mee doorheen de rekken. Afhankelijk van de hulp die iemand wenst, kunnen ze producten tonen, een arm aanreiken, mensen helpen oriënteren door te zeggen hoeveel rekken er zijn en zo meer. “Een supermarkt kan een echt doolhof zijn. Begeleid boodschappen kunnen doen is dan een opluchting”, aldus een slechtziende klant aan regionale omroep Télé MB. Momenteel zijn er tien getrainde medewerkers, maar daar kunnen altijd nog vrijwilligers bijkomen.

 

Ook het winkelcentrum Les Grands-Près, waar de Carrefour-vestiging zich in bevindt, is met de hulp van Amis des Aveugles toegankelijker gemaakt met looplijnen en visuele aanduidingen op onder meer spiegels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.