Blokker maakt fors verlies in België | RetailDetail

Blokker lijdt fors verlies in België

Blokker lijdt fors verlies in België
Shutterstock

De Nederlandse winkelketen Blokker heeft vorig jaar 30 miljoen euro verlies geleden in België. Een jaar eerder werd er nog nipt winst gemaakt, maar de herstructurering van de keten weegt zwaar op de resultaten.

Omzet op 5 jaar 20% lager

Daarnaast viel ook de omzet van Blokker terug van 125 miljoen euro naar 111 miljoen euro. Die daling is deels te wijten aan de sluiting van elf winkels, maar de omzet daalde ook bij de winkels die het hele jaar open waren. De voorbije vijf jaar viel de omzet van Blokker in België zo al terug met 20%.

 

Het grote verlies is dan weer het gevolg van de herstructurering die binnenkort zal volgen, waarbij meer dan zestig winkels de deuren moeten sluiten. Blokker zette daarvoor al een spaarpot van 20,2 miljoen euro opzij en deed heel wat onverkochte voorraad tegen lagere prijzen van de hand. “We maken ons sterk dat die ingreep de toestand bij Blokker in België zal verbeteren”, zegt woordvoerster Sandra Maas aan De Tijd. “Daarnaast blijven we ook investeren in de vernieuwing van onze Belgische winkels.”

 

Blokker blijft het zo moeilijk hebben met de grote concurrentie van webshops en discounter Action. Terwijl Blokker zijn omzet steeds ziet dalen, maakt Action grote sprongen voorwaarts en blijft het nieuwe winkels openen.

 

Niet enkel in België, maar ook in Nederland deelt de keten in de klappen. Daar zullen 200 vestigingen de deuren sluiten en verliezen ongeveer 1.600 mensen hun baan. Blokker Holding besloot dan ook om zijn volledige aandacht aan de keten Blokker te schenken. Alle andere ketens, zoals Leen Bakker, worden daarom van de hand gedaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omzet Coca-Cola Europa in één klap kwart hoger

16/02/2018

Coca-Cola European Partners, de Europese tak van de frisdankproducent, zag in 2017 de omzet boven 11 miljard euro groeien. Daarbij maakte ook de winst een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017

15/02/2018

Nestlé heeft in 2017 een teleurstellende groei gekend (+0,4%), waarbij het niet voldeed aan de verwachtingen van analisten. 

Back to top