Blokker maakt fors verlies in België | RetailDetail

Blokker lijdt fors verlies in België

Blokker lijdt fors verlies in België
Shutterstock

De Nederlandse winkelketen Blokker heeft vorig jaar 30 miljoen euro verlies geleden in België. Een jaar eerder werd er nog nipt winst gemaakt, maar de herstructurering van de keten weegt zwaar op de resultaten.

Omzet op 5 jaar 20% lager

Daarnaast viel ook de omzet van Blokker terug van 125 miljoen euro naar 111 miljoen euro. Die daling is deels te wijten aan de sluiting van elf winkels, maar de omzet daalde ook bij de winkels die het hele jaar open waren. De voorbije vijf jaar viel de omzet van Blokker in België zo al terug met 20%.

 

Het grote verlies is dan weer het gevolg van de herstructurering die binnenkort zal volgen, waarbij meer dan zestig winkels de deuren moeten sluiten. Blokker zette daarvoor al een spaarpot van 20,2 miljoen euro opzij en deed heel wat onverkochte voorraad tegen lagere prijzen van de hand. “We maken ons sterk dat die ingreep de toestand bij Blokker in België zal verbeteren”, zegt woordvoerster Sandra Maas aan De Tijd. “Daarnaast blijven we ook investeren in de vernieuwing van onze Belgische winkels.”

 

Blokker blijft het zo moeilijk hebben met de grote concurrentie van webshops en discounter Action. Terwijl Blokker zijn omzet steeds ziet dalen, maakt Action grote sprongen voorwaarts en blijft het nieuwe winkels openen.

 

Niet enkel in België, maar ook in Nederland deelt de keten in de klappen. Daar zullen 200 vestigingen de deuren sluiten en verliezen ongeveer 1.600 mensen hun baan. Blokker Holding besloot dan ook om zijn volledige aandacht aan de keten Blokker te schenken. Alle andere ketens, zoals Leen Bakker, worden daarom van de hand gedaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.