Blokker schrapt 390 banen in reorganisatie

Blokker schrapt 390 banen in reorganisatie

Blokker kondigt een ingrijpende reorganisatie aan: zo’n 390 arbeidsplaatsen worden geschrapt en er wordt in totaal 100 miljoen euro in de winkelketen geïnvesteerd, onder meer om het nieuwe winkelconcept ‘Nieuwste Blokker’ uit te rollen.

Nieuw concept, nieuw logo

In de komende twee jaar investeert Blokker naar eigen zeggen ruim 100 miljoen euro om van de winkelketen een omnichannelretailer te maken. Aan de Amsterdamse Bilderdijkstraat is vandaag na een metamorfose de allereerste Nieuwste Blokker-winkel van Nederland geopend. In de komende twee jaar komt er elke werkdag zo’n winkel volgens vernieuwd concept bij.


Bij dat nieuwe concept hoort ook een nieuw logo en een aangepast aanbod. Zo brengt Blokker nieuwe assortimenten, zoals Bed & Bad, en voor het eerst ook een Blokker-huismerk. Daarnaast krijgen de categorieën Koken, Bakken & Tafelen extra aandacht.

 

“Compromisloos en allesomvattend”

Algemeen directeur Rob Heesen: “De transformatie die wij vandaag aankondigen is compromisloos en allesomvattend. Half werk is geen optie; wij pakken echt alles aan met hoge snelheid. Elke werkdag openen wij een Nieuwste Blokker ergens in Nederland. Deze vernieuwing is dieper, fundamenteler en veel zichtbaarder voor de klant en zorgt ervoor dat Blokker het toonaangevende merk wordt in van je huis ‘een thuis’ maken.”

 

Dat de reorganisatie bij Blokker diep gaat, kan het personeel alvast beamen: 390 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Heesen: “De grote investeringen en fundamentele transformatie doen wij omdat er behoefte is aan een vernieuwende omnichannelspeler die kwaliteit weet te bieden tegen een goede prijs. Wij staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk in de 120-jarige historie van Blokker.”

 

Punt com benadrukken

Op 450 locaties in Nederland opent Blokker in 2016 en 2017 elke dag een Nieuwste Blokker-vestiging. In die Blokker-winkels is ook altijd een kiosk aanwezig, waar de klant artikelen uit de webshop kan bestellen, thuis laten bezorgen of in de winkel afhalen. 

 

In de winkel zijn in het nieuwe concept 5.000 producten aanwezig, online heeft de klant keuze uit nog eens 35.000 producten. Om dit omnichannelaspect te benadrukken is in het logo ook een oranje punt geïntegreerd, om de rol van online (‘punt com’) te benadrukken.

 

Van inkoopgedreven naar klantgedreven

Blokker noemt ook een vernieuwing van de cultuur essentieel. De katalysator van de transformatie is de scherpe keuze voor een klant-gedreven organisatie, waar voorheen de inkoop centraal stond. Veel aandacht gaat verder uit naar de inzet van de nieuwste technologieën en slimme processen om te zorgen voor lagere voorraden in de distributiecentra en een betere aanvulling van de winkelvoorraad.

 

Blokker bestaat al sinds 1896 en maakt deel uit van Blokker Holding, dat 9 winkelformules en ruim 2.400 winkels in acht landen in portefeuille heeft.      

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top