Blokker schrapt 390 banen in reorganisatie | RetailDetail

Blokker schrapt 390 banen in reorganisatie

Blokker schrapt 390 banen in reorganisatie

Blokker kondigt een ingrijpende reorganisatie aan: zo’n 390 arbeidsplaatsen worden geschrapt en er wordt in totaal 100 miljoen euro in de winkelketen geïnvesteerd, onder meer om het nieuwe winkelconcept ‘Nieuwste Blokker’ uit te rollen.

Nieuw concept, nieuw logo

In de komende twee jaar investeert Blokker naar eigen zeggen ruim 100 miljoen euro om van de winkelketen een omnichannelretailer te maken. Aan de Amsterdamse Bilderdijkstraat is vandaag na een metamorfose de allereerste Nieuwste Blokker-winkel van Nederland geopend. In de komende twee jaar komt er elke werkdag zo’n winkel volgens vernieuwd concept bij.


Bij dat nieuwe concept hoort ook een nieuw logo en een aangepast aanbod. Zo brengt Blokker nieuwe assortimenten, zoals Bed & Bad, en voor het eerst ook een Blokker-huismerk. Daarnaast krijgen de categorieën Koken, Bakken & Tafelen extra aandacht.

 

“Compromisloos en allesomvattend”

Algemeen directeur Rob Heesen: “De transformatie die wij vandaag aankondigen is compromisloos en allesomvattend. Half werk is geen optie; wij pakken echt alles aan met hoge snelheid. Elke werkdag openen wij een Nieuwste Blokker ergens in Nederland. Deze vernieuwing is dieper, fundamenteler en veel zichtbaarder voor de klant en zorgt ervoor dat Blokker het toonaangevende merk wordt in van je huis ‘een thuis’ maken.”

 

Dat de reorganisatie bij Blokker diep gaat, kan het personeel alvast beamen: 390 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Heesen: “De grote investeringen en fundamentele transformatie doen wij omdat er behoefte is aan een vernieuwende omnichannelspeler die kwaliteit weet te bieden tegen een goede prijs. Wij staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk in de 120-jarige historie van Blokker.”

 

Punt com benadrukken

Op 450 locaties in Nederland opent Blokker in 2016 en 2017 elke dag een Nieuwste Blokker-vestiging. In die Blokker-winkels is ook altijd een kiosk aanwezig, waar de klant artikelen uit de webshop kan bestellen, thuis laten bezorgen of in de winkel afhalen. 

 

In de winkel zijn in het nieuwe concept 5.000 producten aanwezig, online heeft de klant keuze uit nog eens 35.000 producten. Om dit omnichannelaspect te benadrukken is in het logo ook een oranje punt geïntegreerd, om de rol van online (‘punt com’) te benadrukken.

 

Van inkoopgedreven naar klantgedreven

Blokker noemt ook een vernieuwing van de cultuur essentieel. De katalysator van de transformatie is de scherpe keuze voor een klant-gedreven organisatie, waar voorheen de inkoop centraal stond. Veel aandacht gaat verder uit naar de inzet van de nieuwste technologieën en slimme processen om te zorgen voor lagere voorraden in de distributiecentra en een betere aanvulling van de winkelvoorraad.

 

Blokker bestaat al sinds 1896 en maakt deel uit van Blokker Holding, dat 9 winkelformules en ruim 2.400 winkels in acht landen in portefeuille heeft.      

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.