Blokker schrapt 390 banen in reorganisatie | RetailDetail

Blokker schrapt 390 banen in reorganisatie

Blokker schrapt 390 banen in reorganisatie

Blokker kondigt een ingrijpende reorganisatie aan: zo’n 390 arbeidsplaatsen worden geschrapt en er wordt in totaal 100 miljoen euro in de winkelketen geïnvesteerd, onder meer om het nieuwe winkelconcept ‘Nieuwste Blokker’ uit te rollen.

Nieuw concept, nieuw logo

In de komende twee jaar investeert Blokker naar eigen zeggen ruim 100 miljoen euro om van de winkelketen een omnichannelretailer te maken. Aan de Amsterdamse Bilderdijkstraat is vandaag na een metamorfose de allereerste Nieuwste Blokker-winkel van Nederland geopend. In de komende twee jaar komt er elke werkdag zo’n winkel volgens vernieuwd concept bij.


Bij dat nieuwe concept hoort ook een nieuw logo en een aangepast aanbod. Zo brengt Blokker nieuwe assortimenten, zoals Bed & Bad, en voor het eerst ook een Blokker-huismerk. Daarnaast krijgen de categorieën Koken, Bakken & Tafelen extra aandacht.

 

“Compromisloos en allesomvattend”

Algemeen directeur Rob Heesen: “De transformatie die wij vandaag aankondigen is compromisloos en allesomvattend. Half werk is geen optie; wij pakken echt alles aan met hoge snelheid. Elke werkdag openen wij een Nieuwste Blokker ergens in Nederland. Deze vernieuwing is dieper, fundamenteler en veel zichtbaarder voor de klant en zorgt ervoor dat Blokker het toonaangevende merk wordt in van je huis ‘een thuis’ maken.”

 

Dat de reorganisatie bij Blokker diep gaat, kan het personeel alvast beamen: 390 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Heesen: “De grote investeringen en fundamentele transformatie doen wij omdat er behoefte is aan een vernieuwende omnichannelspeler die kwaliteit weet te bieden tegen een goede prijs. Wij staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk in de 120-jarige historie van Blokker.”

 

Punt com benadrukken

Op 450 locaties in Nederland opent Blokker in 2016 en 2017 elke dag een Nieuwste Blokker-vestiging. In die Blokker-winkels is ook altijd een kiosk aanwezig, waar de klant artikelen uit de webshop kan bestellen, thuis laten bezorgen of in de winkel afhalen. 

 

In de winkel zijn in het nieuwe concept 5.000 producten aanwezig, online heeft de klant keuze uit nog eens 35.000 producten. Om dit omnichannelaspect te benadrukken is in het logo ook een oranje punt geïntegreerd, om de rol van online (‘punt com’) te benadrukken.

 

Van inkoopgedreven naar klantgedreven

Blokker noemt ook een vernieuwing van de cultuur essentieel. De katalysator van de transformatie is de scherpe keuze voor een klant-gedreven organisatie, waar voorheen de inkoop centraal stond. Veel aandacht gaat verder uit naar de inzet van de nieuwste technologieën en slimme processen om te zorgen voor lagere voorraden in de distributiecentra en een betere aanvulling van de winkelvoorraad.

 

Blokker bestaat al sinds 1896 en maakt deel uit van Blokker Holding, dat 9 winkelformules en ruim 2.400 winkels in acht landen in portefeuille heeft.      

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met zowel consumenten als inkopers.

Wissel aan de top bij Blokker Holding

22/02/2018

Abel Slippens is op 6 februari teruggetreden als voorzitter en lid van de raad van commissarissen van Blokker Holding. Hij is opgevolgd door Michiel Witteveen, die flink wat retailervaring meebrengt.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met twaalf winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Back to top