Blokker schrapte voorbije jaren 350 banen bij Marskramer | RetailDetail

Blokker schrapte voorbije jaren 350 banen bij Marskramer

Blokker schrapte voorbije jaren 350 banen bij Marskramer
Shutterstock

Bij winkelketen Markskramer, een dochter van de Blokker Holding, zijn in 2015 en 2016 in alle stilte ongeveer 350 banen verdwenen. Bij de herstructurering van de Blokker Holding zullen alle eigen winkels van de keten sluiten.

Van 153 naar 100 winkels

Eind 2014 werkten er nog 1.017 mensen voor Marskramer, maar eind vorig jaar was dat aantal plots gedaald tot slechts 650 werknemers. Er verdwenen dus meer dan 350 banen, voornamelijk omdat er een flink aantal winkels werden gesloten. Eind 2014 bestond het winkelnetwerk nog uit 153 winkels, terwijl er dat op het einde van 2016 nog maar 100 waren. Daarnaast werden in 2013 ook de hoofdkantoren van Blokker en Marskramer geïntegreerd, waardoor ook daar nog een aantal banen verloren gingen.

 

"Wij melden alleen het banenverlies als gevolg van de optimalisatie van winkelbezettingen. Het verlies als gevolg van winkelsluitingen kunnen we van tevoren niet inschatten en melden we dus niet”, zegt een woordvoerder van Blokker Holding.

 

Alle winkels sluiten

Met de reorganisatie bij Blokker Holding, dat enkel nog met winkelketen Blokker wil verder gaan, worden trouwens alle winkels van Marskramer in eigen beheer gesloten. De keten zal in de toekomst enkel nog verder leven dankzij franchisenemers. Alles samen verdwijnen er bij Blokker Holding omwille van de herstructurering 1.900 banen, waarvan 650 omwille van de sluitingen bij Marskramer.

 

Marskramer werd al in 1940 in Rotterdam opgericht door de familie Huibers en groeide in de jaren tachtig uit tot een te duchten concurrent voor Blokker. Dat kreeg in 1993 de keten zelf in handen, maar 25 jaar later zal het aantal winkels van Marskramer dus stevig slinken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top