Blokker schrapte voorbije jaren 350 banen bij Marskramer | RetailDetail

Blokker schrapte voorbije jaren 350 banen bij Marskramer

Blokker schrapte voorbije jaren 350 banen bij Marskramer
Shutterstock

Bij winkelketen Markskramer, een dochter van de Blokker Holding, zijn in 2015 en 2016 in alle stilte ongeveer 350 banen verdwenen. Bij de herstructurering van de Blokker Holding zullen alle eigen winkels van de keten sluiten.

Van 153 naar 100 winkels

Eind 2014 werkten er nog 1.017 mensen voor Marskramer, maar eind vorig jaar was dat aantal plots gedaald tot slechts 650 werknemers. Er verdwenen dus meer dan 350 banen, voornamelijk omdat er een flink aantal winkels werden gesloten. Eind 2014 bestond het winkelnetwerk nog uit 153 winkels, terwijl er dat op het einde van 2016 nog maar 100 waren. Daarnaast werden in 2013 ook de hoofdkantoren van Blokker en Marskramer geïntegreerd, waardoor ook daar nog een aantal banen verloren gingen.

 

"Wij melden alleen het banenverlies als gevolg van de optimalisatie van winkelbezettingen. Het verlies als gevolg van winkelsluitingen kunnen we van tevoren niet inschatten en melden we dus niet”, zegt een woordvoerder van Blokker Holding.

 

Alle winkels sluiten

Met de reorganisatie bij Blokker Holding, dat enkel nog met winkelketen Blokker wil verder gaan, worden trouwens alle winkels van Marskramer in eigen beheer gesloten. De keten zal in de toekomst enkel nog verder leven dankzij franchisenemers. Alles samen verdwijnen er bij Blokker Holding omwille van de herstructurering 1.900 banen, waarvan 650 omwille van de sluitingen bij Marskramer.

 

Marskramer werd al in 1940 in Rotterdam opgericht door de familie Huibers en groeide in de jaren tachtig uit tot een te duchten concurrent voor Blokker. Dat kreeg in 1993 de keten zelf in handen, maar 25 jaar later zal het aantal winkels van Marskramer dus stevig slinken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.