Blokker schrapte voorbije jaren 350 banen bij Marskramer | RetailDetail

Blokker schrapte voorbije jaren 350 banen bij Marskramer

Blokker schrapte voorbije jaren 350 banen bij Marskramer
Shutterstock

Bij winkelketen Markskramer, een dochter van de Blokker Holding, zijn in 2015 en 2016 in alle stilte ongeveer 350 banen verdwenen. Bij de herstructurering van de Blokker Holding zullen alle eigen winkels van de keten sluiten.

Van 153 naar 100 winkels

Eind 2014 werkten er nog 1.017 mensen voor Marskramer, maar eind vorig jaar was dat aantal plots gedaald tot slechts 650 werknemers. Er verdwenen dus meer dan 350 banen, voornamelijk omdat er een flink aantal winkels werden gesloten. Eind 2014 bestond het winkelnetwerk nog uit 153 winkels, terwijl er dat op het einde van 2016 nog maar 100 waren. Daarnaast werden in 2013 ook de hoofdkantoren van Blokker en Marskramer geïntegreerd, waardoor ook daar nog een aantal banen verloren gingen.

 

"Wij melden alleen het banenverlies als gevolg van de optimalisatie van winkelbezettingen. Het verlies als gevolg van winkelsluitingen kunnen we van tevoren niet inschatten en melden we dus niet”, zegt een woordvoerder van Blokker Holding.

 

Alle winkels sluiten

Met de reorganisatie bij Blokker Holding, dat enkel nog met winkelketen Blokker wil verder gaan, worden trouwens alle winkels van Marskramer in eigen beheer gesloten. De keten zal in de toekomst enkel nog verder leven dankzij franchisenemers. Alles samen verdwijnen er bij Blokker Holding omwille van de herstructurering 1.900 banen, waarvan 650 omwille van de sluitingen bij Marskramer.

 

Marskramer werd al in 1940 in Rotterdam opgericht door de familie Huibers en groeide in de jaren tachtig uit tot een te duchten concurrent voor Blokker. Dat kreeg in 1993 de keten zelf in handen, maar 25 jaar later zal het aantal winkels van Marskramer dus stevig slinken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.