Blokker sluit 69 winkels in België | RetailDetail

Blokker sluit 69 winkels in België

Blokker sluit 69 winkels in België

De Nederlandse keten Blokker heeft aangekondigd dat ze 69 van de 190 Belgische winkels gaat sluiten om de rendabiliteit van het bedrijf te herstellen. Bij de sluiting van de vestigingen gaan 302 jobs verloren.

Verliezen lopen op

De beslissing van Blokker komt niet helemaal als een verrassing, want de voorbije jaren is de omzet in België fiks teruggevallen. Over de voorbije vijf jaar was er een omzetdaling van 20% en in 2015 was er een operationeel verlies van vijftien miljoen euro, dat in 2016 mogelijk oploopt tot achttien miljoen euro.

 

Om het bedrijf terug uit het slop te halen werd vorig jaar al een plan opgesteld waarbij het assortiment werd vernieuwd, de winkels een facelift kregen en er meer aandacht kwam voor online verkoop. Nu wordt dus ook besloten om ongeveer één derde van alle winkels te sluiten.

 

“De maatregelen die momenteel aan de ondernemingsraad werden voorgelegd leggen de nadruk op de noodzaak om onze strategie aan te passen aan de evoluerende markt en aan de nieuwe uitdagingen die dit meebrengt” zei Bernd Bosch, CEO van Blokker België. “Het voorgestelde herstructureringsplan bedreigt 302 jobs en ik ben er mij heel goed van bewust dat deze aankondiging voor ons allen erg moeilijk is. Er worden nieuwe kansen gecreëerd maar ook nieuwe beperkingen opgelegd. Wij willen Blokker nv de nodige middelen aanreiken om weer rendabel te worden en zodanig de toekomst van ons bedrijf in België veilig te stellen,” besluit hij.

 

Druk van Action en webshops

Blokker is volgens de topman onder druk komen te staan door de stijgende concurrentie en het veranderde gedrag van de consument. Daarbij wijst hij voornamelijk naar Action, maar ook naar andere ketens die hun assortiment verder hebben uitgebreid en zo in het vaarwater van Blokker zijn terecht gekomen.

 

Ook het feit dat de consument steeds meer zijn heil bij webshops zoals Bol.com zoekt, was een groot probleem voor Blokker. Toch gelooft hij dat de fysieke winkels nog een bestaansreden hebben, maar dat er meer verbinding moet zijn met de online wereld. Dat is ook al te zien in het nieuwe concept, waarbij een online bestelzuil te vinden is op de winkelvloer.

 

"Omgebouwde winkels veilig"

Bosch laat ook verstaan dat momenteel nog niet helemaal duidelijk is welke winkels de deuren zullen sluiten en dat veel zal afhangen van de gesprekken met de vakbonden die nog moeten gebeuren. Er wordt niet gemikt op een bepaald type winkel: het zal dus gaan over filialen in dorpskernen, winkelcentra en grote steden.

 

De 41 winkels die al zijn omgebouwd naar het nieuwe concept van Blokker, waarbij er meer aandacht is voor de online verkoop en de winkelvloer werd opgedeeld in verschillende werelden, zijn alvast veilig. Zij tonen volgens Bosch dan ook al een flinke vooruitgang ten opzichte van filialen die nog volgens het oude principe werken.

 

Ondertussen hebben ook de vakbonden al gereageerd op het nieuws. “Dit is een grote klap”, zegt vakbondsvertegenwoordiger Marc Jacobs van LBC aan De Tijd. “Met 302 jobs die op de tocht staan, is de balans onverwacht zwaar.” Toch is ook hij niet helemaal verrast, omdat Blokker de voorbije jaren sowieso al steeds minder personeel begon te gebruiken in de winkels, terwijl er vroeger altijd veel winkelpersoneel aanwezig was.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan

24/04/2018

Voor speelgoed- en feestwinkel Fun wordt e-commerce almaar belangrijker. De grootste uitdaging: de productspecificaties van het sterk groeiende en wisselende assortiment onderhouden. De oplossing: doorgedreven automatisering.

Blokker onthoofd: CEO Holding en CEO België stappen op

24/04/2018

Het einde lijkt nabij voor de Nederlandse winkelketen en holding Blokker. CEO Casper Meijer maakt vandaag bekend dat hij eind juni opstapt bij Blokker Holding, CEO Belux Bernd Bosch vertrekt zelfs meteen.

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.