Blokker sluit 69 winkels in België

Blokker sluit 69 winkels in België

De Nederlandse keten Blokker heeft aangekondigd dat ze 69 van de 190 Belgische winkels gaat sluiten om de rendabiliteit van het bedrijf te herstellen. Bij de sluiting van de vestigingen gaan 302 jobs verloren.

Verliezen lopen op

De beslissing van Blokker komt niet helemaal als een verrassing, want de voorbije jaren is de omzet in België fiks teruggevallen. Over de voorbije vijf jaar was er een omzetdaling van 20% en in 2015 was er een operationeel verlies van vijftien miljoen euro, dat in 2016 mogelijk oploopt tot achttien miljoen euro.

 

Om het bedrijf terug uit het slop te halen werd vorig jaar al een plan opgesteld waarbij het assortiment werd vernieuwd, de winkels een facelift kregen en er meer aandacht kwam voor online verkoop. Nu wordt dus ook besloten om ongeveer één derde van alle winkels te sluiten.

 

“De maatregelen die momenteel aan de ondernemingsraad werden voorgelegd leggen de nadruk op de noodzaak om onze strategie aan te passen aan de evoluerende markt en aan de nieuwe uitdagingen die dit meebrengt” zei Bernd Bosch, CEO van Blokker België. “Het voorgestelde herstructureringsplan bedreigt 302 jobs en ik ben er mij heel goed van bewust dat deze aankondiging voor ons allen erg moeilijk is. Er worden nieuwe kansen gecreëerd maar ook nieuwe beperkingen opgelegd. Wij willen Blokker nv de nodige middelen aanreiken om weer rendabel te worden en zodanig de toekomst van ons bedrijf in België veilig te stellen,” besluit hij.

 

Druk van Action en webshops

Blokker is volgens de topman onder druk komen te staan door de stijgende concurrentie en het veranderde gedrag van de consument. Daarbij wijst hij voornamelijk naar Action, maar ook naar andere ketens die hun assortiment verder hebben uitgebreid en zo in het vaarwater van Blokker zijn terecht gekomen.

 

Ook het feit dat de consument steeds meer zijn heil bij webshops zoals Bol.com zoekt, was een groot probleem voor Blokker. Toch gelooft hij dat de fysieke winkels nog een bestaansreden hebben, maar dat er meer verbinding moet zijn met de online wereld. Dat is ook al te zien in het nieuwe concept, waarbij een online bestelzuil te vinden is op de winkelvloer.

 

"Omgebouwde winkels veilig"

Bosch laat ook verstaan dat momenteel nog niet helemaal duidelijk is welke winkels de deuren zullen sluiten en dat veel zal afhangen van de gesprekken met de vakbonden die nog moeten gebeuren. Er wordt niet gemikt op een bepaald type winkel: het zal dus gaan over filialen in dorpskernen, winkelcentra en grote steden.

 

De 41 winkels die al zijn omgebouwd naar het nieuwe concept van Blokker, waarbij er meer aandacht is voor de online verkoop en de winkelvloer werd opgedeeld in verschillende werelden, zijn alvast veilig. Zij tonen volgens Bosch dan ook al een flinke vooruitgang ten opzichte van filialen die nog volgens het oude principe werken.

 

Ondertussen hebben ook de vakbonden al gereageerd op het nieuws. “Dit is een grote klap”, zegt vakbondsvertegenwoordiger Marc Jacobs van LBC aan De Tijd. “Met 302 jobs die op de tocht staan, is de balans onverwacht zwaar.” Toch is ook hij niet helemaal verrast, omdat Blokker de voorbije jaren sowieso al steeds minder personeel begon te gebruiken in de winkels, terwijl er vroeger altijd veel winkelpersoneel aanwezig was.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Big Bazar brengt logistiek onder bij Bakker Logistiek

24/07/2017

Big Bazar brengt vanaf volgend jaar de logistiek onder bij Bakker Logistiek. Met deze nieuwe partner ondersteunt de discountformule van Blokker Holding haar verdere groei in de Benelux.

“Blokker gaat niet ten onder”

24/07/2017

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

20/07/2017

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Day 2017

20/07/2017

De inschrijvingen voor de jaarlijkse RetailDetail Day zijn vanaf nu geopend. Dit jaar vindt de retailhoogdag plaats op 21 september in Mechelen. Het bijzonder diverse programma brengt zowel gerenommeerde retailers als digitale voorlopers.

Grote namen bevestigen voor Shoptalk Europe

18/07/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, het grote nieuwe event voor innovatie in retail en e-commerce, kan al rekenen op meer dan 100 exposanten. Startups die zich willen voorstellen aan de Europese retailscene, kunnen dat aan gunstige voorwaarden.

Europese consument blijft positief

18/07/2017

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de positieve trend bij het vertrouwen van de Europese consument zich blijft voortzetten. Toch zijn er in Europa grote verschillen op te merken over de verschillende landen heen.

Back to top