Bol.com lift mee op succes van Chinese Singles’ Day | RetailDetail

Bol.com lift mee op succes van Chinese Singles’ Day

Bol.com lift mee op succes van Chinese Singles’ Day
Shutterstock

Ook Bol.com gaat zich op 11 november richten op Singles’ Day, voor Alibaba al enkele jaren dé absolute hoogdag van het retailjaar. Vorig jaar zetten de Chinezen op die ene dag meer dan zestien miljard euro om, een derde meer dan het jaar voordien.

Jonge feestdag

Bol.com positioneert Singles’ Day, oftewel Vrijgezellendag, als het ideale moment om iets te kopen dat je al langer wil, maar dat je jezelf nog niet cadeau hebt gegeven. Het moet dus een dag worden waarop je vooral even aan jezelf denkt, schrijft De Volkskrant. Het is de eerste keer dat een grote speler in de Benelux mee op de kar van Vrijgezellendag springt. Ook in China is het overigens nog maar een recente uitvinding, die vooral bekendheid kreeg sind Alibaba er in 2009 zijn schouders onder zette.

 

Bol.com heeft wel besloten om Singles' Day enkel in Nederland te promoten, omdat 11 november in België met Wapenstilstand al een heel andere betekenis heeft. "Mocht blijken dat Belgische klanten wel interesse hebben in Singles Day op 11-11 dan zullen we een Belgische campagne voor volgend jaar overwegen. Uiteraard kunnen onze Belgische klanten dit jaar wel al profiteren van de deals die bol.com in deze periode biedt. In België zijn deze deals zichtbaar onder de naam Straffe deals", klinkt het bij bol.com

 

Het is natuurlijk nog maar de vraag of die nieuwe commerciële feestdag een kans op slagen heeft: Black Friday en Cyber Monday worden ook al een tijdje in onze regio gepusht, maar zijn vooralsnog niet het immense succes die ze zijn in de Verenigde Staten. Volgens hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer van Nyenrode heeft bol.com met Vrijgezellendag wel het voordeel dat die voor alle andere koopjesdagen valt en dat consumenten nu maar eenmaal hun geld kunnen uitgeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.