Bol.com wordt naast verkoopplatform steeds meer advertentieplatform

Shutterstock.com

Uit de nieuwe PlatformMonitor van bol.com blijkt dat de webwinkel blijft evolueren in de richting van een platform. Steeds meer partners adverteren ook op de site.

 

Meer partners

Aan het eind van het tweede kwartaal telde bol.com in België en Nederland ongeveer 47.000 verkooppartners. Dat is ruim dubbel zoveel dan een jaar geleden. De sterke stijging begin dit jaar, ten gevolge van de tijdelijke sluiting van de fysieke winkels, is inmiddels wel afgezwakt.

 

In Nederland nam het omzetaandeel van de verkooppartners in een jaar tijd toe met 3,82%. Deze lokale ondernemers vertegenwoordigen nu iets meer dan 61% van de totale omzet. Het belang van bol.com als pure verkoper blijft dus verder teruglopen.

 

In België zien we een omgekeerd beeld. Daar ligt het omzetaandeel van de partners 3,3% lager dan tijdens het tweede kwartaal vorig jaar. Toch ligt dat aandeel met 63,5% nog steeds boven het niveau van Nederland. Mogelijk speelt de hoge vergelijkingsbasis een rol in de daling. In april vorig jaar bereikte het omzetaandeel van partners in België een absolute piek met 74,5%.

 

Advertentiemogelijkheden

Bol.com biedt ook advertentiediensten aan op zijn platform, waarmee partners artikelen extra in de kijker kunnen zetten. Daar maakt inmiddels bijna één op vier partners gebruik van. Het aantal inhouse adverteerders is de laatste zes maanden met zo'n 10% toegenomen.

 

Zowel in België als in Nederland blijft het aantal actieve klanten van de webwinkel toenemen. In een jaar tijd groeide het aantal actieve klanten aan tot 9,9 miljoen in Nederland en bijna 2,9 miljoen in België. Dat zijn er ongeveer 1,6 miljoen meer dan in juni vorig jaar.