Bonden niet tevreden met nieuw deelplatform van bpost | RetailDetail

Bonden niet tevreden met nieuw deelplatform van bpost

Bonden niet tevreden met nieuw deelplatform van bpost

De vakbonden zijn niet helemaal tevreden met Bringr, het nieuwe platform van bpost. Dat moet consumenten in staat stellen om zelf pakjes te vervoeren en af te leveren voor bpost tegen een vergoeding.

Goedkoper dan koeriersdiensten

Met het nieuwe platform hoopt bpost een graantje mee te pikken van de deelcultuur, die ook al zichtbaar is bij platformen als Uber en AirBnB. Op Bringr kan iedereen melden dat hij een pakje wil versturen. Andere gebruikers kunnen vervolgens aangeven dat ze het pakje kunnen vervoeren, tegen een vergoeding. Die hangt af van verschillende factoren, zoals de afstand, het gewicht en de omvang van het pakje en het type ervan.

 

De prijs zal hoger liggen dan bij bpost, maar is wel goedkoper dan de snelle koeriersdiensten. Bpost krijgt zelf een kleine commissie. In een eerste fase zal Bringr enkel in Antwerpen actief zijn. Als het daar een succes is, dan wordt het verder uitgerold.

 

Vragen over kwaliteit en tewerkstelling

De vakbonden zijn echter niet helemaal te vinden voor het platform. “Dit is Über binnenbrengen in een overheidsbedrijf, tot nader order is bpost niet geprivatiseerd”, zegt Marc De Mulder van VSOA-Post aan De Tijd. “Als je als overheid zelf de deuren openzet daarvoor, dan is dat vergelijkbaar met de 'zero contractors' in Engeland. Als ze je nodig hebben, zullen ze je bellen. Dat is helemaal geen gezond systeem.”

 

Bij ACOD Post klinkt er een genuanceerder geluid: daar begrijpen ze dat ook bpost zich niet kan afsluiten van de veranderingen binnen de markt, maar vragen ze wel volledige transparantie van bpost, zodat er de nodige controle kan uitgevoerd worden. Beide vakbonden stellen zich wel vragen over de kwaliteit van de dienstverlening en de mogelijke impact op de tewerkstelling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.