Bonden niet tevreden met nieuw deelplatform van bpost

Bonden niet tevreden met nieuw deelplatform van bpost

De vakbonden zijn niet helemaal tevreden met Bringr, het nieuwe platform van bpost. Dat moet consumenten in staat stellen om zelf pakjes te vervoeren en af te leveren voor bpost tegen een vergoeding.

Goedkoper dan koeriersdiensten

Met het nieuwe platform hoopt bpost een graantje mee te pikken van de deelcultuur, die ook al zichtbaar is bij platformen als Uber en AirBnB. Op Bringr kan iedereen melden dat hij een pakje wil versturen. Andere gebruikers kunnen vervolgens aangeven dat ze het pakje kunnen vervoeren, tegen een vergoeding. Die hangt af van verschillende factoren, zoals de afstand, het gewicht en de omvang van het pakje en het type ervan.

 

De prijs zal hoger liggen dan bij bpost, maar is wel goedkoper dan de snelle koeriersdiensten. Bpost krijgt zelf een kleine commissie. In een eerste fase zal Bringr enkel in Antwerpen actief zijn. Als het daar een succes is, dan wordt het verder uitgerold.

 

Vragen over kwaliteit en tewerkstelling

De vakbonden zijn echter niet helemaal te vinden voor het platform. “Dit is Über binnenbrengen in een overheidsbedrijf, tot nader order is bpost niet geprivatiseerd”, zegt Marc De Mulder van VSOA-Post aan De Tijd. “Als je als overheid zelf de deuren openzet daarvoor, dan is dat vergelijkbaar met de 'zero contractors' in Engeland. Als ze je nodig hebben, zullen ze je bellen. Dat is helemaal geen gezond systeem.”

 

Bij ACOD Post klinkt er een genuanceerder geluid: daar begrijpen ze dat ook bpost zich niet kan afsluiten van de veranderingen binnen de markt, maar vragen ze wel volledige transparantie van bpost, zodat er de nodige controle kan uitgevoerd worden. Beide vakbonden stellen zich wel vragen over de kwaliteit van de dienstverlening en de mogelijke impact op de tewerkstelling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top