Bonden niet tevreden met nieuw deelplatform van bpost | RetailDetail

Bonden niet tevreden met nieuw deelplatform van bpost

Bonden niet tevreden met nieuw deelplatform van bpost

De vakbonden zijn niet helemaal tevreden met Bringr, het nieuwe platform van bpost. Dat moet consumenten in staat stellen om zelf pakjes te vervoeren en af te leveren voor bpost tegen een vergoeding.

Goedkoper dan koeriersdiensten

Met het nieuwe platform hoopt bpost een graantje mee te pikken van de deelcultuur, die ook al zichtbaar is bij platformen als Uber en AirBnB. Op Bringr kan iedereen melden dat hij een pakje wil versturen. Andere gebruikers kunnen vervolgens aangeven dat ze het pakje kunnen vervoeren, tegen een vergoeding. Die hangt af van verschillende factoren, zoals de afstand, het gewicht en de omvang van het pakje en het type ervan.

 

De prijs zal hoger liggen dan bij bpost, maar is wel goedkoper dan de snelle koeriersdiensten. Bpost krijgt zelf een kleine commissie. In een eerste fase zal Bringr enkel in Antwerpen actief zijn. Als het daar een succes is, dan wordt het verder uitgerold.

 

Vragen over kwaliteit en tewerkstelling

De vakbonden zijn echter niet helemaal te vinden voor het platform. “Dit is Über binnenbrengen in een overheidsbedrijf, tot nader order is bpost niet geprivatiseerd”, zegt Marc De Mulder van VSOA-Post aan De Tijd. “Als je als overheid zelf de deuren openzet daarvoor, dan is dat vergelijkbaar met de 'zero contractors' in Engeland. Als ze je nodig hebben, zullen ze je bellen. Dat is helemaal geen gezond systeem.”

 

Bij ACOD Post klinkt er een genuanceerder geluid: daar begrijpen ze dat ook bpost zich niet kan afsluiten van de veranderingen binnen de markt, maar vragen ze wel volledige transparantie van bpost, zodat er de nodige controle kan uitgevoerd worden. Beide vakbonden stellen zich wel vragen over de kwaliteit van de dienstverlening en de mogelijke impact op de tewerkstelling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.