Bpost start modernisering Press Shop en Relay

Bpost start modernisering Press Shop en Relay
(c) Ubiway Retail

Eind 2017 begin 2018 start Bpost een grote moderniseringsoperatie bij zijn 216 vestigingen van Press Shop en Relay in ons land. Bedoeling: een “nieuw publiek lokken dat niet meer elke dag een krant of tijdschrift koopt, maar wel veel online consumeert”.

“Nieuw publiek lokken”

Even terug in de tijd: op 1 december 2016 rondt Bpost de overname van de Belgische activiteiten van het Franse Lagardère Travel Retail af. Behalve de winkelketens Press Shop en Relay gaat het ook nog om persverdeler AMP, pakjesdienst Kariboo, verdeler van prepaidproducten Alvadis en non-fooddistributeur Burnonville. De nieuwe ‘poot’ wordt herdoopt tot Ubiway en Bpost kondigt al snel grootse renovatieplannen aan.

 

In La Libre Belgique licht Nicolas Meire, CEO van de retailpoot Ubiway, vandaag alvast een tip van de sluier. “Naast onze traditionele producten ‑ persartikelen, rookwaren en loterij ‑ willen we overal nieuwe categorieën introduceren zoals drank en snacks, een koffiehoek installeren en een afhaalpunt voor pakjes. Het komt erop aan een nieuw publiek te lokken dat niet meer elke dag een krant of tijdschrift koopt, maar wel veel online consumeert. Wij willen die mensen koopopportuniteiten bieden.”

 

Geen eenheidsworst

De franchisenemers werden in het voorjaar gebrieft. “In april hebben we het project aan de ondernemers voorgesteld”, vervolgt Meire, “via een bezoek aan een modelwinkel. We hebben hun eerste indrukken genoteerd en vervolgens het project waar nodig aangepast. De meeste uitbaters hebben me laten weten dat ze vragende partij zijn voor een snelle transformatie.” Die transformatie gaat eind dit jaar van start en Bpost zal de investeringen financieren, zo schrijft La Libre.

 

Toch zal er van ‘eenheidsworst’ geen sprake zijn, benadrukt Meire: “Eerder van een driekwart uniformisering. De renovatie houdt rekening met de locatie, het aantal vierkante meters en de lokale noden. Aan de Kust voorzien we bijvoorbeeld een groter aanbod persartikelen, omdat vakantiegangers nu eenmaal meer tijd hebben om te lezen.” Het resultaat is nu al te zien in vier Press Shops die sinds eind juni hun deuren openden volgens het nieuwe winkelconcept: twee aan de Kust (Knokke en Blankenberge) en twee in Brussel.

 

Blijft nog de vraag wat met vestigingen die te klein zijn om er een koffiehoek, afhaalpunt of extra food en non food producten in onder te brengen? Voor die locaties gaat Ubiway “op zoek naar een groter huurpand in de buurt”, verzekert Meire.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top