Braziliaanse dochter drukt groei van Ontex

Braziliaanse dochter drukt groei van Ontex

Braziliaanse dochter drukt groei van Ontex
Shutterstock

De overname van het Braziliaanse Hypermarcas blijkt voorlopig geen onverdeeld succes voor Ontex. Kinderziekten bij de nieuwste telg zetten het voorbije jaar een domper op de wereldwijde groei van de Belgische luierfabrikant.

 

Rem op groei

Ontex laat op zich mooie cijfers optekenen voor 2017: de producent van onder meer babyverzorgingsproducten zag zijn omzet groeien met 18,2% en klokte af op een winst van 266,4 miljoen euro. Toch zijn de resultaten geen onverdeeld succes voor het bedrijf uit Erembodegem, dat met overnames in Brazilië en Mexico gehoopt had op een sterkere groei.

 

Vooral Ontex Brazil, ontstaan na de overname van het Braziliaanse Hypermarcas in maart vorig jaar, hinkt achterop en heeft een negatieve impact op de winstgevendheid van de Ontex-groep als geheel, die zijn winst ziet stijgen met 11,3% in plaats van 12%.

 

Kinderziekten

Het bedrijf gaf tijdens het derde kwartaal aan dat onder meer grondstofprijzen en wisselkoerseffecten aan de basis liggen van de tegenvallende resultaten van de Braziliaanse tak. Ontex Brazil bleek echter ook té vrij om te springen met kortingen, die niet in de boekhouding opgenomen bleken en het moederbedrijf 15 miljoen kosten opleverden.

 

Dat bleek de spreekwoordelijke druppel voor Ontex-CEO Charles Bouaziz, die meteen ingreep in de kortingenpolitiek en de werkwijzen van de Braziliaanse dochteronderneming. "We werken de kinderziekten van Ontex Brazil zo snel mogelijk weg en behouden het vertrouwen in het aanwezige groeipotentieel," aldus Bouaziz.

 

Ontex telde begin vorig jaar nog 286 miljoen euro neer voor het Braziliaanse Hypermarcas. De overname kadert binnen een bredere strategie waarmee Ontex tegen 2020 een plaats hoopt te veroveren binnen de top vijf van leveranciers van hygiënische wegwerpproducten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.