Breaking: Blokker Holding kiest voor volledige focus op Blokker

Breaking: Blokker Holding kiest voor volledige focus op Blokker
Shutterstock

Blokker Holding heeft besloten zich volledig te gaan richten op Blokker, de winkel waarmee het allemaal begon in 1896. De overige winkelbedrijven van het concern (Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker) zullen worden verkocht. 

Vijf formules in etalage

De strategiewijziging leidt ertoe dat in de komende periode circa 1.900 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Blokker Holding verwacht de andere bedrijven onder te brengen bij andere partijen, die hen de aandacht kunnen geven om ze voor de klant relevant te houden en te laten groeien.  

 

Blokker zet ook de eerder ingezette vernieuwingsoperatie door:  het nieuwe winkelconcept wordt verder uitgerold zodat in 2018 in Nederland een landelijk dekkend netwerk ontstaat met ruim 400 vernieuwde winkels op de beste locaties en volledig verbonden met Blokker.nl.  

 

De keten zal in het komende jaar ook een honderdtal winkels sluiten. Dit zijn winkels die structureel verlieslatend zijn en veelal op voor Blokker onrendabele locaties staan.  De bevoorrading van de Blokkerwinkels vindt voortaan vanuit één distributiecentrum in Geldermalsen plaats, de activiteiten in het distributiecentrum van Mijdrecht worden gefaseerd afgebouwd. Het distributiecentrum in Gouda blijft wel actief om de sterk groeiende online bestellingen te verzorgen. 

 

“Ingrijpend besluit”

Blokker België had in februari dit jaar al aangekondigd 69 winkels te sluiten. Nextail (de online organisatie van Blokker Holding) blijft een belangrijke online en e-commerce aanjager voor Blokker in Nederland en België en - naar verwachting - voor de te verkopen winkelbedrijven en mogelijke externe partijen. Marskramer gaat door als franchiseformule, het resterende honderdtal eigen winkels worden gesloten.  

 

CEO Casper Meijer ziet het zo: “We realiseren ons heel goed dat deze aankondiging een grote impact heeft op onze medewerkers. Bij Blokker, Marskramer en op het hoofdkantoor van de holding gaan arbeidsplaatsen verloren. Dit is een ingrijpend besluit voor onze collega’s die met veel inzet dagelijks onze klanten helpen en achter de schermen bijdragen aan de modernisering binnen de verschillende winkelbedrijven. Ingrijpende maar noodzakelijke maatregelen die er toe zullen leiden dat Blokker met een goed assortiment van belang is en blijft voor haar klanten online en in de winkels. En wij zijn ervan overtuigd dat onze andere winkelformules met een nieuwe eigenaar een goede toekomst hebben.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Bevestigd: Leen Bakker in handen van Gilde Equity Management

23/05/2017

Wat al enkele dagen in de lucht hing, is nu ook bevestigd door Blokker Holding. Gilde Equity Management, dat ook al eigenaar is van de keten Kwantum, neemt Leen Bakker over voor een onbekend bedrag.

Hema Schilde als eerste in nieuw jasje

23/05/2017

De vestiging van Hema in Schilde is de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken en voortaan volgens het nieuwe concept van de keten werkt. Dit jaar moeten er nog zeventig winkels vernieuwd worden.

Pieter Malfliet versterkt RetailDetail

23/05/2017

Het team van RetailDetail blijft groeien: deze week haalden we opnieuw een jonge kracht aan boord. Sinds maandag 22 mei werkt Pieter Malfliet bij RetailDetail als Event & Partnerships Manager.

Games geven uw promotie een ROI-boost

19/05/2017

(Publireportage) De ontwikkeling van een eigen game kan een merk een stevige boost geven en hoeft verre van duur en ingewikkeld te zijn. HighCo DATA beschikt over de nodige expertise om dit proces van A tot Z voor u in goede banen te leiden.

Back to top