Breaking: Blokker Holding kiest voor volledige focus op Blokker

Breaking: Blokker Holding kiest voor volledige focus op Blokker
Shutterstock

Blokker Holding heeft besloten zich volledig te gaan richten op Blokker, de winkel waarmee het allemaal begon in 1896. De overige winkelbedrijven van het concern (Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker) zullen worden verkocht. 

Vijf formules in etalage

De strategiewijziging leidt ertoe dat in de komende periode circa 1.900 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Blokker Holding verwacht de andere bedrijven onder te brengen bij andere partijen, die hen de aandacht kunnen geven om ze voor de klant relevant te houden en te laten groeien.  

 

Blokker zet ook de eerder ingezette vernieuwingsoperatie door:  het nieuwe winkelconcept wordt verder uitgerold zodat in 2018 in Nederland een landelijk dekkend netwerk ontstaat met ruim 400 vernieuwde winkels op de beste locaties en volledig verbonden met Blokker.nl.  

 

De keten zal in het komende jaar ook een honderdtal winkels sluiten. Dit zijn winkels die structureel verlieslatend zijn en veelal op voor Blokker onrendabele locaties staan.  De bevoorrading van de Blokkerwinkels vindt voortaan vanuit één distributiecentrum in Geldermalsen plaats, de activiteiten in het distributiecentrum van Mijdrecht worden gefaseerd afgebouwd. Het distributiecentrum in Gouda blijft wel actief om de sterk groeiende online bestellingen te verzorgen. 

 

“Ingrijpend besluit”

Blokker België had in februari dit jaar al aangekondigd 69 winkels te sluiten. Nextail (de online organisatie van Blokker Holding) blijft een belangrijke online en e-commerce aanjager voor Blokker in Nederland en België en - naar verwachting - voor de te verkopen winkelbedrijven en mogelijke externe partijen. Marskramer gaat door als franchiseformule, het resterende honderdtal eigen winkels worden gesloten.  

 

CEO Casper Meijer ziet het zo: “We realiseren ons heel goed dat deze aankondiging een grote impact heeft op onze medewerkers. Bij Blokker, Marskramer en op het hoofdkantoor van de holding gaan arbeidsplaatsen verloren. Dit is een ingrijpend besluit voor onze collega’s die met veel inzet dagelijks onze klanten helpen en achter de schermen bijdragen aan de modernisering binnen de verschillende winkelbedrijven. Ingrijpende maar noodzakelijke maatregelen die er toe zullen leiden dat Blokker met een goed assortiment van belang is en blijft voor haar klanten online en in de winkels. En wij zijn ervan overtuigd dat onze andere winkelformules met een nieuwe eigenaar een goede toekomst hebben.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top