Breaking: Blokker Holding kiest voor volledige focus op Blokker | RetailDetail

Breaking: Blokker Holding kiest voor volledige focus op Blokker

Breaking: Blokker Holding kiest voor volledige focus op Blokker
Shutterstock

Blokker Holding heeft besloten zich volledig te gaan richten op Blokker, de winkel waarmee het allemaal begon in 1896. De overige winkelbedrijven van het concern (Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker) zullen worden verkocht. 

Vijf formules in etalage

De strategiewijziging leidt ertoe dat in de komende periode circa 1.900 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Blokker Holding verwacht de andere bedrijven onder te brengen bij andere partijen, die hen de aandacht kunnen geven om ze voor de klant relevant te houden en te laten groeien.  

 

Blokker zet ook de eerder ingezette vernieuwingsoperatie door:  het nieuwe winkelconcept wordt verder uitgerold zodat in 2018 in Nederland een landelijk dekkend netwerk ontstaat met ruim 400 vernieuwde winkels op de beste locaties en volledig verbonden met Blokker.nl.  

 

De keten zal in het komende jaar ook een honderdtal winkels sluiten. Dit zijn winkels die structureel verlieslatend zijn en veelal op voor Blokker onrendabele locaties staan.  De bevoorrading van de Blokkerwinkels vindt voortaan vanuit één distributiecentrum in Geldermalsen plaats, de activiteiten in het distributiecentrum van Mijdrecht worden gefaseerd afgebouwd. Het distributiecentrum in Gouda blijft wel actief om de sterk groeiende online bestellingen te verzorgen. 

 

“Ingrijpend besluit”

Blokker België had in februari dit jaar al aangekondigd 69 winkels te sluiten. Nextail (de online organisatie van Blokker Holding) blijft een belangrijke online en e-commerce aanjager voor Blokker in Nederland en België en - naar verwachting - voor de te verkopen winkelbedrijven en mogelijke externe partijen. Marskramer gaat door als franchiseformule, het resterende honderdtal eigen winkels worden gesloten.  

 

CEO Casper Meijer ziet het zo: “We realiseren ons heel goed dat deze aankondiging een grote impact heeft op onze medewerkers. Bij Blokker, Marskramer en op het hoofdkantoor van de holding gaan arbeidsplaatsen verloren. Dit is een ingrijpend besluit voor onze collega’s die met veel inzet dagelijks onze klanten helpen en achter de schermen bijdragen aan de modernisering binnen de verschillende winkelbedrijven. Ingrijpende maar noodzakelijke maatregelen die er toe zullen leiden dat Blokker met een goed assortiment van belang is en blijft voor haar klanten online en in de winkels. En wij zijn ervan overtuigd dat onze andere winkelformules met een nieuwe eigenaar een goede toekomst hebben.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.