Breaking: Blokker Holding kiest voor volledige focus op Blokker

Breaking: Blokker Holding kiest voor volledige focus op Blokker
Shutterstock

Blokker Holding heeft besloten zich volledig te gaan richten op Blokker, de winkel waarmee het allemaal begon in 1896. De overige winkelbedrijven van het concern (Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker) zullen worden verkocht. 

Vijf formules in etalage

De strategiewijziging leidt ertoe dat in de komende periode circa 1.900 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Blokker Holding verwacht de andere bedrijven onder te brengen bij andere partijen, die hen de aandacht kunnen geven om ze voor de klant relevant te houden en te laten groeien.  

 

Blokker zet ook de eerder ingezette vernieuwingsoperatie door:  het nieuwe winkelconcept wordt verder uitgerold zodat in 2018 in Nederland een landelijk dekkend netwerk ontstaat met ruim 400 vernieuwde winkels op de beste locaties en volledig verbonden met Blokker.nl.  

 

De keten zal in het komende jaar ook een honderdtal winkels sluiten. Dit zijn winkels die structureel verlieslatend zijn en veelal op voor Blokker onrendabele locaties staan.  De bevoorrading van de Blokkerwinkels vindt voortaan vanuit één distributiecentrum in Geldermalsen plaats, de activiteiten in het distributiecentrum van Mijdrecht worden gefaseerd afgebouwd. Het distributiecentrum in Gouda blijft wel actief om de sterk groeiende online bestellingen te verzorgen. 

 

“Ingrijpend besluit”

Blokker België had in februari dit jaar al aangekondigd 69 winkels te sluiten. Nextail (de online organisatie van Blokker Holding) blijft een belangrijke online en e-commerce aanjager voor Blokker in Nederland en België en - naar verwachting - voor de te verkopen winkelbedrijven en mogelijke externe partijen. Marskramer gaat door als franchiseformule, het resterende honderdtal eigen winkels worden gesloten.  

 

CEO Casper Meijer ziet het zo: “We realiseren ons heel goed dat deze aankondiging een grote impact heeft op onze medewerkers. Bij Blokker, Marskramer en op het hoofdkantoor van de holding gaan arbeidsplaatsen verloren. Dit is een ingrijpend besluit voor onze collega’s die met veel inzet dagelijks onze klanten helpen en achter de schermen bijdragen aan de modernisering binnen de verschillende winkelbedrijven. Ingrijpende maar noodzakelijke maatregelen die er toe zullen leiden dat Blokker met een goed assortiment van belang is en blijft voor haar klanten online en in de winkels. En wij zijn ervan overtuigd dat onze andere winkelformules met een nieuwe eigenaar een goede toekomst hebben.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Back to top