Breaking: Blokker Holding kiest voor volledige focus op Blokker

Breaking: Blokker Holding kiest voor volledige focus op Blokker
Shutterstock

Blokker Holding heeft besloten zich volledig te gaan richten op Blokker, de winkel waarmee het allemaal begon in 1896. De overige winkelbedrijven van het concern (Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker) zullen worden verkocht. 

Vijf formules in etalage

De strategiewijziging leidt ertoe dat in de komende periode circa 1.900 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Blokker Holding verwacht de andere bedrijven onder te brengen bij andere partijen, die hen de aandacht kunnen geven om ze voor de klant relevant te houden en te laten groeien.  

 

Blokker zet ook de eerder ingezette vernieuwingsoperatie door:  het nieuwe winkelconcept wordt verder uitgerold zodat in 2018 in Nederland een landelijk dekkend netwerk ontstaat met ruim 400 vernieuwde winkels op de beste locaties en volledig verbonden met Blokker.nl.  

 

De keten zal in het komende jaar ook een honderdtal winkels sluiten. Dit zijn winkels die structureel verlieslatend zijn en veelal op voor Blokker onrendabele locaties staan.  De bevoorrading van de Blokkerwinkels vindt voortaan vanuit één distributiecentrum in Geldermalsen plaats, de activiteiten in het distributiecentrum van Mijdrecht worden gefaseerd afgebouwd. Het distributiecentrum in Gouda blijft wel actief om de sterk groeiende online bestellingen te verzorgen. 

 

“Ingrijpend besluit”

Blokker België had in februari dit jaar al aangekondigd 69 winkels te sluiten. Nextail (de online organisatie van Blokker Holding) blijft een belangrijke online en e-commerce aanjager voor Blokker in Nederland en België en - naar verwachting - voor de te verkopen winkelbedrijven en mogelijke externe partijen. Marskramer gaat door als franchiseformule, het resterende honderdtal eigen winkels worden gesloten.  

 

CEO Casper Meijer ziet het zo: “We realiseren ons heel goed dat deze aankondiging een grote impact heeft op onze medewerkers. Bij Blokker, Marskramer en op het hoofdkantoor van de holding gaan arbeidsplaatsen verloren. Dit is een ingrijpend besluit voor onze collega’s die met veel inzet dagelijks onze klanten helpen en achter de schermen bijdragen aan de modernisering binnen de verschillende winkelbedrijven. Ingrijpende maar noodzakelijke maatregelen die er toe zullen leiden dat Blokker met een goed assortiment van belang is en blijft voor haar klanten online en in de winkels. En wij zijn ervan overtuigd dat onze andere winkelformules met een nieuwe eigenaar een goede toekomst hebben.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Big Bazar brengt logistiek onder bij Bakker Logistiek

24/07/2017

Big Bazar brengt vanaf volgend jaar de logistiek onder bij Bakker Logistiek. Met deze nieuwe partner ondersteunt de discountformule van Blokker Holding haar verdere groei in de Benelux.

“Blokker gaat niet ten onder”

24/07/2017

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

20/07/2017

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Day 2017

20/07/2017

De inschrijvingen voor de jaarlijkse RetailDetail Day zijn vanaf nu geopend. Dit jaar vindt de retailhoogdag plaats op 21 september in Mechelen. Het bijzonder diverse programma brengt zowel gerenommeerde retailers als digitale voorlopers.

Grote namen bevestigen voor Shoptalk Europe

18/07/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, het grote nieuwe event voor innovatie in retail en e-commerce, kan al rekenen op meer dan 100 exposanten. Startups die zich willen voorstellen aan de Europese retailscene, kunnen dat aan gunstige voorwaarden.

Europese consument blijft positief

18/07/2017

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de positieve trend bij het vertrouwen van de Europese consument zich blijft voortzetten. Toch zijn er in Europa grote verschillen op te merken over de verschillende landen heen.

Back to top