Brexit geeft consumentenvertrouwen knauw | RetailDetail

Brexit geeft consumentenvertrouwen knauw

Brexit geeft consumentenvertrouwen knauw

De sterke stijging van het Nederlandse consumentenvertrouwen van juni werd in juli volledig ongedaan gemaakt, wellicht door de Brexit. De barometer staat nu weer op het niveau van april en mei.

Winst van juni gaat verloren

De peiling van juni leerde dat er toen globaal 5% meer optimisten dan pessimisten waren, tegenover maar een verschil van 1% een maand eerder. Dat was meteen de meest rooskleurige situatie sinds december vorig jaar. In juli ging de winst echter weer verloren: de dominantie van de optimisten op de pessimisten viel terug tot de 1% van april en mei.

 

De terugval was het gevolg van een minder gunstig oordeel over het economische klimaat: vooral de verwachtingen voor de evolutie van de economische situatie in de komende twaalf maanden werden neerwaarts bijgesteld, mogelijk door de uitslag van het referendum over het lidmaatschap van de Europese Unie in het Verenigd Koninkrijk op 23 juni. Voorts nam ook de koopbereidheid een fractie af, omdat de Nederlandse consument iets negatiever werd over zijn persoonlijke financiële situatie. Ook vindt hij de tijd iets minder gunstig voor het doen van grote aankopen.

 

Dit neemt niet weg dat het consumentenvertrouwen nog steeds ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar ligt. Over de lange periode domineerden de pessimisten immers met 8 procent. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27% meer optimisten). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44% meer pessimisten).

 

Hogere uitgaven in mei

Intussen blijkt dat de consumenten in mei 1,4% meer hebben uitgegeven dan in dezelfde maand van 2015. De kopers openden hun geldbeugel vooral voor extra uitgaven aan voedings- en genotmiddelen (+2,2%) en duurzame aankopen (+2,3%). Ook hun uitgaven aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten lagen opnieuw hoger dan een jaar eerder. Aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen gaven de Nederlanders dan weer maar 1,0% meer uit.

 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) peilt elke maand naar de inschatting van de economische toestand door de consument. Er wordt zowel gevraagd naar zijn houding tegenover de voorbije twaalf maanden als tegenover het komende jaar. Verder wordt zijn koopbereidheid bevraagd. Daarbij wordt gekeken naar de evolutie van zijn persoonlijke financiële toestand in de voorbije en komende twaalf maanden en naar zijn aanvoelen of de tijd rijp is voor het doen van belangrijke aankopen. Telkens worden de positieve antwoorden afgezet tegenover de negatieve.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.