Brexit geeft consumentenvertrouwen knauw | RetailDetail

Brexit geeft consumentenvertrouwen knauw

Brexit geeft consumentenvertrouwen knauw

De sterke stijging van het Nederlandse consumentenvertrouwen van juni werd in juli volledig ongedaan gemaakt, wellicht door de Brexit. De barometer staat nu weer op het niveau van april en mei.

Winst van juni gaat verloren

De peiling van juni leerde dat er toen globaal 5% meer optimisten dan pessimisten waren, tegenover maar een verschil van 1% een maand eerder. Dat was meteen de meest rooskleurige situatie sinds december vorig jaar. In juli ging de winst echter weer verloren: de dominantie van de optimisten op de pessimisten viel terug tot de 1% van april en mei.

 

De terugval was het gevolg van een minder gunstig oordeel over het economische klimaat: vooral de verwachtingen voor de evolutie van de economische situatie in de komende twaalf maanden werden neerwaarts bijgesteld, mogelijk door de uitslag van het referendum over het lidmaatschap van de Europese Unie in het Verenigd Koninkrijk op 23 juni. Voorts nam ook de koopbereidheid een fractie af, omdat de Nederlandse consument iets negatiever werd over zijn persoonlijke financiële situatie. Ook vindt hij de tijd iets minder gunstig voor het doen van grote aankopen.

 

Dit neemt niet weg dat het consumentenvertrouwen nog steeds ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar ligt. Over de lange periode domineerden de pessimisten immers met 8 procent. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27% meer optimisten). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44% meer pessimisten).

 

Hogere uitgaven in mei

Intussen blijkt dat de consumenten in mei 1,4% meer hebben uitgegeven dan in dezelfde maand van 2015. De kopers openden hun geldbeugel vooral voor extra uitgaven aan voedings- en genotmiddelen (+2,2%) en duurzame aankopen (+2,3%). Ook hun uitgaven aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten lagen opnieuw hoger dan een jaar eerder. Aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen gaven de Nederlanders dan weer maar 1,0% meer uit.

 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) peilt elke maand naar de inschatting van de economische toestand door de consument. Er wordt zowel gevraagd naar zijn houding tegenover de voorbije twaalf maanden als tegenover het komende jaar. Verder wordt zijn koopbereidheid bevraagd. Daarbij wordt gekeken naar de evolutie van zijn persoonlijke financiële toestand in de voorbije en komende twaalf maanden en naar zijn aanvoelen of de tijd rijp is voor het doen van belangrijke aankopen. Telkens worden de positieve antwoorden afgezet tegenover de negatieve.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.