Brexit heeft al gevolgen voor Nederlandse bloemenhandelaars

Brexit heeft al gevolgen voor Nederlandse bloemenhandelaars
http://www.shutterstock.com/nl/pic-240958990/stock-photo-amsterdam-september-carts-of-various-variety-of-flowers-staging-at-aalsmeer-floraholland.html?src=uZQ7PUMbkN3aM2naaFb2cg-1-3

VGB, de branchevereniging van Nederlandse bloemenhandelaars, stelt dat de brexit ervoor heeft gezorgd dat Britse exporteurs kiezen voor een goedkoper assortiment, vanwege de lage positie van de Britse pond.

Extra druk op de prijs

Buitenlandse producten worden zo immers duurder voor de Britten, waardoor die op zoek gaan naar alternatieven. Dat was onmiddellijk zichtbaar bij de daghandel in bloemen en planten, aldus de VGB.

 

Bovendien stellen de handelaars zich vragen bij de effecten op lange termijn. Ze willen dan ook zo snel mogelijk weten welke veranderingen er mogelijk worden doorgevoerd, zoals aanpassingen van de fytosanitaire richtlijnen rond de invoer van bloemen en planten. Volgens VGB is er dan ook zo snel mogelijk nood aan overleg over nieuwe handelsverdragen.

 

Engeland is het tweede grootste exportland voor de Nederlandse bloemen- en plantensector. In 2015 voerde het voor 925 miljoen euro uit naar het land, een verdubbeling ten opzichte van 2000.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top