Brexit heeft al gevolgen voor Nederlandse bloemenhandelaars | RetailDetail

Brexit heeft al gevolgen voor Nederlandse bloemenhandelaars

Brexit heeft al gevolgen voor Nederlandse bloemenhandelaars
http://www.shutterstock.com/nl/pic-240958990/stock-photo-amsterdam-september-carts-of-various-variety-of-flowers-staging-at-aalsmeer-floraholland.html?src=uZQ7PUMbkN3aM2naaFb2cg-1-3

VGB, de branchevereniging van Nederlandse bloemenhandelaars, stelt dat de brexit ervoor heeft gezorgd dat Britse exporteurs kiezen voor een goedkoper assortiment, vanwege de lage positie van de Britse pond.

Extra druk op de prijs

Buitenlandse producten worden zo immers duurder voor de Britten, waardoor die op zoek gaan naar alternatieven. Dat was onmiddellijk zichtbaar bij de daghandel in bloemen en planten, aldus de VGB.

 

Bovendien stellen de handelaars zich vragen bij de effecten op lange termijn. Ze willen dan ook zo snel mogelijk weten welke veranderingen er mogelijk worden doorgevoerd, zoals aanpassingen van de fytosanitaire richtlijnen rond de invoer van bloemen en planten. Volgens VGB is er dan ook zo snel mogelijk nood aan overleg over nieuwe handelsverdragen.

 

Engeland is het tweede grootste exportland voor de Nederlandse bloemen- en plantensector. In 2015 voerde het voor 925 miljoen euro uit naar het land, een verdubbeling ten opzichte van 2000.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.