Brexit heeft al gevolgen voor Nederlandse bloemenhandelaars | RetailDetail

Brexit heeft al gevolgen voor Nederlandse bloemenhandelaars

Brexit heeft al gevolgen voor Nederlandse bloemenhandelaars
http://www.shutterstock.com/nl/pic-240958990/stock-photo-amsterdam-september-carts-of-various-variety-of-flowers-staging-at-aalsmeer-floraholland.html?src=uZQ7PUMbkN3aM2naaFb2cg-1-3

VGB, de branchevereniging van Nederlandse bloemenhandelaars, stelt dat de brexit ervoor heeft gezorgd dat Britse exporteurs kiezen voor een goedkoper assortiment, vanwege de lage positie van de Britse pond.

Extra druk op de prijs

Buitenlandse producten worden zo immers duurder voor de Britten, waardoor die op zoek gaan naar alternatieven. Dat was onmiddellijk zichtbaar bij de daghandel in bloemen en planten, aldus de VGB.

 

Bovendien stellen de handelaars zich vragen bij de effecten op lange termijn. Ze willen dan ook zo snel mogelijk weten welke veranderingen er mogelijk worden doorgevoerd, zoals aanpassingen van de fytosanitaire richtlijnen rond de invoer van bloemen en planten. Volgens VGB is er dan ook zo snel mogelijk nood aan overleg over nieuwe handelsverdragen.

 

Engeland is het tweede grootste exportland voor de Nederlandse bloemen- en plantensector. In 2015 voerde het voor 925 miljoen euro uit naar het land, een verdubbeling ten opzichte van 2000.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.