Brillenmaker Luxottica gaat samen met lenzenmaker Essilor | RetailDetail

Brillenmaker Luxottica gaat samen met lenzenmaker Essilor

Brillenmaker Luxottica gaat samen met lenzenmaker Essilor

De Italiaanse brillenmaker Luxottica, bekend van merken als Ray-Ban en Oakley, gaat samen met de Franse lenzenmaker Essilor. Samen hebben beide bedrijven een marktwaarde van bijna vijftig miljard euro.

15 miljard euro omzet

De twee bedrijven hebben een gecombineerde omzet van meer dan 15 miljard euro en hebben samen circa 140.000 mensen in dienst. Leonardo Del Vecchio, oprichter en topman van Luxxotica, wordt via zijn investeringsbedrijf Delfin de grootste aandeelhouder van het fusiebedrijf: hij krijgt 31% van de aandelen in handen en zal officieel ook de leiding krijgen van het fusiebedrijf. Essilor-topman Hubert Sagnières wordt de nummer twee, al zal hij evenveel zeggenschap krijgen binnen het bedrijf. Ook de bestuursfuncties worden gelijk verdeeld tussen de twee bedrijven.

 

Dankzij de fusie hopen Luxottica en Essilor op middellange termijn 400 tot 600 miljoen euro aan kosten te besparen.

 

De overname zal volledig in aandelen gebeuren, waarbij de aandelen van Luxottica worden ingewisseld voor aandelen van Essilor. Luxottica zal dan ook van de Milanese beurs verdwijnen: EssilorLuxottica wordt in de toekomst op de beurs van Parijs verhandeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Gratis verzending voor leden Bol.com Select

08/08/2018

In navolging van Amazon voert Bol.com zijn lidmaatschapsservice op: Select-leden kunnen nu het hele assortiment gratis bezorgd krijgen. Althans, als ze de lidmaatschapskost betalen.