Britse consumentenuitgaven blijven dalen

Britse consumentenuitgaven blijven dalen
Shutterstock

In juli zijn de consumentenuitgaven in het Verenigd Koninkrijk er voor de derde maand op rij op achteruitgegaan. Het is de eerste keer in vier jaar dat er nog eens drie maanden op rij sprake was van een daling: analisten zien er de hand van de brexit in.

Hogere prijzen en lage loongroei

In juli daalden de uitgaven met 0,8% ten opzichte van een jaar eerder. Ook in mei en juni was er al sprake van een terugval. De laatste keer dat dat gebeurde, was in februari 2013, toen de economie nog kreunde onder de economische crisis.

 

Nu is het vooral de brexit die zijn effect blijft hebben op de uitgaven van de Britse consument. “De cijfers bewijzen nog maar eens dat hogere prijzen en een stagnerende loongroei de zakken van consumenten leegknijpen”, zegt Kevin Jenkins, algemeen directeur bij Visa voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

 

Vorige week verlaagde de Bank of England ook al de prognose voor economische groei voor dit jaar en het volgende, vooral dan omdat de lonen trager groeien dan verwacht. Die trage loongroei wordt dan nog verder duidelijk vanwege de inflatie die het gevolg is van de brexit en de dalende waarde van het pond.

 

Sterke horecasector

De verkoop binnen de kledingsector daalde in juli met 5,2%: de tweede grootste terugval in vijf jaar tijd. Dat er net in die sector sprake is van een mindere verkoop is geen verrassing, aangezien de Britten hun kleding vooral importeren. In het begin van juli was er nochtans sprake van een kleine opmars, vooral dan dankzij goede weersomstandigheden. Die goede lijn werd echter niet doorgetrokken.

 

Alleen de horeca heeft minder last van de zwakke economie. Omwille van de zwakke positie van het pond besluiten immers veel Britten om in eigen land op reis te gaan, waardoor ze dus meer geld uitgeven in de eigen horeca.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland gaat als eerste 100% plastiekvrij

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen. Tegen 2023 moeten alle huismerkproducten van de retailer verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top