Britse consumentenuitgaven blijven dalen

Britse consumentenuitgaven blijven dalen
Shutterstock

In juli zijn de consumentenuitgaven in het Verenigd Koninkrijk er voor de derde maand op rij op achteruitgegaan. Het is de eerste keer in vier jaar dat er nog eens drie maanden op rij sprake was van een daling: analisten zien er de hand van de brexit in.

Hogere prijzen en lage loongroei

In juli daalden de uitgaven met 0,8% ten opzichte van een jaar eerder. Ook in mei en juni was er al sprake van een terugval. De laatste keer dat dat gebeurde, was in februari 2013, toen de economie nog kreunde onder de economische crisis.

 

Nu is het vooral de brexit die zijn effect blijft hebben op de uitgaven van de Britse consument. “De cijfers bewijzen nog maar eens dat hogere prijzen en een stagnerende loongroei de zakken van consumenten leegknijpen”, zegt Kevin Jenkins, algemeen directeur bij Visa voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

 

Vorige week verlaagde de Bank of England ook al de prognose voor economische groei voor dit jaar en het volgende, vooral dan omdat de lonen trager groeien dan verwacht. Die trage loongroei wordt dan nog verder duidelijk vanwege de inflatie die het gevolg is van de brexit en de dalende waarde van het pond.

 

Sterke horecasector

De verkoop binnen de kledingsector daalde in juli met 5,2%: de tweede grootste terugval in vijf jaar tijd. Dat er net in die sector sprake is van een mindere verkoop is geen verrassing, aangezien de Britten hun kleding vooral importeren. In het begin van juli was er nochtans sprake van een kleine opmars, vooral dan dankzij goede weersomstandigheden. Die goede lijn werd echter niet doorgetrokken.

 

Alleen de horeca heeft minder last van de zwakke economie. Omwille van de zwakke positie van het pond besluiten immers veel Britten om in eigen land op reis te gaan, waardoor ze dus meer geld uitgeven in de eigen horeca.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top