Britse consumentenuitgaven blijven dalen | RetailDetail

Britse consumentenuitgaven blijven dalen

Britse consumentenuitgaven blijven dalen
Shutterstock

In juli zijn de consumentenuitgaven in het Verenigd Koninkrijk er voor de derde maand op rij op achteruitgegaan. Het is de eerste keer in vier jaar dat er nog eens drie maanden op rij sprake was van een daling: analisten zien er de hand van de brexit in.

Hogere prijzen en lage loongroei

In juli daalden de uitgaven met 0,8% ten opzichte van een jaar eerder. Ook in mei en juni was er al sprake van een terugval. De laatste keer dat dat gebeurde, was in februari 2013, toen de economie nog kreunde onder de economische crisis.

 

Nu is het vooral de brexit die zijn effect blijft hebben op de uitgaven van de Britse consument. “De cijfers bewijzen nog maar eens dat hogere prijzen en een stagnerende loongroei de zakken van consumenten leegknijpen”, zegt Kevin Jenkins, algemeen directeur bij Visa voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

 

Vorige week verlaagde de Bank of England ook al de prognose voor economische groei voor dit jaar en het volgende, vooral dan omdat de lonen trager groeien dan verwacht. Die trage loongroei wordt dan nog verder duidelijk vanwege de inflatie die het gevolg is van de brexit en de dalende waarde van het pond.

 

Sterke horecasector

De verkoop binnen de kledingsector daalde in juli met 5,2%: de tweede grootste terugval in vijf jaar tijd. Dat er net in die sector sprake is van een mindere verkoop is geen verrassing, aangezien de Britten hun kleding vooral importeren. In het begin van juli was er nochtans sprake van een kleine opmars, vooral dan dankzij goede weersomstandigheden. Die goede lijn werd echter niet doorgetrokken.

 

Alleen de horeca heeft minder last van de zwakke economie. Omwille van de zwakke positie van het pond besluiten immers veel Britten om in eigen land op reis te gaan, waardoor ze dus meer geld uitgeven in de eigen horeca.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.