Britse delegatie bezoekt ‘ideale winkelstad’ Roeselare | RetailDetail

Britse delegatie bezoekt ‘ideale winkelstad’ Roeselare

Britse delegatie bezoekt ‘ideale winkelstad’ Roeselare

Een Britse delegatie is deze week op bezoek in Roeselare om een aantal vernieuwende winkelconcepten in de stad te bekijken. De bezoekers zien Roeselare als het "ideale voorbeeld van een middelgrote stad met een bloeiend handelscentrum".

Nieuwe technologie

Steeds meer middelgrote steden komen in het huidige winkellandschap onder druk te staan, onder andere door de opmars van de online verkoop. Roeselare gaat sterk in tegen die trend: in topweken trekt de stad meer dan 100.000 shoppers en het voorbije jaar openden 28 nieuwe handelszaken er de deuren.

 

De stad zet erg in op nieuwe technologie voor de lokale handelaar: zo introduceerde het eind vorig jaar de Citie app en kunnen shoppers er gebruik maken van handenvrij winkelen. Daarnaast komt er in 2017 kinderopvang voor winkelende ouders en ook speciale parkeerplaatsen waar shoppers een half uur gratis kunnen parkeren.

 

“Voorbeeld nemen aan Roeselare”

“Ik heb nog nooit een stad gezien die de wetenschappelijke aanbevelingen voor de retail zo goed toepast als Roeselare dat doet. Alle steden en gemeenten in het Verenigd Koninkrijk moeten zich klaarmaken voor de 21e eeuw en kunnen hier een voorbeeld aan nemen. Omarm de nieuwe technologie, dat is zeker één van de zaken die we mee naar huis zullen nemen”, zegt retail-expert Bill Grimsey van de Nottingham Business School. Verder bestaat de delegatie uit Jonathan Reynolds (University of Oxford), Stuard Ward (hoofd van de Toeristische Dienst van Schotland) en Kim Cassidy (Nottingham Trent University).

 

“Dat retailexperten uit het buitenland onze stad als een schoolvoorbeeld beschouwen is een grote eer. Roeselare kan niet concurreren met steden zoals Gent of Antwerpen, omdat we niet dezelfde netwerken, kennis en financiële middelen hebben. Maar op onze manier doen we het blijkbaar wel goed”, zegt burgemeester Kris Declercq.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top