Britse delegatie bezoekt ‘ideale winkelstad’ Roeselare

Britse delegatie bezoekt ‘ideale winkelstad’ Roeselare

Een Britse delegatie is deze week op bezoek in Roeselare om een aantal vernieuwende winkelconcepten in de stad te bekijken. De bezoekers zien Roeselare als het "ideale voorbeeld van een middelgrote stad met een bloeiend handelscentrum".

Nieuwe technologie

Steeds meer middelgrote steden komen in het huidige winkellandschap onder druk te staan, onder andere door de opmars van de online verkoop. Roeselare gaat sterk in tegen die trend: in topweken trekt de stad meer dan 100.000 shoppers en het voorbije jaar openden 28 nieuwe handelszaken er de deuren.

 

De stad zet erg in op nieuwe technologie voor de lokale handelaar: zo introduceerde het eind vorig jaar de Citie app en kunnen shoppers er gebruik maken van handenvrij winkelen. Daarnaast komt er in 2017 kinderopvang voor winkelende ouders en ook speciale parkeerplaatsen waar shoppers een half uur gratis kunnen parkeren.

 

“Voorbeeld nemen aan Roeselare”

“Ik heb nog nooit een stad gezien die de wetenschappelijke aanbevelingen voor de retail zo goed toepast als Roeselare dat doet. Alle steden en gemeenten in het Verenigd Koninkrijk moeten zich klaarmaken voor de 21e eeuw en kunnen hier een voorbeeld aan nemen. Omarm de nieuwe technologie, dat is zeker één van de zaken die we mee naar huis zullen nemen”, zegt retail-expert Bill Grimsey van de Nottingham Business School. Verder bestaat de delegatie uit Jonathan Reynolds (University of Oxford), Stuard Ward (hoofd van de Toeristische Dienst van Schotland) en Kim Cassidy (Nottingham Trent University).

 

“Dat retailexperten uit het buitenland onze stad als een schoolvoorbeeld beschouwen is een grote eer. Roeselare kan niet concurreren met steden zoals Gent of Antwerpen, omdat we niet dezelfde netwerken, kennis en financiële middelen hebben. Maar op onze manier doen we het blijkbaar wel goed”, zegt burgemeester Kris Declercq.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

Back to top