Britse discounters lonken naar Europese vasteland | RetailDetail

Britse discounters lonken naar Europese vasteland

Britse discounters lonken naar Europese vasteland

Supermarkt- en drogisterijketens moeten zich wapenen tegen de komst van (super)goedkope discountketens uit de Angelsaksische wereld. Onder meer de Britse reuzen Poundland en B&M staan klaar om de Noordzee over te steken.

 

Al gestart in Spanje en Duitsland

“De prijsbeukers Action, Big Bazar en Op=op zijn nog maar het begin. In de Verenigde Staten, maar ook in Groot-Brittannië, wemelt het inmiddels van de snelgroeiende, soms beursgenoteerde discountketens die supermarkten en drogisterijen het leven zuur maken. En die komen naar het Europese vasteland”, zo waarschuwt de Nederlandse krant FD.

 

Aan (super)goedkope winkels in food én non-food alvast geen gebrek in Groot-Brittannië: behalve Primark, Aldi en Lidl (die de klassieke Britse retail op zijn grondvesten doen daveren) zijn er liefst negen ketens die voor géén geld - soms zelfs letterlijk één pond (foto) - shampoo, schoonmaakmiddelen, tuinartikelen of chocolade verkopen. B&M, Poundland, 99p, Poundworld, Poundstretcher, Home Bargains en Wilko tellen samen al duizenden winkels en openen nieuwe vestigingen aan de lopende band.

 

Vooral Poundland en B&M tonen zich zeer strijdlustig, klinkt het in de zakenkrant: “Europa is in de ogen van Poundland en B&M, die beide naar het vasteland willen komen, braakliggend terrein. De enige internationale, ambitieuze discountketens zijn er Tedi en Action en in sommige landen ontbreekt zelfs een volwaardig discountkanaal.”

 

Poundland heeft intussen al Dealz-winkels geopend in Spanje, terwijl B&M Ja Woll-winkels heeft gelanceerd in Duitsland. En dus is het niet de vraag óf die ketens ook naar de Lage Landen komen, maar wel wanneer. De grote ketens zijn bij deze alvast gewaarschuwd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.