Britse discounters lonken naar Europese vasteland

Britse discounters lonken naar Europese vasteland

Supermarkt- en drogisterijketens moeten zich wapenen tegen de komst van (super)goedkope discountketens uit de Angelsaksische wereld. Onder meer de Britse reuzen Poundland en B&M staan klaar om de Noordzee over te steken.

 

Al gestart in Spanje en Duitsland

“De prijsbeukers Action, Big Bazar en Op=op zijn nog maar het begin. In de Verenigde Staten, maar ook in Groot-Brittannië, wemelt het inmiddels van de snelgroeiende, soms beursgenoteerde discountketens die supermarkten en drogisterijen het leven zuur maken. En die komen naar het Europese vasteland”, zo waarschuwt de Nederlandse krant FD.

 

Aan (super)goedkope winkels in food én non-food alvast geen gebrek in Groot-Brittannië: behalve Primark, Aldi en Lidl (die de klassieke Britse retail op zijn grondvesten doen daveren) zijn er liefst negen ketens die voor géén geld - soms zelfs letterlijk één pond (foto) - shampoo, schoonmaakmiddelen, tuinartikelen of chocolade verkopen. B&M, Poundland, 99p, Poundworld, Poundstretcher, Home Bargains en Wilko tellen samen al duizenden winkels en openen nieuwe vestigingen aan de lopende band.

 

Vooral Poundland en B&M tonen zich zeer strijdlustig, klinkt het in de zakenkrant: “Europa is in de ogen van Poundland en B&M, die beide naar het vasteland willen komen, braakliggend terrein. De enige internationale, ambitieuze discountketens zijn er Tedi en Action en in sommige landen ontbreekt zelfs een volwaardig discountkanaal.”

 

Poundland heeft intussen al Dealz-winkels geopend in Spanje, terwijl B&M Ja Woll-winkels heeft gelanceerd in Duitsland. En dus is het niet de vraag óf die ketens ook naar de Lage Landen komen, maar wel wanneer. De grote ketens zijn bij deze alvast gewaarschuwd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top