Britse supermarktketen Iceland gaat als eerste 100% plastiekvrij | RetailDetail

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak
Foto: Cristina Nixau / Shutterstock.com

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

 

“Er is echt geen excuus meer”

Iceland heeft naar eigen zeggen een wereldprimeur te pakken met zijn beslissing om alle plastic te weren in de verpakking van eigen producten. In de plaats komen verpakkingen uit papier of houtpulp. Ruim 250 leveranciers zullen hun verpakkingen moeten aanpassen. 

 

De supermarktketen, die in het Verenigd Koninkrijk meer dan 900 vestigingen heeft, liet onlangs onderzoeken wat klanten ervan zouden vinden als ze plastiek zou bannen. Aangezien 80% van de 5.000 respondenten positief reageerde en zelfs 68% vond dat andere supermarkten het voorbeeld zouden moeten volgen, zet Iceland het plan nu door. “Er is echt geen excuus meer voor overtollige verpakkingen, die nodeloos afval veroorzaken en ons milieu schaden”, zegt algemeen directeur Richard Walker. Hoewel ze merkfabrikanten naar eigen zeggen niet kan verplichten om plastiekvrij te gaan, gaat de keten leveranciers wel aanmoedigen hun verpakkingen te veranderen.

 

Iceland geeft zichzelf vijf jaar de tijd om volledig plastiekvrij te worden. Binnenkort vervangt het al de zwarte plasticbakjes van een eerste assortiment kant-en-klaarmaaltijden door bakjes van houtpulp. Walker belooft ook te zorgen dat alle verpakkingen niet alleen recycleerbaar worden, maar ook effectief worden gerecycleerd. Hij pleit ook voor statiegeld op plastic flessen. Het is aan retailers, als een van de grootste bijdragers aan de afvalberg en vervuiling door plasticverpakking, om op te staan en voor verandering te zorgen, betoogt Walker vurig: “De wereld bevindt zich in een plaag van plastics. Karrenvrachten ervan komen elke minuut in onze oceanen terecht. Dat brengt onnoemelijke schade aan het mariene milieu en zo uiteindelijk ook  aan de mensheid, aangezien we allemaal van de oceanen afhangen om te overleven.”

 

Verenigd Koninkrijk bant plasticafval

Plasticvervuiling in retail komt de laatste tijd sterk in opspraak in het Verenigd Koninkrijk. Een groep van vooraanstaande retailfiguren, waaronder ex-directeurs van Tesco, Marks & Spencer, Asda en warenhuisketen Debenhams deden recent een gezamenlijke oproep om te stoppen met weggooiverpakkingen van plastic. “Het afgelopen decennium hebben Britse retailers hoofdzakelijk gefocust op recycling, om de milieu-impact van het plasticafval dat ze produceren te verminderen. Maar we moeten aanvaarden dat het niet genoeg is – door plastic te recycleren, recycleren we het probleem alleen. Het is daarom essentieel dat retailers en verpakkingsproducenten samenwerken om weggooiverpakkingen uit te schakelen.”

 

Het terugdringen van plasticafval is ook een belangrijk onderdeel van het milieuplan dat Brits premier Theresa May onlangs aankondigde. May noemt plasticafval een van de grootste plagen van onze tijd en belooft al het vermijdbare plasticafval in het Verenigd Koninkrijk te bannen tegen 2042. In tussentijd vraagt de eerste minister supermarkten om met een plastiekvrije rayon te starten en om een meerprijs op weggooiverpakkingen te overwegen. Ze wil alvast een taks op afhaalbakjes heffen en ook kleine winkels verplichten om plastic zakjes betalend te maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.