Britse supermarktketen Iceland gaat als eerste 100% plastiekvrij | RetailDetail

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak
Foto: Cristina Nixau / Shutterstock.com

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

 

“Er is echt geen excuus meer”

Iceland heeft naar eigen zeggen een wereldprimeur te pakken met zijn beslissing om alle plastic te weren in de verpakking van eigen producten. In de plaats komen verpakkingen uit papier of houtpulp. Ruim 250 leveranciers zullen hun verpakkingen moeten aanpassen. 

 

De supermarktketen, die in het Verenigd Koninkrijk meer dan 900 vestigingen heeft, liet onlangs onderzoeken wat klanten ervan zouden vinden als ze plastiek zou bannen. Aangezien 80% van de 5.000 respondenten positief reageerde en zelfs 68% vond dat andere supermarkten het voorbeeld zouden moeten volgen, zet Iceland het plan nu door. “Er is echt geen excuus meer voor overtollige verpakkingen, die nodeloos afval veroorzaken en ons milieu schaden”, zegt algemeen directeur Richard Walker. Hoewel ze merkfabrikanten naar eigen zeggen niet kan verplichten om plastiekvrij te gaan, gaat de keten leveranciers wel aanmoedigen hun verpakkingen te veranderen.

 

Iceland geeft zichzelf vijf jaar de tijd om volledig plastiekvrij te worden. Binnenkort vervangt het al de zwarte plasticbakjes van een eerste assortiment kant-en-klaarmaaltijden door bakjes van houtpulp. Walker belooft ook te zorgen dat alle verpakkingen niet alleen recycleerbaar worden, maar ook effectief worden gerecycleerd. Hij pleit ook voor statiegeld op plastic flessen. Het is aan retailers, als een van de grootste bijdragers aan de afvalberg en vervuiling door plasticverpakking, om op te staan en voor verandering te zorgen, betoogt Walker vurig: “De wereld bevindt zich in een plaag van plastics. Karrenvrachten ervan komen elke minuut in onze oceanen terecht. Dat brengt onnoemelijke schade aan het mariene milieu en zo uiteindelijk ook  aan de mensheid, aangezien we allemaal van de oceanen afhangen om te overleven.”

 

Verenigd Koninkrijk bant plasticafval

Plasticvervuiling in retail komt de laatste tijd sterk in opspraak in het Verenigd Koninkrijk. Een groep van vooraanstaande retailfiguren, waaronder ex-directeurs van Tesco, Marks & Spencer, Asda en warenhuisketen Debenhams deden recent een gezamenlijke oproep om te stoppen met weggooiverpakkingen van plastic. “Het afgelopen decennium hebben Britse retailers hoofdzakelijk gefocust op recycling, om de milieu-impact van het plasticafval dat ze produceren te verminderen. Maar we moeten aanvaarden dat het niet genoeg is – door plastic te recycleren, recycleren we het probleem alleen. Het is daarom essentieel dat retailers en verpakkingsproducenten samenwerken om weggooiverpakkingen uit te schakelen.”

 

Het terugdringen van plasticafval is ook een belangrijk onderdeel van het milieuplan dat Brits premier Theresa May onlangs aankondigde. May noemt plasticafval een van de grootste plagen van onze tijd en belooft al het vermijdbare plasticafval in het Verenigd Koninkrijk te bannen tegen 2042. In tussentijd vraagt de eerste minister supermarkten om met een plastiekvrije rayon te starten en om een meerprijs op weggooiverpakkingen te overwegen. Ze wil alvast een taks op afhaalbakjes heffen en ook kleine winkels verplichten om plastic zakjes betalend te maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.