Britse supermarktketen Iceland gaat als eerste 100% plastiekvrij | RetailDetail

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak
Foto: Cristina Nixau / Shutterstock.com

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

 

“Er is echt geen excuus meer”

Iceland heeft naar eigen zeggen een wereldprimeur te pakken met zijn beslissing om alle plastic te weren in de verpakking van eigen producten. In de plaats komen verpakkingen uit papier of houtpulp. Ruim 250 leveranciers zullen hun verpakkingen moeten aanpassen. 

 

De supermarktketen, die in het Verenigd Koninkrijk meer dan 900 vestigingen heeft, liet onlangs onderzoeken wat klanten ervan zouden vinden als ze plastiek zou bannen. Aangezien 80% van de 5.000 respondenten positief reageerde en zelfs 68% vond dat andere supermarkten het voorbeeld zouden moeten volgen, zet Iceland het plan nu door. “Er is echt geen excuus meer voor overtollige verpakkingen, die nodeloos afval veroorzaken en ons milieu schaden”, zegt algemeen directeur Richard Walker. Hoewel ze merkfabrikanten naar eigen zeggen niet kan verplichten om plastiekvrij te gaan, gaat de keten leveranciers wel aanmoedigen hun verpakkingen te veranderen.

 

Iceland geeft zichzelf vijf jaar de tijd om volledig plastiekvrij te worden. Binnenkort vervangt het al de zwarte plasticbakjes van een eerste assortiment kant-en-klaarmaaltijden door bakjes van houtpulp. Walker belooft ook te zorgen dat alle verpakkingen niet alleen recycleerbaar worden, maar ook effectief worden gerecycleerd. Hij pleit ook voor statiegeld op plastic flessen. Het is aan retailers, als een van de grootste bijdragers aan de afvalberg en vervuiling door plasticverpakking, om op te staan en voor verandering te zorgen, betoogt Walker vurig: “De wereld bevindt zich in een plaag van plastics. Karrenvrachten ervan komen elke minuut in onze oceanen terecht. Dat brengt onnoemelijke schade aan het mariene milieu en zo uiteindelijk ook  aan de mensheid, aangezien we allemaal van de oceanen afhangen om te overleven.”

 

Verenigd Koninkrijk bant plasticafval

Plasticvervuiling in retail komt de laatste tijd sterk in opspraak in het Verenigd Koninkrijk. Een groep van vooraanstaande retailfiguren, waaronder ex-directeurs van Tesco, Marks & Spencer, Asda en warenhuisketen Debenhams deden recent een gezamenlijke oproep om te stoppen met weggooiverpakkingen van plastic. “Het afgelopen decennium hebben Britse retailers hoofdzakelijk gefocust op recycling, om de milieu-impact van het plasticafval dat ze produceren te verminderen. Maar we moeten aanvaarden dat het niet genoeg is – door plastic te recycleren, recycleren we het probleem alleen. Het is daarom essentieel dat retailers en verpakkingsproducenten samenwerken om weggooiverpakkingen uit te schakelen.”

 

Het terugdringen van plasticafval is ook een belangrijk onderdeel van het milieuplan dat Brits premier Theresa May onlangs aankondigde. May noemt plasticafval een van de grootste plagen van onze tijd en belooft al het vermijdbare plasticafval in het Verenigd Koninkrijk te bannen tegen 2042. In tussentijd vraagt de eerste minister supermarkten om met een plastiekvrije rayon te starten en om een meerprijs op weggooiverpakkingen te overwegen. Ze wil alvast een taks op afhaalbakjes heffen en ook kleine winkels verplichten om plastic zakjes betalend te maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top