Brugpensioen vanaf 55 jaar bij Metro en Makro

Brugpensioen vanaf 55 jaar bij Metro en Makro

Brugpensioen vanaf 55 jaar bij Metro en Makro

De directie van de Metro-groep, die de ketens Makro en Metro uitbaat, wil brugpensioen vanaf 55 jaar voor haar Belgische werknemers. Op die manier zou de reorganisatie bij het concern opgevangen kunnen worden zonder naakte ontslagen.

Concurrentie elektronische handel dwingt bedrijf tot herpositionering

Metro maakte in juni bekend dat het in België 505 jobs wil schappen op een totaal personeelsbestand van 3.000 eenheden: het grootste deel daarvan bij de hypermarktketen Makro, een kleiner deel bij de horecagroothandel Metro. Zowel de winkels als de hoofdkantoren worden in het bad getrokken.

 

Het concern wil met die afslanking de kosten omlaag halen om sterker te staan tegen de opmars van de elektronische handel.  Tegelijk schaaft het zijn strategie bij: Makro moet zich voortaan vooral richten op particulieren en professionelen in onder meer bouw en tuinaanleg, Metro moet focussen op professionelen in de horeca en voeding. Om die aparte focus te beklemtonen, zullen de centrale diensten voor Makro en Metro trouwens worden gesplitst. Die bijsturing gaat ook gepaard met een investering van 61 miljoen euro.

 

De voorgenomen operatie wordt volgens het persagentschap Belga gespreid uitgevoerd tot eind 2018. Om ze vlot te laten verlopen, wil de directie brugpensioen op 55 jaar. Dat is de minimumleeftijd voor een bedrijf in herstructurering.

 

Media markt wil winkels in Makro-vestigingen

Intussen bevestigt Makro dat Media markt interesse heeft om via een shop-in-shopformule in zijn vestigingen consumentenelektronica te verkopen. Dit zou de keten trouwens goed uitkomen, want zo zou een jonger publiek naar de Makro-winkels moeten komen. Bovendien maakt Media markt nog deel uit van de groep Metro, waartoe ook Makro behoort.

 

Op 20 oktober staat nieuw overleg tussen vakbonden en directie gepland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.