Bruna opent popups voor campagne HiSchool | RetailDetail

Bruna opent popups voor campagne HiSchool

Bruna opent popups voor campagne HiSchool

Bruna gaat voor de schoolcampagne van start met het concept HiSchool en opent popupwinkels in Eindhoven en Utrecht. De keten breidt daarnaast het aanbod schoolspullen in de huidige winkels uit. Bruna duikt hiermee in het gat dat V&D Schoolcampus achterliet.

Duik in gat na V&D Schoolcampus

De ruim driehonderd winkels zullen tot september een compleet assortiment voor scholieren aanbieden, van kaftpapier tot Eastpak-rugzakken, ondersteund met aanbiedingen. De twee tijdelijke extra winkels, die in het teken staan van de schoolcampagne, bieden jongeren 'beleving' met signeersessies, bezoeken van vloggers, videoschermen en muziek. De winkels zijn geopend aan de Steenweg in Utrecht en naast een Bruna Admirant in Eindhoven.

 

Bruna breidt het aanbod van schoolartikelen fors uit nu de markt daarvoor open ligt door het wegvallen van marktleider V&D. “We bekijken per winkel en per marktgebied hoeveel uitbreiding van het vloeroppervlak er voor schoolartikelen mogelijk is. Dat leidt soms tot een duidelijke verdubbeling van de beschikbare meters en tot het plaatsmaken van vast assortiment voor de artikelen voor school”, vertelt Linda Eradus.

 

 “Nu V&D failliet is, is door het verdwijnen van Schoolcampus een gat in de markt ontstaan waar wij op inspringen. Dat is geweldig voor de klant, omdat die weer een plek heeft waar hij alles in een keer kan aanschaffen. Maar het is ook goed voor onze winkels, omdat die de kans hebben een nog groter marktaandeel te veroveren”, vertelt algemeen directeur Fred Zeegers.

 

V&D Schoolcampus stond voor de aanschaf van spullen voor het nieuwe schooljaar traditioneel op nummer een. Hema komt op nummer twee en Bruna op drie. Eradus: "We willen altijd streven naar een eerste plaats, maar moeten realistisch zijn nu er een gat in de markt is ontstaan. Een tweede plaats innemen zou prima zijn”.

 

Meer sturen op lokaal ondernemen en diensten

Bruna voerde dit voorjaar een koerswijziging door, waarbij ondernemers meer sturen op lokaal ondernemen. De formule wil naar vier winkelconcepten, variërend van een concept voor dorpen en stadswijken tot hightrafficlocaties. Klanten kunnen in deze winkels in stadscentra zelf aankopen afrekenen met een zelfscankassa en via schermen een e-book of e-magazine downloaden. Andere ideeen om af te stemmen op de wensen van de klant zijn waterpunten in de winkels en schermen waarop klanten een bloemetje met een e-card kunnen versturen.

 

Ook samenwerken voor leveringen van diensten krijgt meer nadruk: zo lanceerde Bruna samen met de Buren Afhaalcentrum een nieuwe landelijke dienst om doorlopend bij Brunawinkels pakketten af te halen, af te leveren en te retourneren. Dit gebeurt in beveiligde en onbemande kluisjes.

 

De franchiseorganisatie verwacht openingen van enkele tientallen vestigingen, waaronder de opening nog dit jaar van winkels met een kinderboekenformule in Amsterdam. In omnichannel wil Bruna de klant bereiken via de webshop, sociale media en nu ook via Bliyoo, een abonnement waarmee de klant onbeperkt boeken, tijdschriften en kranten digitaal kan downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.