Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen | RetailDetail

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen
Foto Shutterstock

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Moeilijke periode duurt langer dan verwacht

Bruna heeft een zware tijd achter de rug: door opeenvolgende verliesjaren was het eigen vermogen eind vorig jaar zelfs 6,6 miljoen euro negatief geworden. De aandeelhouders, ING en Post NL, dienden het bedrijf te stutten met extra krediettoezeggingen. Die moeilijke periode duurt ook al langer dan verwacht: in oktober 2014 meldde de concerndirectie nochtans dat het dieptepunt voorbij was. Door miljoeneninvesteringen op een aantal terreinen zou de keten dat jaar nog een verlies maken, maar vanaf 2015 zouden opnieuw positieve cijfers worden bijgeschreven.

 

Die positieve vooruitzichten werden echter geen bewaarheid: in 2015 en 2016 werden opnieuw rode cijfers geschreven. De zowat 300 winkels van de keten blijven last hebben van de concurrentie van de online verkoop van boeken en bovendien draaien de eigen digitale projecten nog niet zoals verhoopt.

 

Intussen toch beterschap

Toch zou er nu beterschap zijn. “Sinds begin 2017 heeft het bedrijf zijn organisatie versterkt en zijn de resultaten in korte tijd al sterk verbeterd door meer focus en efficiëntie. Inmiddels verschuift de aandacht weer naar omzetgroei, onder meer door het openen van nieuwe winkels, aanpassingen in het assortiment en aanscherping van de formule”, heet het.

 

Bruna zet ook zelf meer in op online verkoop. Recentelijk meldde de keten op dat vlak nog dat klanten die in een Bruna-winkel een boek bestellen, voortaan mogen rekenen op 24 uurs-levering. Ze kunnen hun aankoop de volgende dag gratis in de winkel ophalen of thuisgebracht krijgen. Daartoe zette ze een samenwerking op met CB.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.