Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen | RetailDetail

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen
Foto Shutterstock

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Moeilijke periode duurt langer dan verwacht

Bruna heeft een zware tijd achter de rug: door opeenvolgende verliesjaren was het eigen vermogen eind vorig jaar zelfs 6,6 miljoen euro negatief geworden. De aandeelhouders, ING en Post NL, dienden het bedrijf te stutten met extra krediettoezeggingen. Die moeilijke periode duurt ook al langer dan verwacht: in oktober 2014 meldde de concerndirectie nochtans dat het dieptepunt voorbij was. Door miljoeneninvesteringen op een aantal terreinen zou de keten dat jaar nog een verlies maken, maar vanaf 2015 zouden opnieuw positieve cijfers worden bijgeschreven.

 

Die positieve vooruitzichten werden echter geen bewaarheid: in 2015 en 2016 werden opnieuw rode cijfers geschreven. De zowat 300 winkels van de keten blijven last hebben van de concurrentie van de online verkoop van boeken en bovendien draaien de eigen digitale projecten nog niet zoals verhoopt.

 

Intussen toch beterschap

Toch zou er nu beterschap zijn. “Sinds begin 2017 heeft het bedrijf zijn organisatie versterkt en zijn de resultaten in korte tijd al sterk verbeterd door meer focus en efficiëntie. Inmiddels verschuift de aandacht weer naar omzetgroei, onder meer door het openen van nieuwe winkels, aanpassingen in het assortiment en aanscherping van de formule”, heet het.

 

Bruna zet ook zelf meer in op online verkoop. Recentelijk meldde de keten op dat vlak nog dat klanten die in een Bruna-winkel een boek bestellen, voortaan mogen rekenen op 24 uurs-levering. Ze kunnen hun aankoop de volgende dag gratis in de winkel ophalen of thuisgebracht krijgen. Daartoe zette ze een samenwerking op met CB.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.