Brusselse handelaars vechten nieuw circulatieplan aan

Brusselse handelaars vechten nieuw circulatieplan aan

De handelaars in het centrum van Brussel hebben besloten om naar de rechter te stappen. Ze willen dat het nieuwe circulatieplan aangepast wordt, aangezien het volgens hen geen verbetering is tegenover de oude situatie.

Schadevergoeding voor omzetverlies

Vooral de winkeliers in de Dansaertstraat vrezen dat ze zullen lijden onder de nieuwe situatie. Alles samen trekken meer dan honderd handelaars naar de rechter, waarbij ze een schadevergoeding eisen voor de omzetdaling, die volgens hen op 20 tot 30 procent ligt.

 

Volgens de handelaars is het nieuwe plan zeker en vast geen verbetering ten opzichte van de oude situatie. "De wijzigingen zijn zelfs een verslechtering. De auto's die van de Jacqmainlaan komen zullen binnenkort niet meer over het de Brouckèreplein kunnen. Dat is nefast, want dat verkeer kon rechtstreeks de Philipsparking en Parking 58 in en dan naar de winkels”, zegt Alain Berlinblau, voorzitter van de handelaarsvereniging van het centrum.

 

Vooral duurdere winkels vrezen dat ze een kapitaalkrachtiger publiek zullen verliezen. "De ontwerpers en duurdere boetieks kunnen niet alleen van het Brusselse publiek leven. Veel van onze klanten komen uit de westrand of uit het hele land met de auto. Ik hoor van veel collega's dat ze 20 procent minder omzet hebben”, aldus Sonja Noël van de winkel Stijl.

 

De woordvoerder van Schepen van Mobiliteit Els Ampe laat in een mededeling weten dat het circulatieplan voortdurend wordt geëvalueerd en dat er indien nodig aanpassingen zullen gebeuren. “De testfase duurt nog tot eind februari, begin maart, dus tot dan zijn er aanpassingen mogelijk. Er is nog niets afgesloten", benadrukt de woordvoerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top