Brusselse handelaars vechten nieuw circulatieplan aan

Brusselse handelaars vechten nieuw circulatieplan aan

De handelaars in het centrum van Brussel hebben besloten om naar de rechter te stappen. Ze willen dat het nieuwe circulatieplan aangepast wordt, aangezien het volgens hen geen verbetering is tegenover de oude situatie.

Schadevergoeding voor omzetverlies

Vooral de winkeliers in de Dansaertstraat vrezen dat ze zullen lijden onder de nieuwe situatie. Alles samen trekken meer dan honderd handelaars naar de rechter, waarbij ze een schadevergoeding eisen voor de omzetdaling, die volgens hen op 20 tot 30 procent ligt.

 

Volgens de handelaars is het nieuwe plan zeker en vast geen verbetering ten opzichte van de oude situatie. "De wijzigingen zijn zelfs een verslechtering. De auto's die van de Jacqmainlaan komen zullen binnenkort niet meer over het de Brouckèreplein kunnen. Dat is nefast, want dat verkeer kon rechtstreeks de Philipsparking en Parking 58 in en dan naar de winkels”, zegt Alain Berlinblau, voorzitter van de handelaarsvereniging van het centrum.

 

Vooral duurdere winkels vrezen dat ze een kapitaalkrachtiger publiek zullen verliezen. "De ontwerpers en duurdere boetieks kunnen niet alleen van het Brusselse publiek leven. Veel van onze klanten komen uit de westrand of uit het hele land met de auto. Ik hoor van veel collega's dat ze 20 procent minder omzet hebben”, aldus Sonja Noël van de winkel Stijl.

 

De woordvoerder van Schepen van Mobiliteit Els Ampe laat in een mededeling weten dat het circulatieplan voortdurend wordt geëvalueerd en dat er indien nodig aanpassingen zullen gebeuren. “De testfase duurt nog tot eind februari, begin maart, dus tot dan zijn er aanpassingen mogelijk. Er is nog niets afgesloten", benadrukt de woordvoerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top