Brusselse koopzondagen geen succes

Brusselse koopzondagen geen succes
www.facebook.com/ishoponsundays.brussels

Omdat de klanten thuisblijven en de kosten alleen maar oplopen, doen almaar meer winkels niet langer mee aan de Brusselse koopzondagen, ondanks de campagne “I Shop On First Sundays”.

Ook grote ketens doen niet (meer) mee

Het leek een prima idee: sinds mei mochten alle winkels in de Brusselse vijfhoek elke eerste zondag van de maand hun deuren openen. Maar intussen lijkt het enthousiasme danig bekoeld, zo schrijft De Standaard: een kwestie van kosten en thuisblijvende klanten.

 

“Vooral voor kleine handelaars is het moeilijk om die grote personeelskosten te dragen”, zegt Alain Berlinblau, de voorzitter van de handelaarsvereniging Brussel Centrum. “Maar ook de grote ketens zijn tegen de zondagsopening. Toen we handelaars van shoppingcentrum City 2 lieten stemmen, stemde 85% tegen. De meerderheid van de handelszaken in het centrum opent niet meer op de eerste zondag van de maand.”

 

Berlinblau wijst erop dat de meeste consumenten het nu eenmaal gewoon zijn om op zaterdag hun inkopen te doen. “Veel mensen die winkelen in Brussel, wonen niet in het centrum, waardoor zij niet snel even naar het centrum zullen gaan voor wat kleinere inkopen. Bovendien ga je niet meer kopen als de winkels een extra dag open zijn. Het is niet omdat je op zondag kan shoppen dat je plots twee paar in de plaats van een paar schoenen koopt. We verkopen niet méér, maar onze kosten liggen wel een pak hoger”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top