Brusselse koopzondagen geen succes

Brusselse koopzondagen geen succes
www.facebook.com/ishoponsundays.brussels

Omdat de klanten thuisblijven en de kosten alleen maar oplopen, doen almaar meer winkels niet langer mee aan de Brusselse koopzondagen, ondanks de campagne “I Shop On First Sundays”.

Ook grote ketens doen niet (meer) mee

Het leek een prima idee: sinds mei mochten alle winkels in de Brusselse vijfhoek elke eerste zondag van de maand hun deuren openen. Maar intussen lijkt het enthousiasme danig bekoeld, zo schrijft De Standaard: een kwestie van kosten en thuisblijvende klanten.

 

“Vooral voor kleine handelaars is het moeilijk om die grote personeelskosten te dragen”, zegt Alain Berlinblau, de voorzitter van de handelaarsvereniging Brussel Centrum. “Maar ook de grote ketens zijn tegen de zondagsopening. Toen we handelaars van shoppingcentrum City 2 lieten stemmen, stemde 85% tegen. De meerderheid van de handelszaken in het centrum opent niet meer op de eerste zondag van de maand.”

 

Berlinblau wijst erop dat de meeste consumenten het nu eenmaal gewoon zijn om op zaterdag hun inkopen te doen. “Veel mensen die winkelen in Brussel, wonen niet in het centrum, waardoor zij niet snel even naar het centrum zullen gaan voor wat kleinere inkopen. Bovendien ga je niet meer kopen als de winkels een extra dag open zijn. Het is niet omdat je op zondag kan shoppen dat je plots twee paar in de plaats van een paar schoenen koopt. We verkopen niet méér, maar onze kosten liggen wel een pak hoger”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top