Brusselse koopzondagen geen succes

Brusselse koopzondagen geen succes

Brusselse koopzondagen geen succes
www.facebook.com/ishoponsundays.brussels

Omdat de klanten thuisblijven en de kosten alleen maar oplopen, doen almaar meer winkels niet langer mee aan de Brusselse koopzondagen, ondanks de campagne “I Shop On First Sundays”.

Ook grote ketens doen niet (meer) mee

Het leek een prima idee: sinds mei mochten alle winkels in de Brusselse vijfhoek elke eerste zondag van de maand hun deuren openen. Maar intussen lijkt het enthousiasme danig bekoeld, zo schrijft De Standaard: een kwestie van kosten en thuisblijvende klanten.

 

“Vooral voor kleine handelaars is het moeilijk om die grote personeelskosten te dragen”, zegt Alain Berlinblau, de voorzitter van de handelaarsvereniging Brussel Centrum. “Maar ook de grote ketens zijn tegen de zondagsopening. Toen we handelaars van shoppingcentrum City 2 lieten stemmen, stemde 85% tegen. De meerderheid van de handelszaken in het centrum opent niet meer op de eerste zondag van de maand.”

 

Berlinblau wijst erop dat de meeste consumenten het nu eenmaal gewoon zijn om op zaterdag hun inkopen te doen. “Veel mensen die winkelen in Brussel, wonen niet in het centrum, waardoor zij niet snel even naar het centrum zullen gaan voor wat kleinere inkopen. Bovendien ga je niet meer kopen als de winkels een extra dag open zijn. Het is niet omdat je op zondag kan shoppen dat je plots twee paar in de plaats van een paar schoenen koopt. We verkopen niet méér, maar onze kosten liggen wel een pak hoger”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.