Brusselse voetgangerszone trekt meer klanten, handelaars blijven klagen | RetailDetail

Brusselse voetgangerszone trekt meer klanten, handelaars blijven klagen

Brusselse voetgangerszone trekt meer klanten, handelaars blijven klagen

Uit een studie van het gewestelijk handelsagentschap Atrium blijkt dat bepaalde delen van de voetgangerszone in Brussel meer klanten trekken. Ondertussen blijven de handelaars klagen over dalende omzetten.

 

Meer shoppers

Uit het onderzoek van Atrium blijkt dat er in de Nieuwstraat 5,1 procent minder voorbijgangers per dag zijn dan voor de voetgangerszone. Aan het begin van de Anspachlaan ter hoogte van de Grétrystraat werden er in de periode oktober 2015 tot april 2016 2.270 minder klanten geteld, terwijl er tussen 2010 en 2016 net een groei van 3,4 procent was geweest.

 

In het tweede deel van de Anspachlaan, ter hoogte van het Beursplein, werd in de periode oktober 2015 tot april 2016 dan weer 6.800 bezoekers meer geteld. Ook in de Lemonnierlaan, ter hoogte van het Fontainasplein, waren er 2.800 meer voorbijgangers in die periode.

 

Een groot deel van die voorbijgangers komt bovendien naar de voetgangerszone om te winkelen. 53,9 procent in 2016, tegenover slechts 25,4 procent in 2015.

 

Handelaars willen betere communicatie

Toch blijven de handelaars in de voetgangerszone steen en been klagen en spreken ze van sterk dalende omzetten. Dat bleek gisteren nog maar eens tijdens de gemeenteraad in Brussel. Daar kwamen heel wat handelaars protesteren en werd er gevraagd om het ontslag van burgemeester Yvan Mayeur. De handelaars zijn van mening dat er te weinig naar hen wordt geluisterd.

 

“De plannen van de voetgangerszone blijven onduidelijk. Iedereen weet ondertussen dat de komst van deze voetgangerszone zonder communicatie een catastrofe is, behalve de burgemeester blijkbaar. Hij leeft op een andere planeet”, zegt één van hen aan bruzz.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdag tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.