Brusselse voetgangerszone trekt meer klanten, handelaars blijven klagen | RetailDetail

Brusselse voetgangerszone trekt meer klanten, handelaars blijven klagen

Brusselse voetgangerszone trekt meer klanten, handelaars blijven klagen

Uit een studie van het gewestelijk handelsagentschap Atrium blijkt dat bepaalde delen van de voetgangerszone in Brussel meer klanten trekken. Ondertussen blijven de handelaars klagen over dalende omzetten.

 

Meer shoppers

Uit het onderzoek van Atrium blijkt dat er in de Nieuwstraat 5,1 procent minder voorbijgangers per dag zijn dan voor de voetgangerszone. Aan het begin van de Anspachlaan ter hoogte van de Grétrystraat werden er in de periode oktober 2015 tot april 2016 2.270 minder klanten geteld, terwijl er tussen 2010 en 2016 net een groei van 3,4 procent was geweest.

 

In het tweede deel van de Anspachlaan, ter hoogte van het Beursplein, werd in de periode oktober 2015 tot april 2016 dan weer 6.800 bezoekers meer geteld. Ook in de Lemonnierlaan, ter hoogte van het Fontainasplein, waren er 2.800 meer voorbijgangers in die periode.

 

Een groot deel van die voorbijgangers komt bovendien naar de voetgangerszone om te winkelen. 53,9 procent in 2016, tegenover slechts 25,4 procent in 2015.

 

Handelaars willen betere communicatie

Toch blijven de handelaars in de voetgangerszone steen en been klagen en spreken ze van sterk dalende omzetten. Dat bleek gisteren nog maar eens tijdens de gemeenteraad in Brussel. Daar kwamen heel wat handelaars protesteren en werd er gevraagd om het ontslag van burgemeester Yvan Mayeur. De handelaars zijn van mening dat er te weinig naar hen wordt geluisterd.

 

“De plannen van de voetgangerszone blijven onduidelijk. Iedereen weet ondertussen dat de komst van deze voetgangerszone zonder communicatie een catastrofe is, behalve de burgemeester blijkbaar. Hij leeft op een andere planeet”, zegt één van hen aan bruzz.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top