Brusselse voetgangerszone trekt meer klanten, handelaars blijven klagen

Brusselse voetgangerszone trekt meer klanten, handelaars blijven klagen

Uit een studie van het gewestelijk handelsagentschap Atrium blijkt dat bepaalde delen van de voetgangerszone in Brussel meer klanten trekken. Ondertussen blijven de handelaars klagen over dalende omzetten.

 

Meer shoppers

Uit het onderzoek van Atrium blijkt dat er in de Nieuwstraat 5,1 procent minder voorbijgangers per dag zijn dan voor de voetgangerszone. Aan het begin van de Anspachlaan ter hoogte van de Grétrystraat werden er in de periode oktober 2015 tot april 2016 2.270 minder klanten geteld, terwijl er tussen 2010 en 2016 net een groei van 3,4 procent was geweest.

 

In het tweede deel van de Anspachlaan, ter hoogte van het Beursplein, werd in de periode oktober 2015 tot april 2016 dan weer 6.800 bezoekers meer geteld. Ook in de Lemonnierlaan, ter hoogte van het Fontainasplein, waren er 2.800 meer voorbijgangers in die periode.

 

Een groot deel van die voorbijgangers komt bovendien naar de voetgangerszone om te winkelen. 53,9 procent in 2016, tegenover slechts 25,4 procent in 2015.

 

Handelaars willen betere communicatie

Toch blijven de handelaars in de voetgangerszone steen en been klagen en spreken ze van sterk dalende omzetten. Dat bleek gisteren nog maar eens tijdens de gemeenteraad in Brussel. Daar kwamen heel wat handelaars protesteren en werd er gevraagd om het ontslag van burgemeester Yvan Mayeur. De handelaars zijn van mening dat er te weinig naar hen wordt geluisterd.

 

“De plannen van de voetgangerszone blijven onduidelijk. Iedereen weet ondertussen dat de komst van deze voetgangerszone zonder communicatie een catastrofe is, behalve de burgemeester blijkbaar. Hij leeft op een andere planeet”, zegt één van hen aan bruzz.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

CEO Hudson’s Bay treedt volgende maand af

23/10/2017

Op 1 november treedt Jerry Storch af als CEO van de Canadese warenhuisgroep Hudson’s Bay. De zoektocht naar een nieuwe CEO is al begonnen; uitvoerend voorzitter Richard Baker wordt even CEO ad interim.

Colruyt Group opent 3 winkels op 1 plek

23/10/2017

De Colruyt Group opent in Mol binnenkort een vestiging van Bio-Planet, Dreamland en Dreambaby op één locatie. Het heeft daarvoor een volledig nieuw pand neergepoot op de voormalige locatie van Center Shop.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Back to top