Brusselse voetgangerszone wordt verkleind

Brusselse voetgangerszone wordt verkleind

Het Brusselse stadsbestuur is dan toch geplooid voor de handelaars en heeft besloten om de voetgangerszone in te perken. Het De Brouckèreplein en de Zuidstraat zullen niet langer autovrij zijn.

Woonerfzone

Dat wil niet zeggen dat de auto opnieuw volledig vrij spel krijgt in die twee straten: het stadsbestuur denkt er aan om een woonerfzone in te voeren, met een snelheidsbeperking tot 30 km/u. Het deel tussen de Beurs en de Verversstraat zal wel volledig autovrij blijven.

 

Op het De Brouckèreplein zullen in de toekomst twee rijstroken komen, één aan elke kant van het plein, zonder parkeerplaatsen. Daarnaast is het wel de bedoeling dat het plein nog steeds een grote toegankelijke ruimte wordt, zoals in het oorspronkelijke plan van de voetgangerszone. In de Zuidstraat was momenteel nog verkeer, in afwachting van de heraanleg, maar dat zal nu dus definitief zo blijven.

 

Het Brusselse stadsbestuur wil met de veranderingen toekomen aan de vragen van de handelaars. Die klagen al sinds de invoering van de voetgangerszone over dalende omzetten en minder klanten. Dat leidde al verschillende keren tot protest op het stadhuis in Brussel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top