Cadeaubonnen voortaan minstens drie jaar geldig

Cadeaubonnen voortaan minstens drie jaar geldig

De Consumentenbond en de Stichting Keurmerk Cadeaukaarten hebben een overeenkomst ondertekend rond de geldigheid van cadeaubonnen, nadat heel wat consumenten hadden geklaagd dat die niet lang genoeg geldig waren.

 

Consumentvriendelijker

Dankzij de nieuwe overeenkomst zijn bonnen waarmee klanten iets in de winkel kunnen kopen voortaan minstens drie jaar geldig. Bonnen voor een ‘belevenis’, zoals een ballonvlucht, moeten twee jaar geldig blijven met een mogelijkheid tot 1 jaar verlenging.

 

De overeenkomst bevat nog een aantal andere punten, die cadeaukaarten consumentvriendelijker moeten maken. Zo moet steeds duidelijk vermeld zijn tot wanneer de bon geldig is en moet het aangebodene in verhouding staan tot de prijs van de kaart. Bovendien kunnen consumenten niet verplicht worden om extra uitgaven te doen bij het inwisselen van een bon, zoals de aankoop van bepaalde drank bij een diner. De Stichting Keurmerk Cadeaukaarten vraagt nu aan alle cadeaubonuitgevers om zich aan te sluiten bij de nieuwe voorwaarden.

 

VVV Cadeaubon laat in een reactie aan RTL Z alvast verstaan zich aan te sluiten bij de nieuwe overeenkomst, maar dat er voor hen eigenlijk niets verandert. "De VVV Cadeaubon is al onbeperkt geldig, de Cadeaukaarten verlopen na vijf jaar en alle cadeauproducten kennen uitgebreide bestedingsmogelijkheden.''

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top