Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

 

"Nieuwe stap in de versnelling van onze digitale strategie"

Het al even Franse Showroomprivé is de op één na grootste speler op het gebied van privéverkopen in Europa en biedt tijdelijke verkopen van merkproducten tegen korting aan leden aan. Carrefour neemt alle aandelen over van huishoudketen Conforama, onderdeel van de Steinhoff-groep, en betaalt er 79 miljoen euro voor. 

 

De deal kadert in de strategie van beide partijen om een sterk omnichannel-aanbod uit te werken, klinkt het in een persbericht. Onder andere op het commerciële domein en op de vlakken van marketing, logistiek en data zullen de bedrijven voortaan samenwerken. “Dit partnership is een nieuwe stap in de versnelling van onze digitale strategie, in een omnichannel-aanpak”, verklaart Alexandre Bompard, CEO van Carrefour. “Het laat Carrefour ook toe om de markt van online privéverkopen te betreden en zo het aanbod te versterken.” 

 

Privéverkopen in de hypermarkt?

Ook voor Showoomprivé laat de samenwerking toe om meer omnichannel te gaan werken, zeggen oprichters Thierry Petit en David Dayan. Hoe de privéverkopen dan in de praktijk meer omnichannel zullen worden, zeggen ze er echter nog niet bij.

 

Het oprichtersduo behoudt de meerderheidsstem in de algemene vergadering van Showroomprivé en heeft nog bijna een derde van het kapitaal in handen. Carrefour krijgt 13,7% van de stemrechten. De deal moet wel nog de goedkeuring afwachten van de Franse concurrentiewaakhond.

 

Aderlating van 78 miljoen euro voor Conforama 

Opvallend is dat Carrefour voor de aandelen van Showroomprivé amper de helft van de prijs betaalt die Conforama er veil voor had: in mei 2017 betaalde Conforama 27 euro per aandeel voor, goed voor een totaal van 175,4 miljoen euro. Dat is liefst 78 miljoen euro meer dan Carrefour nu op tafel legt. 

 

Ook toen was het de bedoeling dat Showroomprivé via het winkelnetwerk van Conforama internationaal zou kunnen groeien, terwijl het de winkels als afhaalpunten zou kunnen gebruiken. Het assortiment en het inkoopnetwerk van Conforama zouden bovendien van pas komen om privéverkopen mee te organiseren. De huishoudretailer wilde op haar beurt van de digitale en mobiele expertise van het Showroomprivé-team leren.

 

Moederbedrijf Steinhoff zit ondertussen echter in de financiele problemen, nu een groot boekhoudsschandaal aan het licht is gekomen. Van de weeromstuit zouden bij Conforama deze week tijdelijke bewindvoerders zijn aangesteld. Om de toekomst van de keten veilig te stellen, moet snel 200 miljoen euro worden gevonden. Het verklaart alvast de inderhaaste verkoop van het Showroomprivé aan Carrefour.