Carrefour installeert self-checkoutkassa’s in hypermarkten | RetailDetail

Carrefour installeert self-checkoutkassa’s in hypermarkten

Carrefour installeert self-checkoutkassa’s in hypermarkten
Foto: Sundry Photography / Shutterstock.com

Carrefour plaatst in de komende twee jaar self-checkoutkassa’s in al haar hypermarkten. De beslissing kadert in het besparings- en reorganisatieplan dat de keten vorige week aankondigde.

 

Meer kassa's en minder tijd met self-checkout

In een bijzondere ondernemingsraad kondigde Carrefour België aan self-checkoutkassa’s te willen installeren in al haar hypermarkt-vestigingen. Volgens Carrefour appreciëren consumenten zulke kassa’s, omdat ze eenvoudig en snel werken: wachtrijen zouden er korter zijn en klanten spenderen ook minder tijd aan de kassa. Vooral klanten “die een beperkt aantal producten in de Hypermarkten Carrefour willen kopen” zouden sneller hun boodschappen kunnen doen.

 

Bij self-checkoutkassa’s scannen shoppers hun boodschappen zelf en betalen ze met de kaart, draadloos (via Google Pay en NFC) of eventueel cash. Voor Carrefour is de self-checkoutkassa een nieuwe introductie, maar bij andere retailers wordt het kassasysteem al wel gebruikt.

 

Dit alles betekent niet dat de klassieke kassa's allemaal verdwijnen: klanten zouden de keuze tussen beide soorten kassa behouden. Hoeveel klassieke kassa’s er worden geschrapt, maakt de retailer nog niet bekend. De Franse supermarktgroep zegt wel dat er in totaal meer kassa’s komen, omdat er in de plaats van één klassieke kassa heel wat meer self-checkoutkassa’s kunnen staan. Eén medewerker kan ook meerdere kassa’s assisteren, waardoor minder kassamedewerkers nodig zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.