Carrefour installeert self-checkoutkassa’s in hypermarkten | RetailDetail

Carrefour installeert self-checkoutkassa’s in hypermarkten

Carrefour installeert self-checkoutkassa’s in hypermarkten
Foto: Sundry Photography / Shutterstock.com

Carrefour plaatst in de komende twee jaar self-checkoutkassa’s in al haar hypermarkten. De beslissing kadert in het besparings- en reorganisatieplan dat de keten vorige week aankondigde.

 

Meer kassa's en minder tijd met self-checkout

In een bijzondere ondernemingsraad kondigde Carrefour België aan self-checkoutkassa’s te willen installeren in al haar hypermarkt-vestigingen. Volgens Carrefour appreciëren consumenten zulke kassa’s, omdat ze eenvoudig en snel werken: wachtrijen zouden er korter zijn en klanten spenderen ook minder tijd aan de kassa. Vooral klanten “die een beperkt aantal producten in de Hypermarkten Carrefour willen kopen” zouden sneller hun boodschappen kunnen doen.

 

Bij self-checkoutkassa’s scannen shoppers hun boodschappen zelf en betalen ze met de kaart, draadloos (via Google Pay en NFC) of eventueel cash. Voor Carrefour is de self-checkoutkassa een nieuwe introductie, maar bij andere retailers wordt het kassasysteem al wel gebruikt.

 

Dit alles betekent niet dat de klassieke kassa's allemaal verdwijnen: klanten zouden de keuze tussen beide soorten kassa behouden. Hoeveel klassieke kassa’s er worden geschrapt, maakt de retailer nog niet bekend. De Franse supermarktgroep zegt wel dat er in totaal meer kassa’s komen, omdat er in de plaats van één klassieke kassa heel wat meer self-checkoutkassa’s kunnen staan. Eén medewerker kan ook meerdere kassa’s assisteren, waardoor minder kassamedewerkers nodig zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.