Carrefour Les Grands Prés wint Mercuriusprijs | RetailDetail

Carrefour Les Grands Prés wint Mercuriusprijs

Carrefour Les Grands Prés wint Mercuriusprijs

De opvolger van Medi-Market is gekend: de hypermarkt van Carrefour in winkelcentrum Les Grands Prés (Bergen) is het winkelconcept van het jaar. Juttu en Connections zijn de 'eredames'.

 

Hypermarkt heruitgevonden

Het concept van de hypermarkt heruitvinden: dat was de ambitie van de winkel die Carrefour Belgium bijna een jaar geleden heropende in Bergen. Missie geslaagd volgens de jury van de Mercuriusprijs: dat de retailer een bestaande winkelformule in een mature en traditionele markt ingrijpend wist te vernieuwen, maakte indruk op de juryleden. Het grote versaanbod, de bijzondere marktbeleving en de naadloze integratie van digitale technologie in de fysieke winkel, bleken doorslaggevende argumenten. 

 

De tweede plaats was voor Juttu, het lifestyleconcept van het team achter A.S. Adventure. De winkels zijn opgebouwd als een magazine waarin je als shopper van rubriek naar rubriek bladert. Je vindt er een eigenzinnige selectie van lokale en internationale merken in mode, decoratie en food. Juttu heeft ook oog voor duurzaamheid en onderscheidt zich ook door de manier waarop sociale media worden ingezet in de communicatiemix. 

 

Virtuele beleving

Op de derde plaats eindigde Connections Travel Store: in een sector die door digitale disruptie behoorlijk door elkaar wordt geschud, gelooft Connections in een nieuwe rol voor fysieke verkooppunten in de winkelstraat. Geen ‘reisbureaus’, wel echte belevingswinkels waarin bezoekers zich in een oogwenk op reis wanen dankzij de virtualrealityervaring en de themahoeken, ingericht in de sfeer van de bestemming.

 

Met de Mercuriusprijs bekroont Comeos, de federatie voor handel en diensten, jaarlijks het beste winkelconcept. Winnaars van de afgelopen jaren waren Medi-Market, de kruising tussen een gezondheidssupermarkt en een apotheek (2015), de Hunkemöller Flagshipstore in Antwerpen (2014) en Le Pain Quotidien (2013). 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.