Carrefour moet Intermarché 800.000 euro schadevergoeding betalen

Carrefour moet Intermarché 800.000 euro schadevergoeding betalen

Carrefour is door een Parijse rechter veroordeeld tot een fikse schadevergoeding aan concurrent Intermarché, na een klacht wegens "denigrererende en bedrieglijke vergelijkende reclame". Nochtans richtte Carrefour het vizier daarbij vooral op E.Leclerc.

Prijzenoorlog op tv

Begin 2013 pakte Carrefour France uit met tv-spots, waarin de distributeur zijn prijzen vergeleek met die van zijn naaste concurrenten. De campagne was een rechtstreeks antwoord op de website QuiEstLeMoinsCher.com, die even tevoren was gelanceerd door E.Leclerc - met wie Carrefour strijdt om de marktleiderspositie - en volgens dewelke Carrefour systematisch duurder bleek te zijn dan E.Leclerc.

 

Met zijn tegenoffensief wilde (toen nog kersvers) topman Georges Plassat meteen de puntjes op de i zetten... tot groot ongenoegen van die andere concurrent, Intermarché. Die bleek plots 9,8 tot 12,4% duurder te zijn in de prijsvergelijking van Carrefour, eiste daarop inzage in de methodologie en daagde Carrefour uiteindelijk voor de rechter wegens "denigrerende en bedrieglijke reclame".

 

"Wetgeving op vergelijke reclame niet nageleefd"

De Parijse Handelsrechtbank heeft Carrefour nu veroordeeld tot een schadevergoeding van 800.000 euro, omdat de distributeur de consumentenwetgeving en meer bepaald de "regels rond vergelijkende reclame al te lichtzinnig heeft geïnterpreteerd".

 

Nochtans hadden andere rechters eerder al beslist dat prijsvergelijkingen - zelfs wanneer die zich beperken tot een klein aantal producten en winkels - wel degelijk door de beugel konden, maar dit keer vond de Parijse handelsrechter blijkbaar dat Carrefour over de schreef was gegaan. Carrefour France kan wel nog beroep aantekenen tegen de beslissing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top