Carrefour moet Intermarché 800.000 euro schadevergoeding betalen

Carrefour moet Intermarché 800.000 euro schadevergoeding betalen

Carrefour is door een Parijse rechter veroordeeld tot een fikse schadevergoeding aan concurrent Intermarché, na een klacht wegens "denigrererende en bedrieglijke vergelijkende reclame". Nochtans richtte Carrefour het vizier daarbij vooral op E.Leclerc.

Prijzenoorlog op tv

Begin 2013 pakte Carrefour France uit met tv-spots, waarin de distributeur zijn prijzen vergeleek met die van zijn naaste concurrenten. De campagne was een rechtstreeks antwoord op de website QuiEstLeMoinsCher.com, die even tevoren was gelanceerd door E.Leclerc - met wie Carrefour strijdt om de marktleiderspositie - en volgens dewelke Carrefour systematisch duurder bleek te zijn dan E.Leclerc.

 

Met zijn tegenoffensief wilde (toen nog kersvers) topman Georges Plassat meteen de puntjes op de i zetten... tot groot ongenoegen van die andere concurrent, Intermarché. Die bleek plots 9,8 tot 12,4% duurder te zijn in de prijsvergelijking van Carrefour, eiste daarop inzage in de methodologie en daagde Carrefour uiteindelijk voor de rechter wegens "denigrerende en bedrieglijke reclame".

 

"Wetgeving op vergelijke reclame niet nageleefd"

De Parijse Handelsrechtbank heeft Carrefour nu veroordeeld tot een schadevergoeding van 800.000 euro, omdat de distributeur de consumentenwetgeving en meer bepaald de "regels rond vergelijkende reclame al te lichtzinnig heeft geïnterpreteerd".

 

Nochtans hadden andere rechters eerder al beslist dat prijsvergelijkingen - zelfs wanneer die zich beperken tot een klein aantal producten en winkels - wel degelijk door de beugel konden, maar dit keer vond de Parijse handelsrechter blijkbaar dat Carrefour over de schreef was gegaan. Carrefour France kan wel nog beroep aantekenen tegen de beslissing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top