Carrefour moet Intermarché 800.000 euro schadevergoeding betalen | RetailDetail

Carrefour moet Intermarché 800.000 euro schadevergoeding betalen

Carrefour moet Intermarché 800.000 euro schadevergoeding betalen

Carrefour is door een Parijse rechter veroordeeld tot een fikse schadevergoeding aan concurrent Intermarché, na een klacht wegens "denigrererende en bedrieglijke vergelijkende reclame". Nochtans richtte Carrefour het vizier daarbij vooral op E.Leclerc.

Prijzenoorlog op tv

Begin 2013 pakte Carrefour France uit met tv-spots, waarin de distributeur zijn prijzen vergeleek met die van zijn naaste concurrenten. De campagne was een rechtstreeks antwoord op de website QuiEstLeMoinsCher.com, die even tevoren was gelanceerd door E.Leclerc - met wie Carrefour strijdt om de marktleiderspositie - en volgens dewelke Carrefour systematisch duurder bleek te zijn dan E.Leclerc.

 

Met zijn tegenoffensief wilde (toen nog kersvers) topman Georges Plassat meteen de puntjes op de i zetten... tot groot ongenoegen van die andere concurrent, Intermarché. Die bleek plots 9,8 tot 12,4% duurder te zijn in de prijsvergelijking van Carrefour, eiste daarop inzage in de methodologie en daagde Carrefour uiteindelijk voor de rechter wegens "denigrerende en bedrieglijke reclame".

 

"Wetgeving op vergelijke reclame niet nageleefd"

De Parijse Handelsrechtbank heeft Carrefour nu veroordeeld tot een schadevergoeding van 800.000 euro, omdat de distributeur de consumentenwetgeving en meer bepaald de "regels rond vergelijkende reclame al te lichtzinnig heeft geïnterpreteerd".

 

Nochtans hadden andere rechters eerder al beslist dat prijsvergelijkingen - zelfs wanneer die zich beperken tot een klein aantal producten en winkels - wel degelijk door de beugel konden, maar dit keer vond de Parijse handelsrechter blijkbaar dat Carrefour over de schreef was gegaan. Carrefour France kan wel nog beroep aantekenen tegen de beslissing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.