Carrefour rolt “unieke wachtrij” uit in hypermarkten

Carrefour rolt “unieke wachtrij” uit in hypermarkten

Na een geslaagde test in twee vestigingen gaat Carrefour de "unieke wachtrij" uitrollen in al zijn 45 hypermarkten in ons land, te beginnen met die van Evere en Kraainem.

Positieve test in Schoten en Bierges

Gedaan met kiezen aan welke kassa aan te schuiven (met alle bijbehorende frustraties omdat het aan een andere kassa sneller gaat): Carrefour gaat de 'unieke wachtrij' introduceren in al zijn Belgische hypermarkten. Daarbij schuiven alle klanten in één rij aan alvorens één na één een vrijgekomen kassa op te zoeken.

 

Carrefour startte in november vorig jaar een proefproject in de hypermarkten van Schoten en Bierges: "De ervaringen zijn zeer positief", bevestigt woordvoerder Baptiste van Outryve. Acht op tien klanten vinden dit beter en sneller dan de klassieke kassa. Ook de kassiersters hebben minder stress, omdat er nu maximaal twee mensen aanschuiven aan hun kassa."

 

Toch houdt Carrefour alsnog een slag om de arm: de keten gaat overal minstens drie traditionele kassa's openhouden - voor de klanten die toch liever zelf kiezen waar aan te schuiven - en zal het systeem hypermarkt per hypermarkt evalueren. "Als het systeem ergens niet werkt, wordt het weer afgevoerd", klinkt het resoluut.

 

Delhaize voerde eerder al de "slang" in bij haar discountketen Red Market en ook Colruytexperimenteerde vier jaar geleden al eens met de "slangenwachtrij" in haar vestigingen van Zottegem, Waterloo en Rixensart. De Halse discounter voerde die uiteindelijk echter niet in, omdat lang niet alle klanten overtuigd bleken van het nut.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Back to top